Türkiye’ de tekneyle balıkçılık faaliyeti yapacak bir
kişinin tekne kullanabilmek için yeterlilik belgesi ve balıkçılık faaliyetinde
bulunabilmesi için de ruhsat tezkeresi alması gerekmektedir. Yeterlilik belgesi
için en az 240 saatlik eğitim almak zorunda olduğu halde ruhsat tezkeresi almak
için herhangi bir eğitim şartı bulunmamaktadır. Bu çalışmada, balıkçılık
sektöründe faaliyet gösteren kişilere yönelik, balıkçıların eğitim
gereksinimleri de göz önüne alınarak Balıkçılık ve Avlama sertifikası adı
altında bir sertifika eğitimi planlaması yapılmıştır. Hazırlanan sertifika
programı ile bilinçsiz avlanmanın önüne geçilmesi hedeflenmiştir. Ayrıca
eğiticilerin akademisyenlerden oluşturulması sayesinde, balıkçılarla
akademisyenlerin iş birliğinin artması için bir fırsat sağlanacaktır. İş
birliği ve güven artışı ile, balıkçılar ve akademisyenler arasındaki bilimsel
çalışmalara yönelik olarak ihtiyaç duyulan bilgi alışverişinin daha etkin ve
güvenilir hale gelmesi mümkündür. Sertifika programı planlanırken alınacak
sertifikanın özellikleri, eğitim müfredatı, süresi ve eğitici kriterleri
belirlenmiştir. Bu amaçla ilgili fakültelerin ders konuları, ilgili
bakanlıkların yasal mevzuatı ve diğer kurumların eğitim programları
incelenmiştir. Ayrıca sertifikalandırma konusunda yetkili kurum, işlem
basamakları, eğitimin detayları gibi konular çalışma içerisinde tartışılarak en
uygun model belirlenmiştir.
*Bu araştırma, Burhan Taşlı’nın Yüksek Lisans Tez
çalışmasının bir bölümüdür.
Bu araştırma, Burhan Taşlı’nın Yüksek Lisans Tez çalışmasının bir bölümüdür.
According to Turkish rules, a person who will engaged in
fishery by boat is required to obtain certicate of qualification for handling
to boat and fishery licence for engaged in fishing activities. Although there
is at least 240 hours of training for the qualification certificate, there is
no training requirement for fishery licence. In this study, a certificate
training plan was made under the name of Fishery and Fishing Certificate,
taking into account the training needs of fishermen, for those working in the
fisheries sector. It is aimed to prevent the unconscious hunting by prepared
certificate programme. It is also inevitable that the cooperation of fishermen
and academicians will increase when educators are thought to be academicians.
With the increase of cooperation and confidence, it is possible to make the
exchange of information needed for scientific studies between fishermen and
academicians more effective and reliable. With this planning was determined the
characteristics of the certificate to be taken, the curriculum and duration of
the training, and the criteria for the trainer. In determining these
characteristics, the course subjects of the faculties, the legal regulations of
the relevant ministries and the educational programs of the other institutions
were examined. In addition, the most appropriate model has been determined by
discussing the issues such as competent authority on certification, process
steps, details of training.
*This research is a part of Burhan Taşlı’s MSc Thesis
Fishery Certificate of Qualification Fishery Licence Certificate Programme Subconscious Fishing.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Environmental Sciences |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2019 |
Submission Date | October 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 2 |