Amaç: Bu çalışmada, yeni Tip 1 diyabetes mellitus (T1DM) tanısı almış çocukların annelerinin deneyimlerini incelemek, annelerin diyabet bakımı sürecindeki zorluklarını belirlemek ve uygun çözüm yollarını belirlemek amaçlanmıştır.
Yöntemler: Yeni T1DM tanısı konulmuş, okula uyum dönemi olduğundan 6-12 yaş aralığındaki çocukların anneleri çalışmaya dahil edildi. Anneler ile fenomenolojik araştırma deseni ve hermenötik fenomenolojik yaklaşım kullanılarak çevrimiçi görüşme yapıldı.
Bulgular: Annelerin T1DM tanısı almış çocuklarına ilişkin kaygıları olduğu, T1DM tanısı almış çocukların kardeşlerine yönelik kaygıları olduğu ve ek olarak psikososyal sorunlar yaşadıkları saptandı. Bu kaygı ve sorunların nedenlerinin; kısıtlamalar/kurallar, bilinmezlik, çocuğun arkadaşlarının yaklaşımları ve toplumdaki bireylerin yaklaşımları olduğu belirlendi. Annelerin süreçte destek aldıkları kaynakların; aile, arkadaşlar, sağlık profesyonelleri, okul yönetimi, okul öğretmenleri, okul hemşiresi olduğu bulundu.
Sonuç: Sonuç olarak, yeni tanı T1DM tanılı çocuğu olan annelerin; okul yönetimi ve öğretmenlerden, sağlık ekibinden, toplumsal bilinçten, psikososyal destek gruplarından ve teknolojik gelişimlerden fayda gördüğü/göreceği, bu kaynakların anne ve çocukların T1DM ile başa çıkmasını desteklemekte ve izlemdeki olumlu deneyimleri arttırmakta önemli olduğu sonucuna varıldı.
Objective: The aim of this study was to explore the experiences of mothers of newly diagnosed Type 1 Diabetes Mellitus (T1DM) children, to identify the difficulties mothers face in diabetes care, and to identify appropriate solutions.
Methods: Mothers of children aged 6-12, who have been newly diagnosed with T1DM, have been included in the workforce due to the adaptation period for school. Online interviews were conducted with the mothers using a phenomenological research design and hermeneutic phenomenological approach.
Results: It was determined that the mothers had concerns about their children diagnosed with T1DM, that the children diagnosed with T1DM had concerns about their siblings, and additionally, they had psychosocial problems. The reasons for these concerns and problems are restrictions or rules, the approaches of the child's friends, and the attitudes of individuals in society. The resources that mothers receive support from in the process are family, friends, health professionals, school administration, school teachers, and a school nurse.
Conclusion: As a result, it was concluded that the school management and teachers, health team, social awareness, psychosocial support groups, and technological developments are or will benefit from them, and that these resources are important in supporting mothers and children to cope with T1DM and increasing positive experiences in follow-up.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Pediatric Health and Illnesses Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2024 |
Submission Date | February 3, 2024 |
Acceptance Date | June 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 27 Issue: 2 |