Background: Cultural awareness and therapeutic communication skills are important in nursing care.
Objective: This research was planned to evaluate the relationship between the cultural awareness of student nurses and their therapeutic communication skills.
Method: The sample of the research, planned as descriptive and correlational, consists of 220 nursing students. Data were collected with Personal Information Form, Cultural Awareness Scale and Therapeutic Communication Skills. Ethics committee approval, institutional permission, and informed consent were obtained from the students before starting the study. The research was conducted with 2nd, 3rd, and 4th-year students from the Faculty of Health Sciences, Department of Nursing, at a university in the Black Sea region. Descriptive statistics, independent sample t-test, One-way ANOVA, and Pearson correlation analysis were used in the evaluation of the data.
Results: The total mean score of the Cultural Awareness Scale of the nursing students was 172.58±28.79, and the total mean score of the Therapeutic Communication Skills Scale was 62.97±13.46. According to the personal characteristics of the students, it was determined that there was a statistically significant difference between the Cultural Awareness Scale and the scale scores of gender, choosing nursing voluntarily, and academic success perception (p=.018, p=.002, p=.017, respectively). According to the students’ personal characteristics, it was determined that there was a statistically significant difference between the Therapeutic Communication Skills Scale and the scale scores of gender, class, perception of academic success and difficulty in communicating (p=.039, p=.001, p=.013 and p=.019, respectively). In addition, it was determined that there was a positive and weak statistically significant relationship between the students’ Cultural Awareness Scale and the total mean scores of Therapeutic Communication Skills Scale (r=.297, p=.000).
Conclusion: In this study, it was determined that the cultural awareness levels of the student nurses were high and their therapeutic communication skills were moderate. It is recommended that interventional studies be conducted to improve students’ therapeutic communication skills.
Giriş: Kültürel farkındalık ve terapötik iletişim becerileri hemşirelik bakımında önemlidir.
Amaç: Bu araştırma öğrenci hemşirelerin kültürel farkındalığı ile terapötik iletişim becerileri arasındaki ilişkiyi değerlendirmek amacıyla planlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipte planlanan araştırmanın örneklemini 220 hemşirelik öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Kültürel Farkındalık Ölçeği ve Terapötik İletişim Becerileri Ölçeği ile toplanmıştır. Çalışmaya başlamadan önce etik kurul onayı, kurum izni ve öğrencilerden bilgilendirilmiş onam alınmıştır. Araştırma Karadeniz’de bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde 2., 3. ve 4. sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız örneklem t testi, Tek yönlü varyans analizi ve Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin Kültürel Farkındalık Ölçeği toplam puan ortalaması 172.58±28.79, Terapötik İletişim Becerileri Ölçeği toplam puan ortalaması ise 62.97±13.46’dır. Öğrencilerin kişisel özelliklerine göre Kültürel Farkındalık Ölçeği ile cinsiyet, hemşireliği isteyerek seçme durumu ve akademik başarı algısı ölçek puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu (sırasıyla p=.018, p=.002, p=.017) belirlenmiştir. Öğrencilerin kişisel özelliklerine göre Terapötik İletişim Becerileri Ölçeği ile cinsiyet, sınıf, akademik başarı algısı ve iletişim kurmakta zorlanma durumu ölçek puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu (sırasıyla p=.039, p=.001, p=.013 ve p=.019) saptanmıştır. Ayrıca öğrencilerin Kültürel Farkındalık Ölçeği ile Terapötik İletişim Becerileri Ölçeği toplam puan ortalamaları arasında pozitif yönde zayıf düzeyde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir (r=.297, p=.000).
Sonuç: Bu çalışmada öğrenci hemşirelerin kültürel farkındalık düzeylerinin yüksek, terapötik iletişim becerilerinin ise orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin terapötik iletişim becerilerini geliştirmeye yönelik girişimsel çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Araştırma için Ordu Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Etik Kurulundan etik onay (Tarih: 27/10/2022, No:237) ve Ordu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölüm Başkanlığından araştırmanın gerçekleştirilebilmesi için yazılı kurum izni alınmıştır.
Araştırmaya katılmayı kabul eden ve soruları içtenlikle cevaplayan tüm hemşirelik öğrencilerine teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fundamentals of Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 15, 2024 |
Publication Date | October 15, 2024 |
Submission Date | October 19, 2023 |
Acceptance Date | July 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 17 Issue: 4 |
Journal of Nursing Effect was indexed by ULAKBİM Turkish Medical Index, Turk Medline, Turkiye Atıf Dizini, (since february 2021) EBSCO HOST, (since 26th of october 2021) DOAJ and (since 18th of January) Index Copernicus, Scopus.
Journal of Nursing Effect is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.