Research Article
BibTex RIS Cite

Farklı Kotlu Kollara Sahip Hemzemin Dönel Kavşaklardaki Kazaların Analizi: Atatürk Üniversitesi Kavşağı Örneği

Year 2020, Volume: 10 Issue: 2, 1079 - 1092, 01.06.2020
https://doi.org/10.21597/jist.665067

Abstract

Bu çalışmanın amacı, farklı kotlu kollara sahip hemzemin dönel kavşaklarda meydana gelen kazaların, kaza şiddetini etki eden faktörleri araştırmaktır. Atatürk Üniversitesi kavşağı örneğinde üç farklı veri seti oluşturularak, lojistik regresyon analizi yöntemi ile üç farklı istatistiksel modelleme yapılmıştır. İstatistiksel modellerde bağımlı değişken olarak kaza şiddeti ve kazaya karışan araç sayısı kullanılmıştır. Bağımsız değişken olarak yol yüzey durumu (kuru- ıslak), gün durumu (gündüz-gece), saat dilimi (9:00-14:59, 15:00-20:59, 21:00 2:59, 3:00-8:59) ve kazanın meydana geldiği gün (pazartesi, salı, çarşamba, perşembe, cuma, cumartesi, pazar) değişkeni kullanılmıştır. Çalışma sonunda yüzey durumunun kaza şiddetinin artmasında anlamlı bir etkisinin olmadığı, gün durumu ve saat dilimi değişkeninin, kazanın şiddeti üzerinde etkili olduğu ve Pazar günü olan kazaların şiddeti diğer günlerden fazla olduğu belirlenmiştir. Ayrıca kavşak kollarındaki mutlak eğimin çoklu kazalar üzerinde önemli etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Abdel-Aty M, Keller J, 2005. Exploring the overall and specific crash severity levels at signalized intersections Accident Analysis and Prevention 37: 417–425.
  • Ali S, Al-Ghamdi, 2002. Using logistic regression to estimate the influence of accident factors on accident severity Accident Analysis and Prevention 34: 729–741.
  • Anonim, 2010. NCHRP Report 672 Roundabouts: An Information Guide U.S. Depertmant of Transportation Federal Highway Administration Page 5-23 U.S.
  • Anonim, 2017. Karayolları 12. Bölge Müdürlüğü, Trafik Başmühendisliği, Erzurum.
  • Anonim, 2018. Emniyet Genel Müdürlüğü, Trafik Hizmetleri Başkanlığı, Trafik İstatistik Bülteni, Ankara.
  • Anonim, 2019. Meteoroloji Genel Müdürlüğü Resmi İnternet Sitesi, https://www.mgm.gov.tr/tahmin/il-ve-ilceler.aspx?il=Erzurum (Erişim Tarihi: 18.01.2020)
  • Bektaş S ve Hınıs MA, 2008. Şehiriçi Trafik Kazalarına Etki Eden Faktörlerin Lojistik Regresyon Modeli İle İncelenmesi: Aksaray Örneği Ü. Müh.-Mim. Fak. Derg., C.23: S.3.
  • Chen H, Cao L, Logan D, 2012. Analysis of Risk Factors Affecting the Severity of Intersection Crashes by Logistic Regression Traffic Injury Prevention 13:3: 300-307.
  • Çalışkanelli SP, Özuysal M, 2019. Kentiçi Otobüs Sisteminin Güvenilirliğini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi DEU FMD 21(61): 259-269.
  • Çodur, MY, Tortum A, 2013. Erzurum-Pasinler Yolu Trafik Kaza Tahmin Modeli. Ordu Üniv. Bil. Tek. Derg.,Cilt:3,Sayı:2, 39-49.
  • Çodur MY, Tortum A, Çodur M, 2013. Genelleştirilmiş Lineer Regresyon ile Erzurum Kuzey Çevre Yolu Kaza Tahmin Modeli. Iğdır Üni. Fen Bilimleri Enst. Der., 3(1): 79-84.
  • Kabit MR, Syn MLM, Zulkiply N, Gregory ZA, 2019. Modelling Driver Injury Severity at Signalized Intersections in Malaysia. International Conference on Applied Science, Technology and Engineering J. Mech. Cont.& Math. Sci., Special Issue, No:4:288-299.
  • Karagöz Y, 2016. PSS ve AMOS 23 Uygulamalı İstatistiksel Analizler 914 – 924 Ankara.
  • Kima D. G, Lee Y, Washington S, Choi K, 2007. Modeling crash outcome probabilities at rural intersections: Application of hierarchical binomial logistic models. Accident Analysis and Prevention 39:125–134.
  • Kononena DW, Flannagan CAC, Wang SC, 2010. Identification and validation of a logistic regression model for predicting serious injuries associated with motor vehicle crashes Accident Analysis and Prevention 43: 112–122.
  • Özen M ,2019. Dört Kollu Sinyalize Kentsel Kavşaklarda Trafik Kazalarının Sıklığını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Teknik Dergi 07 Ocak 2019
  • Pathivada BK, Perumal V, 2019. Analyzing dilemma driver behavior at signalized intersection under mixed traffic conditions Transportation Research Part F 60: 111–120.
  • Saplıoğlu,M., M.Karaşahin, 2010. Şehiriçi kontrolsüz eşdüzey kavşak kazalarını etkileyen unsurların değerlendirilmesi. SDU International Technologic Sciences vol. 2, no 2, june 2010 pp. 26-49.
  • Tercan E, 2017. Karayolu Güvenliğinde Esnek Hesaplama Tekniklerinin Kullanılması. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi:113 Kayseri.
  • Tercan E., Beşdok E, 2018. Trafik Kazalarına Etki Eden Faktörler Arasındaki İlişkilerin TBA Biplot Analiz Yöntemi İle Değerlendirilmesi, Iğdır Üni. Fen Bilimleri Enst. Der. 8(1): 103-111.
  • Tuncuk M., Karaşahin M., 2005. Şehiriçi Eşdüzey Kavşak Geometrilerinin ve Kazalara Etkilerinin İncelenmesi, Antalya Yöresinin İnşaat Mühendisliği Sorunları Kongresi, Antalya, 470-483.
  • Tunç A, 2003. Trafik Mühendisliği ve Uygulamaları sayfa 502, 572 Ankara.
  • Wong S.C, Sze NN, Li YC, 2007. Contributory factors to traffic crashes at signalized intersections in Hong Kong Accident Analysis and Prevention 39:1107–1113.
  • Yan X, Radwan E, Abdel-Aty M, 2005. Characteristics of rear-end accidents at signalized intersections using multiple logistic regression model Accident Analysis and Prevention 37:983–995.
  • Zhao M, Liu C, Li W, Sharma A, 2017. Multivariate Poisson-lognormal model for analysis of crashes on urban signalized intersections approach Journal of Transportation Safety & Security 10:3: 251-265.

Analysis of Accidents at Roundabouts with Different Level Legs: Example of Ataturk University Roundabout

Year 2020, Volume: 10 Issue: 2, 1079 - 1092, 01.06.2020
https://doi.org/10.21597/jist.665067

Abstract

The aim of this study is to investigate the factors that affect the severity of accidents occurring at level crossings with difference level between of legs. In the sample of Atatürk University İntersection, three different data sets were created and three different statistical models were made by logistic regression analysis method. In the statistical models, the severity of the accident and the number of vehicles involved in the accident were used as dependent variables. Road surface condition (dry-wet), day condition (day-night), time zone (9:00-14:59, 15:00-20:59, 21:00 2:59, 3:00-8:59) and day (Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday, Sunday) were used as independent variables. At the end of the study, it was determined that the surface condition had no effect on the severity of the accident. It was also found that the absolute slope in the intersection legs had a significant effect on multiple accidents.

References

  • Abdel-Aty M, Keller J, 2005. Exploring the overall and specific crash severity levels at signalized intersections Accident Analysis and Prevention 37: 417–425.
  • Ali S, Al-Ghamdi, 2002. Using logistic regression to estimate the influence of accident factors on accident severity Accident Analysis and Prevention 34: 729–741.
  • Anonim, 2010. NCHRP Report 672 Roundabouts: An Information Guide U.S. Depertmant of Transportation Federal Highway Administration Page 5-23 U.S.
  • Anonim, 2017. Karayolları 12. Bölge Müdürlüğü, Trafik Başmühendisliği, Erzurum.
  • Anonim, 2018. Emniyet Genel Müdürlüğü, Trafik Hizmetleri Başkanlığı, Trafik İstatistik Bülteni, Ankara.
  • Anonim, 2019. Meteoroloji Genel Müdürlüğü Resmi İnternet Sitesi, https://www.mgm.gov.tr/tahmin/il-ve-ilceler.aspx?il=Erzurum (Erişim Tarihi: 18.01.2020)
  • Bektaş S ve Hınıs MA, 2008. Şehiriçi Trafik Kazalarına Etki Eden Faktörlerin Lojistik Regresyon Modeli İle İncelenmesi: Aksaray Örneği Ü. Müh.-Mim. Fak. Derg., C.23: S.3.
  • Chen H, Cao L, Logan D, 2012. Analysis of Risk Factors Affecting the Severity of Intersection Crashes by Logistic Regression Traffic Injury Prevention 13:3: 300-307.
  • Çalışkanelli SP, Özuysal M, 2019. Kentiçi Otobüs Sisteminin Güvenilirliğini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi DEU FMD 21(61): 259-269.
  • Çodur, MY, Tortum A, 2013. Erzurum-Pasinler Yolu Trafik Kaza Tahmin Modeli. Ordu Üniv. Bil. Tek. Derg.,Cilt:3,Sayı:2, 39-49.
  • Çodur MY, Tortum A, Çodur M, 2013. Genelleştirilmiş Lineer Regresyon ile Erzurum Kuzey Çevre Yolu Kaza Tahmin Modeli. Iğdır Üni. Fen Bilimleri Enst. Der., 3(1): 79-84.
  • Kabit MR, Syn MLM, Zulkiply N, Gregory ZA, 2019. Modelling Driver Injury Severity at Signalized Intersections in Malaysia. International Conference on Applied Science, Technology and Engineering J. Mech. Cont.& Math. Sci., Special Issue, No:4:288-299.
  • Karagöz Y, 2016. PSS ve AMOS 23 Uygulamalı İstatistiksel Analizler 914 – 924 Ankara.
  • Kima D. G, Lee Y, Washington S, Choi K, 2007. Modeling crash outcome probabilities at rural intersections: Application of hierarchical binomial logistic models. Accident Analysis and Prevention 39:125–134.
  • Kononena DW, Flannagan CAC, Wang SC, 2010. Identification and validation of a logistic regression model for predicting serious injuries associated with motor vehicle crashes Accident Analysis and Prevention 43: 112–122.
  • Özen M ,2019. Dört Kollu Sinyalize Kentsel Kavşaklarda Trafik Kazalarının Sıklığını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Teknik Dergi 07 Ocak 2019
  • Pathivada BK, Perumal V, 2019. Analyzing dilemma driver behavior at signalized intersection under mixed traffic conditions Transportation Research Part F 60: 111–120.
  • Saplıoğlu,M., M.Karaşahin, 2010. Şehiriçi kontrolsüz eşdüzey kavşak kazalarını etkileyen unsurların değerlendirilmesi. SDU International Technologic Sciences vol. 2, no 2, june 2010 pp. 26-49.
  • Tercan E, 2017. Karayolu Güvenliğinde Esnek Hesaplama Tekniklerinin Kullanılması. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi:113 Kayseri.
  • Tercan E., Beşdok E, 2018. Trafik Kazalarına Etki Eden Faktörler Arasındaki İlişkilerin TBA Biplot Analiz Yöntemi İle Değerlendirilmesi, Iğdır Üni. Fen Bilimleri Enst. Der. 8(1): 103-111.
  • Tuncuk M., Karaşahin M., 2005. Şehiriçi Eşdüzey Kavşak Geometrilerinin ve Kazalara Etkilerinin İncelenmesi, Antalya Yöresinin İnşaat Mühendisliği Sorunları Kongresi, Antalya, 470-483.
  • Tunç A, 2003. Trafik Mühendisliği ve Uygulamaları sayfa 502, 572 Ankara.
  • Wong S.C, Sze NN, Li YC, 2007. Contributory factors to traffic crashes at signalized intersections in Hong Kong Accident Analysis and Prevention 39:1107–1113.
  • Yan X, Radwan E, Abdel-Aty M, 2005. Characteristics of rear-end accidents at signalized intersections using multiple logistic regression model Accident Analysis and Prevention 37:983–995.
  • Zhao M, Liu C, Li W, Sharma A, 2017. Multivariate Poisson-lognormal model for analysis of crashes on urban signalized intersections approach Journal of Transportation Safety & Security 10:3: 251-265.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Civil Engineering
Journal Section İnşaat Mühendisliği / Civil Engineering
Authors

Ahmet Atalay 0000-0002-8476-8900

Serdar Kısaoğlu 0000-0002-6456-3238

Publication Date June 1, 2020
Submission Date December 25, 2019
Acceptance Date February 15, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Atalay, A., & Kısaoğlu, S. (2020). Farklı Kotlu Kollara Sahip Hemzemin Dönel Kavşaklardaki Kazaların Analizi: Atatürk Üniversitesi Kavşağı Örneği. Journal of the Institute of Science and Technology, 10(2), 1079-1092. https://doi.org/10.21597/jist.665067
AMA Atalay A, Kısaoğlu S. Farklı Kotlu Kollara Sahip Hemzemin Dönel Kavşaklardaki Kazaların Analizi: Atatürk Üniversitesi Kavşağı Örneği. J. Inst. Sci. and Tech. June 2020;10(2):1079-1092. doi:10.21597/jist.665067
Chicago Atalay, Ahmet, and Serdar Kısaoğlu. “Farklı Kotlu Kollara Sahip Hemzemin Dönel Kavşaklardaki Kazaların Analizi: Atatürk Üniversitesi Kavşağı Örneği”. Journal of the Institute of Science and Technology 10, no. 2 (June 2020): 1079-92. https://doi.org/10.21597/jist.665067.
EndNote Atalay A, Kısaoğlu S (June 1, 2020) Farklı Kotlu Kollara Sahip Hemzemin Dönel Kavşaklardaki Kazaların Analizi: Atatürk Üniversitesi Kavşağı Örneği. Journal of the Institute of Science and Technology 10 2 1079–1092.
IEEE A. Atalay and S. Kısaoğlu, “Farklı Kotlu Kollara Sahip Hemzemin Dönel Kavşaklardaki Kazaların Analizi: Atatürk Üniversitesi Kavşağı Örneği”, J. Inst. Sci. and Tech., vol. 10, no. 2, pp. 1079–1092, 2020, doi: 10.21597/jist.665067.
ISNAD Atalay, Ahmet - Kısaoğlu, Serdar. “Farklı Kotlu Kollara Sahip Hemzemin Dönel Kavşaklardaki Kazaların Analizi: Atatürk Üniversitesi Kavşağı Örneği”. Journal of the Institute of Science and Technology 10/2 (June 2020), 1079-1092. https://doi.org/10.21597/jist.665067.
JAMA Atalay A, Kısaoğlu S. Farklı Kotlu Kollara Sahip Hemzemin Dönel Kavşaklardaki Kazaların Analizi: Atatürk Üniversitesi Kavşağı Örneği. J. Inst. Sci. and Tech. 2020;10:1079–1092.
MLA Atalay, Ahmet and Serdar Kısaoğlu. “Farklı Kotlu Kollara Sahip Hemzemin Dönel Kavşaklardaki Kazaların Analizi: Atatürk Üniversitesi Kavşağı Örneği”. Journal of the Institute of Science and Technology, vol. 10, no. 2, 2020, pp. 1079-92, doi:10.21597/jist.665067.
Vancouver Atalay A, Kısaoğlu S. Farklı Kotlu Kollara Sahip Hemzemin Dönel Kavşaklardaki Kazaların Analizi: Atatürk Üniversitesi Kavşağı Örneği. J. Inst. Sci. and Tech. 2020;10(2):1079-92.