The most urgent thing to do for protecting nature and environmental problems that also result in
consuming the natural sources very fast is educating and informing people. This kind of informing and education of
people is very important to reach a secure future on condition that it starts at earlier ages. However, in order to gain
the desired success in the education process of younger students, it is also important to impose positive attitudes to
the students in addition to related knowledge. In this study, it is aimed to determine the level of success of students
in converting knowledge of common opinions about environment and nature, learning styles, and behaviors into
attitude. In the study, a survey was applied to 388 students at the 6,7, and 8th grade secondary school students in
the Yakutiye and Palandöken districts of Erzurum. The data gathered from the survey were analyzed by the packet
program SPSS. According to the analysis results, only %19 of students’ positive behavior towards environment and
nature were based on the acquired knowledge. As a result, together with conveying knowledge about environment
to their minds during the school education, activities such as nature camps, recycling, environmental observation,
visits and competitions must be supported as well. Besides, in order to make students gain environmental and
nature awareness, landscaping such as practice gardens, small greenhouses, bird rests, poultry houses, planting in
flower pot should take place at physical places of schools.
Doğal kaynakların hızla tüketilmesine de yol açan çevre sorunlarının önlenmesi ve doğanın korunması
konusunda en acil olarak yapılması gereken halkın bilgilendirilmesi ve eğitimidir. Bu bilgilendirme ve eğitimin ise
küçük yaştan başlanılarak yapılması güvenli bir geleceğe ulaşma bakımından oldukça önemlidir. Ancak özellikle
küçük yaş grubu öğrencilerine yönelik verilecek eğitimlerde istenilen başarı elde edebilmek için bilginin yanında
olumlu tutum ve davranışlar kazandırmak gereklidir. Bu araştırmada öğrencilerin çevre ve doğa konusunda genel
görüşleri, öğrenme biçimleri, bilgi ve davranış düzeyleri ile edindiği bilgileri davranışa dönüştürme düzeylerinin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada Erzurum ili Yakutiye ve Palandöken ilçelerinde bulunan on ortaokulda
6.,7. ve 8.sınıflarda eğitim gören 388 öğrenci ile anket yapılmıştır. Anketlerden elde edilen veriler SPSS 18 paket
programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre öğrencilerin çevre ve doğa konusunda sergilediği
olumlu davranışların yalnızca % 19’u edindiği bilgilere dayanmaktadır. Bu nedenle okullarda verilen çevre
eğitimlerinde bilgi aktarmanın yanında doğa kampları, bitki yetiştirme, geri dönüşüm, çevrede gözlem, ziyaretler
ve yarışmalar gibi etkinliklerle desteklenmelidir. Ayrıca öğrencilere çevre ve doğa bilinci kazandırmak için okul
fziki mekânlarında uygulama bahçesi, küçük sera, kuş evleri, kümes, kasada bitki yetiştirme, gibi düzenlemelere
de yer verilmelidir
Journal Section | Peyzaj Mimarlığı / Landscape Architecture |
---|---|
Authors | |
Publication Date | March 31, 2016 |
Submission Date | November 30, 2015 |
Acceptance Date | February 10, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 1 |