Survivability
of a naval surface ship is defined as the durability of the ship to a defined
weapon threat, and, the degree of its ability to maintain at least the basic
safety and operability of the ship, and is composed of a combination of the
ship's susceptibility, vulnerability and recoverability. The empirical
stability criteria laid down by Sarchin and Goldberg in 1962 are used to assess
the survivability of warships. In recent years, along with deterministic rules,
the probabilistic approach that has been made mandatory for the passenger /
Ro-Ro ships by the International Convention on the Safety of Life at Sea
(SOLAS) have been used for warships. In this study, the fundamentals of using
the concepts of the deterministic and stochastic approaches and the concept of
probability used in assessing the survivability of warships are emphasized.
Bir suüstü
savaş gemisinin beka kabiliyeti, tanımlanmış bir silah tehdidine karşı dayanımı
ve asgari olarak geminin temel emniyetini ve işlerliğini sürdürme yeteneğinin
derecesi olarak tanımlanmakta olup geminin vurulabilirlik, yaralanabilirlik ve
geri kazanabilirlik özelliklerinin bileşiminden oluşmaktadır. Savaş gemilerinin
beka kabiliyetinin değerlendirilmesinde temeli 1962 yılında Sarchin ve Goldberg
tarafından atılmış olan ampirik stabilite kriterleri kullanılmaktadır. Son yıllarda
ise deterministik kuralların yanında Denizde Can Güvenliği Uluslararası Sözleşmesi
(SOLAS) ile yolcu/Ro-Ro gemileri için zorunlu hale getirilen olasılık yaklaşımı,
savaş gemileri için de kullanılmaya başlanmıştır. Bu incelemede deterministik
ve stokastik yaklaşım ile olasılık kavramının, suüstü savaş gemilerinin beka
kabiliyetinin değerlendirilmesinde kullanılma temelleri üzerinde durulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 15 Issue: 1 |