Throughout history, marine simulation in maritime education has been used to train qualified, well-trained captains and engineers who can take responsibility for their job and environment to ships around the world. Simulations present real environments to the user with virtual reality and with minimal risk. It is great importance that the training is carried out in the most realistic and risk-free way in an area where there are risks in which there may be high costs and even loss of life in the slightest error on the navigation, engine room, deck, cargo operation in maritime. Many countries of the world in maritime have widely stated that the training using simulators is very effective, efficient and safe. However, every institution in the world has developed its own simulator-based training course and program, which does not always fit seamlessly into the comprehensive training program. For this purpose, the countries and cities where simulator facilities are located all over the world were researched in this study. It was determined whether the simulator facilities create a significant difference according to the country and location, and it was examined whether meaningful clusters could be created accordingly. According to the results of the analysis, meaningful clusters were formed and the countries and cities in each cluster were determined. It is aimed that these pioneering countries and cities of the world obtained from the analysis results to examine the training style and competencies according to the simulator types in the maritime related universities of the countries and cities in the clusters.
Tarih boyunca, denizcilik eğitiminde deniz simülasyonu, dünyanın dört bir yanındaki gemilere nitelikli, iyi eğitilmiş, işinin ve çevresinin sorumluluğunu taşıyabilen kaptanlar ve mühendisler yetiştirmek için kullanılmıştır. Simülasyonlar gerçek ortamları sanal gerçeklikle ve minimum risk oluşturarak kullanıcıya sunarlar. Özellikle denizcilik sektörü gibi gerçek yük operasyonlarında, seyirde, makine dairesinde, güvertede en ufak bir hatada yüksek maliyetlerin ve hatta can kayıplarının olabileceği risklerin mevcut olduğu bir alanda eğitimin en gerçekçi ve risksiz bir şekilde gerçekleştirilmesi büyük önem taşımaktadır. Denizcilikte birçok dünya ülkesi simülatörlerin kullanıldığı eğitimin çok etkili, verimli ve güvenli olduğunu yaygın bir şekilde belirtmişlerdir. Ancak dünya üzerindeki her kurum, kapsamlı eğitim programına her zaman sorunsuz bir şekilde uymayan kendi simülatör tabanlı eğitim kursunu ve programını geliştirmiştir. Bu amaçla, bu çalışmada tüm dünyadaki simülatör tesislerinin bulunduğu ülke ve şehirler araştırılmıştır. Simülatör tesislerinin, ülke ve lokasyona göre anlamlı bir farklılık oluşturup oluşturmadığı tespit edilmiş, buna göre anlamlı kümelerin oluşturulup oluşturulamayacağı incelenmiştir. Analiz sonucuna göre anlamlı kümeler oluşmuş, her bir kümede yer alan ülke ve şehirler saptanmıştır. Analiz sonuçlarından elde edilen kümelerdeki ülke ve şehirlerin denizcilikle alakalı üniversitelerinde yer alan simülatör tiplerine göre eğitim biçiminin ve yetkinliklerinin incelenmesi için elde edilen bu öncü dünya ülkelerinin ve şehirlerinin referans oluşturması amaçlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Submission Date | January 31, 2021 |
Acceptance Date | March 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 1 |