Objective: In-depth examination of the “online” course experiences of midwifery students during
the pandemic process.
Methods: The study was planned with a phenomenological approach within the scope of qualitative research. The Information Form and Question Form sent to the students online were analyzed
using the “Document Analysis Technique.”
Results: The average age of the students is 21.2 ± 2.07, and 45.3% of them spent the pandemic
process in Istanbul and 94.7% with their families. In the “Themes” section, 2 main themes are
assessed such as “Emotions” and “Factors Affecting the Perception.” The main theme “Emotions,”
the subthemes of insufficiency, motivation, anxiety/fear, disconnection/forgetfulness and strain,
and “Factors Affecting the Perceptions” were analyzed with subthemes of positive and negative
factors.
Around 94.7% of the students had experienced the pandemic process with their families and the
frequency of leaving the house was 56.0% once a week. The choice of education method was
reported as 65.3% face to face, and 72% of them did not find online courses effective.
Conclusion: Although there are positive and negative aspects of the online course period, in the
future time, it may be recommended to plan the lessons in the hybrid education model.
Amaç: Ebelik bölümü öğrencilerinin pandemi sürecinde uygulanan çevrim içi “online” ders deneyimlerini derinlemesine incelemek.
Yöntemler: Niteliksel türde ve Fenomenolojik (olgu-bilim) yönteminde planlanmıştır. Öğrencilere
çevrim içi ortamda gönderilen Bilgi Formu ve Soru Formu “Döküman İnceleme Tekniği” ile analiz
edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 21,2 ± 2,07 olup pandemi sürecini %45,3’ü İstanbul’da ve
%94’7’si ailesi ile birlikte geçirmiştir. Temalar bölümünde “Duygular” ve “Algıyı etkileyen faktörler” olmak üzere 2 ana temada değerlendirme yapılmıştır. Duygular ana teması; yetersizlik, motivasyon, kaygı/korku, kopukluk/unutkanlık ve zorlanma alt temaları ile “Algıyı Etkileyen Faktörler”
ise olumlu ve olumsuz faktörler alt temaları ile analiz edilmiştir. Öğrencilerin %94,7’si pandemi
sürecini aile ile birlikte geçirmiş ve evden çıkma sıklığı %56,0 haftada bir gün olarak açıklanmıştır. Eğitim yöntemi tercihi %65,3 yüz yüze olarak bildirilmiş olup %72’si çevrim içi dersleri etkili
bulmamıştır.
Sonuç: Çevrim içi ders döneminin olumlu ve olumsuz yönleri olmakla birlikte bundan sonraki süreçlerde yüz yüze ve çevirim içi yöntemlerin birbirini destekleyecek şekilde planlanması
önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing, Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 25 Issue: 3 |