Giriş: Sağlıklı olmayı ve sağlığı sürdürmeyi sağlayacak bilgilere erişme, anlama ve kullanma
becerilerini tanımlayan sağlık okuryazarlığı bireylerin kendi sağlığı ile ilgili doğru karar alabilme
durumu ile ilişkilidir.
Amaç: Bu çalışmada hemşirelik öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı düzeyini ve sağlık okuryazarlığı
düzeyini etkileyen faktörlerin belirlemesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki çalışmamızın örneklem grubunu hemşirelik bölümünde
öğrenim gören 538 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından
hazırlanan kişisel bilgi formu ve yetişkin sağlık okuryazarlık ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin yetişkin sağlık okuryazarlık ölçek puan ortanca değeri 15
olarak bulunmuştur. Birinci sınıftaki öğrencilerin yetişkin sağlık okuryazarlığı ölçek puan ortancası
diğer sınıflara göre daha düşük bulunmuştur (p<.05). Anne ve baba eğitim seviyesinin sağlık
okuryazarlık düzeyini etkilediği saptanmıştır. Ayrıca, sosyal güvenceye sahip olmayan, sigara ve
alkol kullanan, hekime danışmadan ilaç kullanan ve kullandığı ilacı başka bireylere tavsiye eden
öğrencilerin yetişkin sağlık okuryazarlık ölçek puan ortancası daha düşük bulunmuştur.
Sonuç: Çalışmamızdaki öğrencilerin sağlık okuryazarlık düzeyi orta seviyededir. Mezuniyet öncesi
sağlık okur yazarlığı seviyesinin artırılması önerilmektedir. Hemşirelik öğrencilerinin eğitim
programları sağlık okuryazarlığı düzeyine etki eden faktörler dikkate alınarak, sağlık okuryazarlık
düzeylerinin en üst seviyede olmasını sağlayacak özellikte düzenlenmelidir.
Background: Health literacy, which defines the ability to access, understand and use information
that will enable to be healthy and maintain health, is related to individuals’ ability to make the right
decisions about their own health.
Objectives: In this study, it was aimed to determine the health literacy levels of nursing students
and the factors affecting them.
Methods: The sample group of our descriptive and cross-sectional study consisted of 538 nursing
students. Personal information form prepared by the researchers and adult health literacy scale
were used as data collection tools.
Results: The median value of the adult health literacy scale of nursing students was found to be
15 Adult health literacy scale mean scores of the first year students were found to be lower than the
other classes (p<.05). It was determined that the education level of the mother and father affected
the level of health literacy. In addition, the average score of the adult health literacy scale was found
to be lower for the students who do not have social security, use cigarettes and alcohol, use drugs
without consulting a physician, and recommend the drug they use to other people.
Conclusions: The health literacy level of the students in our study is moderate. It is recommended
to increase the level of health literacy before graduation. Nursing students’ education programs
should be organized in such a way as to ensure that their health literacy level is at the highest level,
taking into account the factors affecting the level of health literacy.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Acute Care |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 16, 2024 |
Publication Date | January 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 17 Issue: 1 |
Journal of Nursing Effect was indexed by ULAKBİM Turkish Medical Index, Turk Medline, Turkiye Atıf Dizini, (since february 2021) EBSCO HOST, (since 26th of october 2021) DOAJ and (since 18th of January) Index Copernicus, Scopus.
Journal of Nursing Effect is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.