Background: When children start eating to suppress emotions such as anxiety, this can result in emotional eating.
Objectives: The aim of this study was to determine the effect of stress on emotional eating behavior in chil¬dren.
Methods: The descriptive cross-sectional study’s sample consisted of 291 students in the 5th and 6th grades. Data were collected using the Sociodemographic Information Form, Emotional Eating Scale for Children and Adolescents, and Perceived Stress Scale for Children (8-11 Years). One-way analysis of variance, Pear¬son correlation analysis, and regression analysis used in the data analysis.
Results: The mean age of the children was 10.50±0.50, 58.1% of them were girls, their average height was 143.56±7.88, their weight was 37.30±7.64, and their body mass index was 18.01±2.86. It was determined that a statistically significant and positive relationship between the Perceived Stress Scale in Children and Anxiety-Anger-Frustration Sub-Dimension (r=.183, p<.05), between Depressive Symptoms Sub-Dimension (r=.142, p<.05) and Emotional Eating Scale for Children and Adolescents (r= .173, p<.05). The study found that stress had a statistically significant effect on emotional eating (t=2.979, p<.05). It appears that 3% of the change in emotional eating is explained (Adjusted R2=.030). A 1-unit increase in stress causes an increase of .442 (β=.442) on emotional eating.
Conclusion: The results of this study show that children exhibit emotional eating behavior. Therefore, it is thought that school nurses providing stress management training to children who experience stress by scan-ning for stress can reduce the effect of emotional eating.
Giriş: Çocuklar anksiyete gibi duyguları bastırmak için yemeye başlandığında bu durum duygusal yeme ile sonuçlanabilir.
Amaç: Bu çalışmanın amacı çocuklarda stresin duygusal yeme davranışına etkisini belirlemektir.
Yöntem: Tanımlayıcı kesitsel çalışmanın örneklemini 5. ve 6. Sınıfta öğrenim gören 291 öğrenci oluştur-muştur. Veriler Sosyodemografik Bilgi Formu, Çocuk ve Adölesanlar için Duygusal Yeme Ölçeği ve Ço-cuklarda (8-11 Yaş) Algılanan Stres Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde tek yönlü varyans analizi, pearson korelasyon analizi ve regresyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Çocukların yaş ortalaması 10.50±0.50, %58.1’i kız, boylarının ortalaması 143.56±7.88, kilola-rının ortalaması 37.30±7.64 ve beden kitle indekslerinin ortalaması 18.01±2.86’dır. Çocuklarda Algılanan Stres Ölçeği ile Kaygı-Öfke-Hayal Kırıklığı Alt Boyutu arasında (r=.183, p<.05), Depresif Belirtiler Alt Boyutu arasında (r=.142, p<.05) ve Çocuk ve Adölesanlar İçin Duygusal Yeme Ölçeği arasında (r=.173, p<.05) istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki olduğu görülmüştür. Araştırmada stresin duygu¬sal yeme (t=2.979, p<.05) üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olduğu belirlenmiştir. Duygusal yeme üzerindeki değişimin %3’ünü açıkladığı görülmektedir (Düzenlenmiş R2=.030). Stresteki 1 birimlik artış, duygusal yeme üzerindeki .442’lik artışa (β=.442) neden olmaktadır.
Sonuç: Bu çalışmadaki sonuçlar çocukların duygusal yeme davranışı sergilediklerini göstermektedir. Bu nedenle okul hemşirelerinin stres taraması yaparak stres yaşayan çocuklara stres yönetimi eğitimi vermesinin duygusal yemenin etkisini azaltabileceği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 16, 2024 |
Publication Date | January 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 17 Issue: 1 |
Journal of Nursing Effect was indexed by ULAKBİM Turkish Medical Index, Turk Medline, Turkiye Atıf Dizini, (since february 2021) EBSCO HOST, (since 26th of october 2021) DOAJ and (since 18th of January) Index Copernicus, Scopus.
Journal of Nursing Effect is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.