Teknolojinin hızla ilerlemesiyle her geçen gün yeni kavramlar hayatımıza girmektedir. İnsan hayatını kolaylaştırmak amacıyla gerçek dünya ile sanal dünyayı bir araya getirmeye yarayan “artırılmış gerçeklik” kavramı bunlardan biridir ve hâlihazırda sağlık, reklamcılık, mühendislik gibi birçok alanda kullanılmaktadır. Gerçek-sanal birleşiminin yanısıra etkileşimli ortamlardan oluşan artırılmış gerçeklik, bu özelliğinden dolayı eğitim alanında da gelecek vaat etmektedir. Bu alanda yapılan birçok araştırma göstermektedir ki artırılmış gerçeklik kullanılarak geliştirilen uygulamalar öğrenciler üzerinde olumlu etkilere sahiptir. Bu deneysel çalışma kapsamında Bursa’daki bir ortaokulda 5. ve 6. sınıf seviyesindeki bir grup öğrenciye “Görsel Tasarım İlkeleri” konusunu anlatan bir öğretim faaliyeti tasarlanmıştır. Deney grubundaki öğrenciler bu faaliyete artırılmış gerçeklik teknolojisi ile hazırlanmış materyalleri kullanarak dâhil olurken; kontrol grubundaki öğrenciler ise benzer materyallerin masaüstü bilgisayarlarda kullanılan versiyonları ile dâhil olmuşlardır. Deney sürecinin ardından, deney ve kontrol grubundaki öğrencilere başarı testi uygulanmıştır. Ayrıca öğrencilerin öğretim faaliyetini etkileşim, fayda ve kavrama açısından ne denli etkili bulduklarını ölçmeye dayalı motivasyon ölçeği uygulanmıştır. Sonuç olarak, artırılmış gerçeklik ile tasarlanan öğretim faaliyetinin, öğrencilerin motivasyon ve başarısına olumlu yönde etki ettiği tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: artırılmış gerçeklik, öğretim tasarımı, deneysel çalışma, başarı, motivasyon
Teknolojinin hızla ilerlemesiyle her geçen gün yeni kavramlar hayatımıza girmektedir. İnsan hayatını kolaylaştırmak amacıyla gerçek dünya ile sanal dünyayı bir araya getirmeye yarayan “artırılmış gerçeklik” kavramı bunlardan biridir ve hâlihazırda sağlık, reklamcılık, mühendislik gibi birçok alanda kullanılmaktadır. Gerçek-sanal birleşiminin yanısıra etkileşimli ortamlardan oluşan artırılmış gerçeklik, bu özelliğinden dolayı eğitim alanında da gelecek vaat etmektedir. Bu alanda yapılan birçok araştırma göstermektedir ki artırılmış gerçeklik kullanılarak geliştirilen uygulamalar öğrenciler üzerinde olumlu etkilere sahiptir. Bu deneysel çalışma kapsamında Bursa’daki bir ortaokulda 5. ve 6. sınıf seviyesindeki bir grup öğrenciye “Görsel Tasarım İlkeleri” konusunu anlatan bir öğretim faaliyeti tasarlanmıştır. Deney grubundaki öğrenciler bu faaliyete artırılmış gerçeklik teknolojisi ile hazırlanmış materyalleri kullanarak dâhil olurken; kontrol grubundaki öğrenciler ise benzer materyallerin masaüstü bilgisayarlarda kullanılan versiyonları ile dâhil olmuşlardır. Deney sürecinin ardından, deney ve kontrol grubundaki öğrencilere başarı testi uygulanmıştır. Ayrıca öğrencilerin öğretim faaliyetini etkileşim, fayda ve kavrama açısından ne denli etkili bulduklarını ölçmeye dayalı motivasyon ölçeği uygulanmıştır. Sonuç olarak, artırılmış gerçeklik ile tasarlanan öğretim faaliyetinin, öğrencilerin motivasyon ve başarısına olumlu yönde etki ettiği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | ELEVENTH ISSUE |
Authors | |
Publication Date | March 14, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 5 Issue: 1 |