Hayat boyu öğrenme, insanın doğa ve toplum hakkında bilgi sahibi olması kendini geliştirmeye devam etmenin temel yoludur. Toplumun gelişimine uyum sağlamada bireylerin bilgilerini yeni bilgilerle yapılandırma, derinleştirme ve daha da zenginleştirme için öncelikle hayat boyu öğrenme becerisine sahip olması gerekmektedir. Hayat boyu öğrenme becerisinin standartları arasında olan okuduğunu anlama becerisi, diğer becerileri geliştirmenin temeli olarak kabul edilmektedir. Araştırmanın amacı, İskandinav ve Asya ülkelerinin anne-baba, öğretmen ve okul özelliklerine göre okuduğunu anlama becerilerini karşılaştırılarak literatüre katkı sağlamaktır. Bu amaçla araştırma nitel olarak yürütülmüştür. Veri toplama tekniği olarak doküman analizinden yararlanılmıştır. Araştırmada örneklem olarak İskandinav ülkeleri olarak İrlanda, Finlandiya, Norveç, İsveç ve Danimarka; Asya ülkeleri olarak Singapur, Çin, Kuveyt, Bahreyn ve Katar belirlenmiştir. Bu ülkelere yönelik 2016 PIRLS okuduğunu anlama başarı puanları; evdeki kaynak sayısı, sosyoekonomik durum, öğretmenlerin eğitim düzeyi ile öğretim süreleri değişkenleri incelenerek ülkeler arasında karşılaştırma yapılmıştır. İskandinav ülkelerinden olan Finlandiya’ ya ilişkin bulgular incelendiğinde öğretmen eğitim düzeyi bakımından lisansüstü eğitim alan öğretmenlerin oranı %96; evdeki kaynak sayısı bakımından en yüksek grupta olan öğrencilerin oranının %37; yıllık öğretim sürelerinin oranının %26; sosyoekonomik düzey bakımından üst grupta yer alanlarının oranının %42 olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Uluslararası TIMSS ve PISA sınavlarında başarılarıyla öne çıkan Finlandiya’nın başarısının şans olmadığı 2016 PIRLS sonuçlarıyla ortaya konmaktadır. Bu alanda çalışan araştırmacıların okuduğunu anlama becerisini ölçen PISA ve PIRLS sınav verilerini farklı değişkenler açısından incelemeleri önerilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2021 |
Acceptance Date | August 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 2 |