BibTex RIS Cite

Dijital hikayeler yoluyla anlam ilişkisi olan ve olmayan İngilizce kelime gruplarının çocuklara öğretimi

Year 2016, Volume: 12 Issue: 1, 42 - 54, 01.06.2016

Abstract

Yabancı dil öğreniminde kelime öğretimi, belli teknikler doğrultusunda uygun anlatım ve doğru öğretim
stratejileri kullanımını gerektiren kapsamlı bir süreçtir. Bu çalışma, dijital hikayeler yoluyla çocuklara İngilizce
kelimelerin anlam bütünlüğü içinde öğretiminin etkilerini araştırmak amacıyla yapılmıştır. Bu amaç
doğrultusunda 6 video tabanlı İngilizce hikaye seçilmiş ve bu hikayeler sırasıyla ders materyali olarak
kullanılmıştır. Çalışma, 6 hafta boyunca 25 altıncı sınıf öğrencisinin katılımıyla gerçekleşmiştir. İngilizce
öğretmeni tarafından 6 hikayeden üçünde yer alan İngilizce kelimeler anlam bütünlüğü içinde ve diğer üçünde
bulunan İngilizce kelimeler anlam bütünlüğü olmaksızın katılımcılara öğretilmiştir. Elde edilen öğrenim
çıktılarını değerlendirmek için SPSS 20 istatistik programı kullanılmıştır. Öğrenciler kelime bilgilerinin hem
anlam ilişkisi olan gruplarla hem de anlam ilişkisi olmayan gruplarla geliştirmişlerdir; ancak aralarındaki öğrenme oranı farklıdır. Yapılan testlerde öğrenciler aralarında anlam ilişkisi bulunmayan kelime gruplarından
anlam ilişkisi bulunan kelime gruplarına kıyasla daha yüksek puan almışlardır.

Teaching vocabulary to Turkish young learners in semantically related and semantically unrelated sets by using digital storytelling

Year 2016, Volume: 12 Issue: 1, 42 - 54, 01.06.2016

Abstract

Teaching vocabulary is a comprehensive process in foreign language learning requiring specific techniques of appropriate instruction and accurate strategy. The present study was conducted to examine the effects of teaching vocabulary to Turkish young learners in semantic clustering way through digital storytelling. To investigate this aim, six video stories were chosen and studied in sequence. The research was carried out with 25 sixth graders during 6 weeks. Totally 6 stories were presented by teacher: three of them were taught in semantically related and three of them were taught in semantically unrelated sets. SPSS 20 package programme was used to analyze all collected data. Learners developed their vocabulary at the end of both processes but with different ratio. Participants scored better at semantically unrelated vocabulary teaching process than semantically related vocabulary teaching process.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA74EB38VF
Journal Section Research Article
Authors

Ainur Aitkuzhinova-arslan This is me

Süleyman Gün

Eda Üstünel This is me

Publication Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Aitkuzhinova-arslan, A., Gün, S., & Üstünel, E. (2016). Teaching vocabulary to Turkish young learners in semantically related and semantically unrelated sets by using digital storytelling. Journal of Language and Linguistic Studies, 12(1), 42-54.
AMA Aitkuzhinova-arslan A, Gün S, Üstünel E. Teaching vocabulary to Turkish young learners in semantically related and semantically unrelated sets by using digital storytelling. Journal of Language and Linguistic Studies. June 2016;12(1):42-54.
Chicago Aitkuzhinova-arslan, Ainur, Süleyman Gün, and Eda Üstünel. “Teaching Vocabulary to Turkish Young Learners in Semantically Related and Semantically Unrelated Sets by Using Digital Storytelling”. Journal of Language and Linguistic Studies 12, no. 1 (June 2016): 42-54.
EndNote Aitkuzhinova-arslan A, Gün S, Üstünel E (June 1, 2016) Teaching vocabulary to Turkish young learners in semantically related and semantically unrelated sets by using digital storytelling. Journal of Language and Linguistic Studies 12 1 42–54.
IEEE A. Aitkuzhinova-arslan, S. Gün, and E. Üstünel, “Teaching vocabulary to Turkish young learners in semantically related and semantically unrelated sets by using digital storytelling”, Journal of Language and Linguistic Studies, vol. 12, no. 1, pp. 42–54, 2016.
ISNAD Aitkuzhinova-arslan, Ainur et al. “Teaching Vocabulary to Turkish Young Learners in Semantically Related and Semantically Unrelated Sets by Using Digital Storytelling”. Journal of Language and Linguistic Studies 12/1 (June 2016), 42-54.
JAMA Aitkuzhinova-arslan A, Gün S, Üstünel E. Teaching vocabulary to Turkish young learners in semantically related and semantically unrelated sets by using digital storytelling. Journal of Language and Linguistic Studies. 2016;12:42–54.
MLA Aitkuzhinova-arslan, Ainur et al. “Teaching Vocabulary to Turkish Young Learners in Semantically Related and Semantically Unrelated Sets by Using Digital Storytelling”. Journal of Language and Linguistic Studies, vol. 12, no. 1, 2016, pp. 42-54.
Vancouver Aitkuzhinova-arslan A, Gün S, Üstünel E. Teaching vocabulary to Turkish young learners in semantically related and semantically unrelated sets by using digital storytelling. Journal of Language and Linguistic Studies. 2016;12(1):42-54.