This study aims to determine the pre-service teachers' perceptions about the concept of “Instructional Technology” with metaphors. It was carried out with 225 pre-service teachers from 24 different fields in 2018 and 2019. The pre-service teachers produced a metaphor through the statement of “Instructional technology is like… because…”, and explained this metaphor. In this study, which was carried out with the phenomenological research design, the metaphors and explanations produced by pre-service teachers were analyzed with the content analysis technique. In this study, 23 different categories were created, and of which the categories of "facilitating learning", "permanent learning" and "being supportive" were outstanding. Instructional technology was mostly described with the metaphors as; brain, earth, light, tool, computer, ladder, oxygen, compass, mirror, puzzle, medicine, human, and guide. Research findings revealed that pre-service teachers have a positive perception related to instructional technology and instructional technology has an important contribution to the teaching process. It is also understood that although they have a positive perception, the field is constantly developing and therefore they have a perception of not being able to follow the field. It has been observed that the perception of instructional technology does not differ significantly depending on the field, gender, or teaching experience. In summary, although the perceptions of pre-service teachers towards instructional technology are positive, it is thought that they have difficulty in integrating technology and pedagogy.
Öğretmen adaylarının “Öğretim Teknolojileri” kavramıyla ilgili algılarını metaforlarla belirlemeyi amaçlayan bu çalışma, 2018 ile 2019 yıllarında 24 farklı branştan toplam 225 öğretmen adayıyla yürütülmüştür. “Öğretim teknolojileri ... gibidir, çünkü ... ” ifadesinin yöneltildiği öğretmen adayları birer metafor oluşturmuş ve bu metaforu açıklamıştır. Olgubilim deseniyle yürütülen bu çalışmada öğretmen adaylarının ürettikleri metaforlar ve açıklamalar içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. 23 farklı kategorinin oluşturulduğu bu çalışmada “öğrenmeyi kolaylaştırma”, “kalıcı öğrenme” ve “destekleyici olma” kategorileri ön plana çıkmıştır. Öğretim teknolojilerinin çoğunlukla; beyin, dünya, ışık, araç, bilgisayar, merdiven, oksijen, pusula, ayna, bulmaca, ilaç, insan ve kılavuz metaforlarıyla tanımlandığı görülmüştür. Araştırma bulguları, öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine yönelik olumlu algıya sahip olduklarını ve öğretim teknolojilerinin öğretim sürecine önemli katkısının olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca her ne kadar olumlu algıya sahip olsalar da alanın sürekli geliştiği ve bu nedenle alanı takip edememe algısının oluştuğu da anlaşılmıştır. Öğretim teknolojilerine yönelik algının alana, cinsiyete veya öğretmenlik deneyimine sahip olma durumuna göre belirgin bir şekilde ayrışmadığı görülmüştür. Özetle öğretmen adaylarında öğretim teknolojilerine yönelik algıları olumlu olmakla birlikte teknoloji ile pedagojiyi bütünleştirme konusunda güçlük yaşadıkları düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 2 |