Şehir içi ve kampüs alanlarında alternatif bir ulaşım yöntemi olarak tercih edilen bisiklet kullanımı, bisiklet paylaşım sistemlerinin oluşturulması ile özellikle son on yıl içerisinde hızla yaygınlaşmıştır. Bisiklet paylaşım sistemlerinin sağladığı kolaylık ve esneklikler ile istenildiği zaman ulaşımın özgürce sağlanabilmesi, kullanıcıların kendi özel bisikletlerini ya da toplu taşıma yöntemlerini kullanmak yerine bu sistemleri tercih etmelerini sağlamıştır. Şehirlerde olduğu gibi üniversite kampüsleri de zamanla büyümekte, dolayısıyla ulaşım problemleri de artmaktadır. Söz konusu probleme bir çözüm getirmek hedefiyle, bu çalışmada, kampüs içi öğrenci ve personel ulaşım hareketliliğine kolaylık sağlayacak elektrik bisiklet paylaşım sistemi önerilmiştir. Paylaşımlı hareketlilik öğelerinin kullanıldığı bu sistemde ayrıca, kullanılacak olan elektrikli bisikletlerin şarj ihtiyaçlarını fotovoltaik sistemle karşılamak için bir şarj istasyon tasarımı yapılmıştır. Çalışma kapsamında standartlara göre kullanıma sunulacak elektrikli bisiklet sayısı belirlenmiş, daha sonra ihtiyaç duyulan enerjinin sağlanması için gerekli olan fotovoltaik panel sayısı ile batarya sayısı hesaplanmıştır. Bu sistemin önemli avantajlarından biri de fotovoltaik panellerde üretilen ihtiyaç fazlası olan enerjinin şebekeye aktarılabilmesi ve bu sayede katma değer sağlanabilecek olmasıdır.
Bicycle use, which is preferred as an alternative transportation method in the city and campus areas, has become widespread especially in the last decade with the establishment of bicycle sharing systems. With the convenience and flexibility provided by bicycle sharing systems, the freedom of transportation when desired has enabled users to prefer these systems instead of using their own private bicycles or public transportation methods. As in cities, university campuses grow over time, so transportation problems are also increasing. In order to find a solution to the problem in question, in this study, an electric bicycle sharing system that will facilitate transportation mobility of students and staff on campus is proposed. In this system, in which shared mobility elements are used, a charging station has been designed to meet the charging needs of the electric bicycles to be used with a photovoltaic system. Within the scope of the study, the number of electric bicycles to be put into use according to the standards was determined, then the number of photovoltaic panels and the number of batteries required to provide the required energy were calculated. One of the important advantages of this system is that the surplus energy produced in photovoltaic panels can be transferred to the grid, thus providing added value.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2020 |
Submission Date | July 15, 2020 |
Acceptance Date | December 4, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 2 |