Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Listening Strategies on Self-Efficacy Perception and Listening Achievement

Year 2021, Volume: 7 Issue: 2, 227 - 257, 22.10.2021
https://doi.org/10.31464/jlere.815090

Abstract

The purpose of this study is to determine the effect of teaching listening strategies on 7th graders’ listening self-efficacy and listening achievement. Therefore, one of the quantitative methods, quasi-experimental method with control group was used. The research was carried out with sixty 7th grade students in a secondary school in Arpaçay,Kars in the 2018-2019 academic year. The research lasted eight weeks. Listening self-efficacy scale, narrative text achievement test and informative text achievement test were used to collect data. These scales were applied to the participants as pretest and posttest and it's evaluated whether there is a significant difference between the two tests. According to the analysis of the data, there was a significant increase in the listening self-efficacy perception of the students in the experimental group and their listening success in both text types compared to the control group. In the light of these results, it was determined that teaching listening strategies increased students' listening self-efficacy and listening achievement.

References

  • Akkoyunlu, B., Orhan, F., ve Umay, A. (2005). Bilgisayar Öğretmenleri İçin “Bilgisayar Öğretmenliği Öz Yeterlik Ölçeği” Geliştirme Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 29, 1-8.
  • Akyol, H. (2006). Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Ayaz, B. (2018). Sanatsal etkinliklerle bütünleştirilmiş fen öğretiminin öğrencilerin fen akademik başarısına, öz yeterlik algısına ve motivasyonuna etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uşak Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü: Uşak.
  • Aydın, İ. S., Demircan, U. ve İnnalı, H. Ö. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Dinleme/İzleme Öz Yeterlik Algılarına Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması. International Journal of Languages’ Education and Teaching. 1420-1435.
  • Bentley, S., ve Bacon, S. (1996). The all new, state-of-the-art ILA definition of listening: Now that we have it, what do we do with it?. Listening Post, 56, 1-5.
  • Bird, D.E. (1953). Teaching Listening Comprehension. Journal of Communication, 3:2, 127.
  • Brent, R., Anderson, P. (1993). Developing Children’s Classroom Listening Strategies. The Reading Teacher, (47), 122-126.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cihangir, Z. (2004). Kişilerarası İletişimde Dinleme Becerisi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Çifçi, M. (2001). Dinleme Eğitimi ve Dinlemeyi Etkileyen Faktörler. AKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 165-177.
  • Demir Atalay, T. ve Melanlıoğlu, D. (2016). “Ortaokul Öğrencileri için Dinleme Stratejileri Ölçeği”nin Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 57, 1885-1904.
  • Doğan, Y. (2007). İlköğretim İkinci Kademede Dil Becerisi Olarak Dinlemeyi Geliştirme Çalışmaları. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara. Doğan, Y. (2016). Dinleme eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gonulal, T. (2020). Improving listening skills with extensive listening using podcasts and vodcasts. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(1), 311-320.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Holden, W. (2004). Facilitating Listening Comprehension: Acquiring Successful Strategies. Bulletion of Hokuriku University, 28, 257-266.
  • İzin, N. (2006). Dil becerilerinin gelişiminde öz güven. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Jung, E. (2003). The role of discourse signaling cues in second language listening comprehension. The Modern Language Journal, 87, 562-577.
  • Kaplan, H. (2004). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Dinleme Becerileri Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kassem, H. M. (2015). The Relationship between Listening Strategies Used by Egyptian EFL College Sophomores and Their Listening Comprehension and Self-Efficacy. Canadian Center of Science and Education, Vol. 8, No. 2, 153-169.
  • Katrancı, M. (2012). Üstbiliş Stratejileri Öğretiminin Dinlediğini Anlama Becerisine ve Dinlemeye Yönelik Tutuma Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara.
  • Kılıçoğlu, G., Karakuş, E.N. ve Demir, T. (2011). Sosyal Alanlar Öğretmenlerinin Kişilerarası Özyeterlik İnançlarının Değerlendirilmesi. International Conference On New Trends in Education and Their Implications, 27-29 April 2011, Antalya-Turkey.
  • Kocaadam, D. (2011). Not Alarak Dinleme Eğitiminin İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Dinleme Becerilerini Geliştirmesine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Korkmaz, G. (2015). Yaratıcı yazma yönteminin 6. sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterlik algılarına, yazmaya ilişkin tutumlarına ve yazma becerisi akademik başarılarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Gaziantep.
  • Linnenbrink, E.A., Pintrich, P.R. (2003). The Role of Self-Efficacy Beliefs in Student Engagement and Learning in the Classroom. Reading and Writing Quarterly, 19, 119-137.
  • Mendelsohn, D. J. (2006). Learning How to Listen Using Listening Strategies. Current Trends in the Development and Teaching of the Four Language Skills. Boston: Heinle &Heinle
  • Müldür, M. (2017). Öz düzenlemeye dayalı yazma eğitiminin ortaokul öğrencilerinin bilgilendirici metin yazma becerisine, yazmaya yönelik öz düzenleme becerisine ve yazma öz yeterlik algısına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Nunan, D. (1998). Approaches to Teaching Listening in the Language Classroom. Paper presented at the Korea TESOL Conference, Seoul.
  • Osada, N. (2004). Listening comprehension research: a brief review of the past thirty years. Dialogue, 3, pp. 53-66.
  • Pinnell, G. S., Jaggar, A. M. (2003). Oral language: speaking and listening in elementary classrooms. J. Flood, D. Lapp, J. R. Squire, & J. Jensen, Handbook of research on teaching the English language arts Mahwah, NJ: Erlbau. pp. 881-913.
  • Rahimi, A., Abedini, A. (2009). The Interface Between EFL Learners’ Self-Efficacy Concerning Listening Comprehension and Listening Proficiency. Novitas-ROYAL Research on Youth and Langugage, Vol. 3(1), 14-28.
  • Sever, S., Kaya, Z., Aslan, C., & Düzçay, B. (Ed.). (2013). Etkinliklerle Türkçe Öğretimi. Ankara: Tudem Yayınları.
  • Siegel, J. (2015). Exploring Listening Strategy Instruction Through Action Research. Palgrave Macmillan.
  • Simasangyaporn, N. (2016). The effect of listening strategy instruction on Thai learners’ self-efficacy, English listening comprehension and reported use of listening strategies. Yayımlanmamış Doktora Tezi. University of Reading Institute of Education: Reading.
  • Türkel, A. (2012). Dinleme Eğitimine İlişkin Teknikler ve Değerlendirmeleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (34), 128-141.
  • Vandergrift, L. (2004). Listening to learn or learning to listen?. Annual Review of Applied Linguistics, 24, 3-25.
  • Wolvin, A.D. (2012). Listening in the General Education Curriculum. International Journal of Listening, (26), 122-128.
  • Yıldız, N. (2015). Dinleme Stratejileri Öğretiminin Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Dinlediğini Anlama Becerilerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Çanakkale.
Year 2021, Volume: 7 Issue: 2, 227 - 257, 22.10.2021
https://doi.org/10.31464/jlere.815090

Abstract

References

  • Akkoyunlu, B., Orhan, F., ve Umay, A. (2005). Bilgisayar Öğretmenleri İçin “Bilgisayar Öğretmenliği Öz Yeterlik Ölçeği” Geliştirme Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 29, 1-8.
  • Akyol, H. (2006). Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Ayaz, B. (2018). Sanatsal etkinliklerle bütünleştirilmiş fen öğretiminin öğrencilerin fen akademik başarısına, öz yeterlik algısına ve motivasyonuna etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uşak Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü: Uşak.
  • Aydın, İ. S., Demircan, U. ve İnnalı, H. Ö. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Dinleme/İzleme Öz Yeterlik Algılarına Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması. International Journal of Languages’ Education and Teaching. 1420-1435.
  • Bentley, S., ve Bacon, S. (1996). The all new, state-of-the-art ILA definition of listening: Now that we have it, what do we do with it?. Listening Post, 56, 1-5.
  • Bird, D.E. (1953). Teaching Listening Comprehension. Journal of Communication, 3:2, 127.
  • Brent, R., Anderson, P. (1993). Developing Children’s Classroom Listening Strategies. The Reading Teacher, (47), 122-126.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cihangir, Z. (2004). Kişilerarası İletişimde Dinleme Becerisi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Çifçi, M. (2001). Dinleme Eğitimi ve Dinlemeyi Etkileyen Faktörler. AKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 165-177.
  • Demir Atalay, T. ve Melanlıoğlu, D. (2016). “Ortaokul Öğrencileri için Dinleme Stratejileri Ölçeği”nin Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 57, 1885-1904.
  • Doğan, Y. (2007). İlköğretim İkinci Kademede Dil Becerisi Olarak Dinlemeyi Geliştirme Çalışmaları. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara. Doğan, Y. (2016). Dinleme eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gonulal, T. (2020). Improving listening skills with extensive listening using podcasts and vodcasts. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(1), 311-320.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Holden, W. (2004). Facilitating Listening Comprehension: Acquiring Successful Strategies. Bulletion of Hokuriku University, 28, 257-266.
  • İzin, N. (2006). Dil becerilerinin gelişiminde öz güven. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Jung, E. (2003). The role of discourse signaling cues in second language listening comprehension. The Modern Language Journal, 87, 562-577.
  • Kaplan, H. (2004). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Dinleme Becerileri Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kassem, H. M. (2015). The Relationship between Listening Strategies Used by Egyptian EFL College Sophomores and Their Listening Comprehension and Self-Efficacy. Canadian Center of Science and Education, Vol. 8, No. 2, 153-169.
  • Katrancı, M. (2012). Üstbiliş Stratejileri Öğretiminin Dinlediğini Anlama Becerisine ve Dinlemeye Yönelik Tutuma Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara.
  • Kılıçoğlu, G., Karakuş, E.N. ve Demir, T. (2011). Sosyal Alanlar Öğretmenlerinin Kişilerarası Özyeterlik İnançlarının Değerlendirilmesi. International Conference On New Trends in Education and Their Implications, 27-29 April 2011, Antalya-Turkey.
  • Kocaadam, D. (2011). Not Alarak Dinleme Eğitiminin İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Dinleme Becerilerini Geliştirmesine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Korkmaz, G. (2015). Yaratıcı yazma yönteminin 6. sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterlik algılarına, yazmaya ilişkin tutumlarına ve yazma becerisi akademik başarılarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Gaziantep.
  • Linnenbrink, E.A., Pintrich, P.R. (2003). The Role of Self-Efficacy Beliefs in Student Engagement and Learning in the Classroom. Reading and Writing Quarterly, 19, 119-137.
  • Mendelsohn, D. J. (2006). Learning How to Listen Using Listening Strategies. Current Trends in the Development and Teaching of the Four Language Skills. Boston: Heinle &Heinle
  • Müldür, M. (2017). Öz düzenlemeye dayalı yazma eğitiminin ortaokul öğrencilerinin bilgilendirici metin yazma becerisine, yazmaya yönelik öz düzenleme becerisine ve yazma öz yeterlik algısına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Nunan, D. (1998). Approaches to Teaching Listening in the Language Classroom. Paper presented at the Korea TESOL Conference, Seoul.
  • Osada, N. (2004). Listening comprehension research: a brief review of the past thirty years. Dialogue, 3, pp. 53-66.
  • Pinnell, G. S., Jaggar, A. M. (2003). Oral language: speaking and listening in elementary classrooms. J. Flood, D. Lapp, J. R. Squire, & J. Jensen, Handbook of research on teaching the English language arts Mahwah, NJ: Erlbau. pp. 881-913.
  • Rahimi, A., Abedini, A. (2009). The Interface Between EFL Learners’ Self-Efficacy Concerning Listening Comprehension and Listening Proficiency. Novitas-ROYAL Research on Youth and Langugage, Vol. 3(1), 14-28.
  • Sever, S., Kaya, Z., Aslan, C., & Düzçay, B. (Ed.). (2013). Etkinliklerle Türkçe Öğretimi. Ankara: Tudem Yayınları.
  • Siegel, J. (2015). Exploring Listening Strategy Instruction Through Action Research. Palgrave Macmillan.
  • Simasangyaporn, N. (2016). The effect of listening strategy instruction on Thai learners’ self-efficacy, English listening comprehension and reported use of listening strategies. Yayımlanmamış Doktora Tezi. University of Reading Institute of Education: Reading.
  • Türkel, A. (2012). Dinleme Eğitimine İlişkin Teknikler ve Değerlendirmeleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (34), 128-141.
  • Vandergrift, L. (2004). Listening to learn or learning to listen?. Annual Review of Applied Linguistics, 24, 3-25.
  • Wolvin, A.D. (2012). Listening in the General Education Curriculum. International Journal of Listening, (26), 122-128.
  • Yıldız, N. (2015). Dinleme Stratejileri Öğretiminin Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Dinlediğini Anlama Becerilerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Çanakkale.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Mert Uğur 0000-0003-1234-601X

Ali Türkel 0000-0003-4743-8766

Publication Date October 22, 2021
Submission Date October 22, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Uğur, M., & Türkel, A. (2021). The Effect of Listening Strategies on Self-Efficacy Perception and Listening Achievement. Journal of Language Education and Research, 7(2), 227-257. https://doi.org/10.31464/jlere.815090

________________________________________________

Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi

https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere

ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research