Yenilenebilir enerji kaynaklarının penetrasyon oranı her geçen gün artmaktadır. Ancak, çoğu güneş, rüzgar, yağış gibi hava koşullarına bağlıdır. Bu bağımlılık aynı zamanda şebekeden bağımsız sistemler için güvenilirlik sorunları oluşturmaktadır. Yakıt pilleri hava koşullarına bağlı olmayan yenilenebilir bir enerji kaynağı olarak elektrik enerjisi üretmek için hidrojene ihtiyaç duyduklarından bu sorunların üstesinden gelmek için temel çözümlerdir. Bu araştırmada, şebekeden izole edilmiş ve enerjisini pil destekli PEM yakıt hücresi kullanarak sağlayan bir son kullanıcı profili, oluşturulan senaryolar kapsamında simülasyon ortamında teknik olarak incelenmiştir. Böylece gerçekte uygulanması amaçlanan sistemler simülasyon ortamına aktarılmıştır. Çalışma sırasında, pil paketinin derin deşarj ve aşırı şarj olmasını önlemek için yakıt hücresi minimum %40 ile maksimum %90 Şarj Durumu (SoC) arasında çalışır durumda tutulmuştur. Bu sisteme dayalı olarak, pil destekli bir yakıt pili besleme sistemi için ilk yatırım, işletme ve bakım maliyetleri hesaplanmış ve sunulmuştur. Pil destekli yakıt hücresi sistemi, şebeke fiyatlarına göre daha düşük tüketim durumları için %46 ve daha yüksek tüketim durumları için %63 daha pahalı olduğu görülmüştür.
The penetration rate of renewable energy sources is increasing day by day. However, most depend on the weather conditions such as solar, wind, precipitation, etc. This dependency also creates reliability problems for stand-alone systems. Fuel cells are essential solutions to overcome these issues since they need hydrogen to produce electrical energy, one renewable energy source that does not depend on weather conditions. In this research, an end-user profile, isolated from the grid and provides its energy by using a battery-backed PEM fuel cell, has been technically investigated in the simulation environment within the scope of the scenarios created. So, the systems intended to be implemented in reality have been transferred to the simulation environment. During the operation, to prevent deep discharge and overcharge of the battery pack, the fuel cell is kept in operation between a minimum of 40% and a maximum 90% State of Charge (SoC). Based on this system, initial investment, operation, and maintenance costs for a battery-backed fuel cell supply system are calculated and presented. The battery-supported fuel cell system is 46% expensive for lower consumption cases and 63% more expensive for higher consumption cases than grid prices.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Electrical Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 6, 2022 |
Submission Date | March 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 1 |