Bireysel ya da toplumsal açıdan bilgi ve beceri geliştirmek amacıyla yaşam boyu sürdürülen ve geliştirilen tüm öğrenme etkinliklerini kapsayan yaşam boyu öğrenme kavramı, son yıllarda özellikle eğitim bilimleri alanında sıkça gündeme gelen ve farklı boyutlarıyla araştırılan bir olgudur. Temelinde bilgi ve öğrenmenin olması sebebiyle bu kavram kütüphanecilik ve bilgi bilim alanı içinde son derece önemlidir. Zira kütüphaneler, özellikle de halk kütüphaneleri insanların yaşam boyu öğrenme sürecinde rol ve sorumluluklara sahip stratejik kuruluşlardır. İnsanlara bilgi okuryazarlığı başta olmak üzere tüm yaşam boyu öğrenme becerilerinin kazandırılması sürecinde halk kütüphanelerinin etkin hizmet ve etkinlikler gerçekleştirmeleri beklenmektedir. Bu çalışmada İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kütüphane ve Müzeler Müdürlüğüne bağlı olarak faaliyet gösteren belediye kütüphanelerinde görev yapan personelin yaşam boyu öğrenme sürecindeki farkındalıkları incelenmiştir. Çalışmanın amacı, belediye kütüphanelerinde görev yapan personelin, kütüphaneler ve yaşam boyu öğrenme sürecine ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Nicel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı çalışmanın verilerini, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne bağlı 20 belediye kütüphanesinde çalışan 195 katılımcının, anket sorularına verdiği yanıtlar oluşturmaktadır. Bu kapsamda çalışanların yaşam boyu öğrenmeye ilişkin fikirlerinin en yüksekten en düşüğe doğru derecelendirildiği 5'li Likert-tipi bir anket kullanılmıştır. Araştırma kapsamında toplanan veriler betimleyici analizler kullanılarak değerlendirilmiştir. Anket kapsamında, katılımcıların çalıştıkları kütüphanelerin yaşam boyu öğrenmeye ilişkin rol ve sorumluluklarına, kütüphanelerinde yaşam boyu öğrenme kapsamında gerçekleştirilen etkinlik ve eğitimlerin yeterliliklerine ve kişisel ve mesleki olarak yaşam boyu öğrenme yetkinliklerine ilişkin görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Ankete verilen yanıtlardan katılımcılarının neredeyse tamamının hem kütüphaneleri hem de belediye kütüphanelerini önemli bir yaşam boyu öğrenme merkezi olarak gördükleri, çalıştıkları kütüphanelerin gerçekleştirdiği yaşam boyu öğrenme ve bilgi okuryazarlığı etkinlikleri konusunda ise kararsız bir bakış açıları (3,2359) olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca kütüphane çalışanlarının kişisel ve mesleki yaşam boyu öğrenme yetkinliklerine ilişkin düşüncelerinin de yüksek ortalamalarda (4,1436) olduğu tespit edilmiştir.
Yaşam boyu öğrenme halk kütüphaneleri belediye kütüphaneleri İstanbul Büyükşehir Belediyesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Submission Date | December 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 12 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.