Double parking has many negative effects on traffic indicators such as traffic congestion, traffic flow conditions, and traffic safety. Double parking includes parameters that affect drivers' behavioral and traffic habits. Various inspection activities and penal sanctions are implemented to prevent parking violations. Within the scope of this study, it is aimed to detect double parking with the YOLOv8 model, one of the deep learning algorithms. In this direction, a data set consisting of a total of 891 images was created, taking into account the streets with high traffic density in İzmit and Erzurum. As a result of the YOLO model, the measurement parameter F1 score value was obtained as 0.83. The mAP@0.5 values of the model for double parking, normal parking and the entire data set were obtained as 0.851, 0.922 and 0.886, respectively. When other performance parameters were examined, it was concluded that the model successfully detected the double parking situation. According to the model performance results, 89% of double and normal parking situations were detected correctly. A data set infrastructure has been created for studies on the detection of double parking. With this study, the initial work of the systems for automatic detection of parking violations and instant warning of drivers was carried out.
Çift sıra parklanma durumunun trafik sıkışıklığı, trafik akış koşulları, trafik güvenliği gibi trafik göstergeleri üzerinde birçok olumsuz etkisi vardır. Çift sıra parklanma sürücülerin davranışsal ve trafik alışkanlıklarını etkileyen parametreleri içermektedir. Park ihlalinin önüne geçmek için çeşitli denetim faaliyetleri ve cezai yaptırımlar uygulanmaktadır. Bu çalışma kapsamında çift sıra parklanmanın derin öğrenme algoritmalarından olan YOLOv8 modeliyle tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, İzmit ve Erzurum'da bulunan ve trafik yoğunluğu yüksek caddeler dikkate alınarak toplam 891 görüntüden oluşan bir veri seti oluşturulmuştur. YOLO modeli sonucunda ölçüm parametresi F1 skor değeri 0.83 olarak elde edilmiştir. Modelin çift sıra parklanma, normal parklanma ve tüm veri setine ait mAP@0.5 değerleri sırasıyla 0.851, 0.922 ve 0.886 olarak elde edilmiştir. Diğer performans parametreleri de incelendiğinde modelin çift sıra parklanma durumunu başarılı bir şekilde tespit ettiği sonucuna varılmıştır. Model performans sonuçlarına göre çift sıra ve normal parklanma durumlarının %89'u doğru bir şekilde tespit edilmiştir. Çift sıra parklanma tespitine yönelik yapılacak çalışmalar için bir veri seti altyapısı oluşturulmuştur. Çalışma ile park ihlallerinin otomatik tespit edilmesi ve sürücülerin anlık uyarılması sistemlerinin ilk etap çalışması gerçekleştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Transportation and Traffic, Transportation Engineering |
Journal Section | İnşaat Mühendisliği / Civil Engineering |
Authors | |
Early Pub Date | August 27, 2024 |
Publication Date | September 1, 2024 |
Submission Date | April 22, 2024 |
Acceptance Date | July 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 3 |