Araştırmanın amacı, öğrencilerin üniversite öğrenimi sonrası kamu ve özel sektörde çalışma ya da kendi işini yapma isteğine göre girişimciliğe bakış açılarını ortaya koymaktır. Araştırma verileri, Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde önlisans ve lisans öğrenimi gören 266 öğrenciyle yapılan anketlerden oluşmaktadır. Araştırmada, öğrencilerin kamu ve özel sektörde çalışma ya da kendi işini yapma isteği arasındaki farklılığın belirlenmesinde ki-kare testi kullanılmıştır. Kamu sektöründe çalışmak isteyenler; iş güvencesini (%66.3), özel sektörde çalışmak isteyenler genç yaşta terfi imkânını (%35.2), girişimci olmak isteyenler ise kimseye bağımlı olmadan hayallerini gerçekleştirebilmeyi (%53.2) en önemli gerekçe olarak göstermişlerdir. Araştırma sonuçları, girişimci olma konusunda erkek öğrencilerin kız öğrencilerden daha istekli olduklarını ve baba mesleğinin öğrencinin girişimci olma isteği üzerinde etkili olduğunu göstermektedir. Girişimciliğin olumlu yönleri hakkında öğrenciler arasında öne çıkan üç önemli görüş; yaratıcılığı canlı tutması, kişisel becerilerin kullanılması ve yeniliklerin uygulanmasına imkân vermesi şeklinde belirtilmiştir. Öğrencilerin girişimcilikle ilgili olumsuz görüşleri ise; risk alma, geniş sorumluluk ve çalışanların motivasyonunu yüksek tutma gerekliliğidir. Araştırma sonuçları, öğrencilerin kişilikleriyle örtüşen işleri seçme konusunda kendi inisiyatifiyle karar verebilmelerini sağlayacak toplumsal bilinçlenmeye ihtiyaç olduğunu göstermektedir.
The aim of this research is to reveal the students’perspectives on entrepreneurship after university education according to their desire to work in the public and private sector or to do their own business. The research data consists of questionnaires completed with 266 students studying at Ondokuz Mayıs University. In the research, the Chi-square test was used to determine the difference between students' desire to work in the public and private sector or to do their own business. The most important reasons for want to work in public sector, private sector and wanted to be an entrepreneur were job security (66.3%), the opportunity to be promoted at a young age (35.2%) and to realize their dreams independently from anyone else (53.2%), respectively. The results of the research showed that male students were more willing to be entrepreneurs than female students and the father's profession was also effective on the students’ desire to be an entrepreneur. The three important perspectives about the positive aspect of entrepreneurship among the students were stated as keeping creativity alive, using personal skills and enabling the application of innovations. The negative opinions of the students about entrepreneurship were the necessity of taking risks, wide responsibility and keeping the motivation of the employees high. The results of the research showed that there is a need of social awareness that will enable students to decide on their own initiative in choosing jobs that match their personalities.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Agricultural Policy |
Journal Section | Tarım Ekonomisi / Agricultural Economy |
Authors | |
Early Pub Date | May 31, 2022 |
Publication Date | June 1, 2022 |
Submission Date | September 23, 2021 |
Acceptance Date | April 7, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 2 |