Araştırmada T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinin öğretimine katkısı olabileceği varsayılan tarihî roman okumanın akademik başarıya etkisi nicel ve nitel veriler ışığında değerlendirilmiştir. Araştırmada karma yöntem desenlerinden olan açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 8. sınıfta eğitimlerine devam eden 30 öğrenci oluşturmaktadır. Nicel ve nitel verilerin toplanması amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan akademik başarı testi ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada nicel verilerin analiz edilmesi sonucunda deney ve kontrol gruplarının son test puanları arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte ön testte deney ve kontrol grubu puanlarının birbirine oldukça yakın olmasına karşın son testte bu farkın deney grubu lehine artmış olması, gruplar arasında anlamlı bir farklılık olmasa da deneysel işlemin öğrencilerin akademik başarılarını olumlu yönde etkilediği şeklinde yorumlanabilir. Nitel verilerin analizi sonucunda öğrencilerin tarihi roman okumaya yönelik olumlu bir bakış açısına sahip oldukları anlaşılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerden hiçbirisinin tarihi konular hakkında araştırma öncesinde herhangi bir tarihi roman okumamış olması, nitel verilerin analizi sonucunda ortaya çıkan dikkat çekici bir bulgudur. Son olarak T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde tarihi roman okumanın öğrencilerin derse olan ilgilerini artırmış olması, çalışmanın önemli bulguları arasında yer almaktadır.
In the research, the effect of reading historical novels, which are supposed to contribute to the teaching of the History of the Revolution of the Republic of Turkey and Ataturkism course, on academic achievement was evaluated in the light of quantitative and qualitative data. The exploratory sequential pattern, which is one of the mixed method patterns, was used in the research. The study group of the research was 8. There are 30 students who continue their education in the classroom. The academic achievement test and semi-structured interview form prepared by the researchers were used to collect quantitative and qualitative data. As a result of analyzing the quantitative data in the study, it was found that there was no significant deficiency between the final test scores of the experimental and control groups. However, although the experimental and control group scores were quite close to each other in the pre-test, the fact that this difference increased in favor of the experimental group in the Decal test can be interpreted as having a positive effect on the academic achievement of the experimental process, although there is no significant difference between the groups. As a result of the analysis of qualitative data, it was understood that students have a positive perspective towards reading historical novels. The fact that none of the students participating in the study had read any historical novels about historical subjects before the research is a remarkable finding that emerged as a result of the analysis of qualitative data. Finally, the fact that reading historical novels in the History of the Revolution of the Republic of Turkey and Ataturkism course increased the students' interest in the course is one of the important findings of the study.
Social studies Turkish Revolution History and Kemalism Course Historical novel History teaching.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History Education, Social Studies Education |
Journal Section | Research Papers |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | February 15, 2024 |
Acceptance Date | June 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 1 |