Objective: The aim of this study is to evaluate the correlation between nurses' communication skills and psychosocial care skills.
Methods: The study was a descriptive and cross-sectional quantitative research that was conducted with nurses working in a training and research hospital between January and May 2022. Population of the study consisted of 255 nurses working in the related hospital. The study was completed with a total of 180 nurses who were voluntary to participate in the study and met the inclusion criteria, without using sample selection. A Participant Information Form, the Psychosocial Care Competence Self-Assessment Scale (PCCSAS), and the Communication Skills Inventory (CSI) were used to collect data.
Results: It was found that the nurses' communication skills inventory total mean score was 169.65±13.72. There was no significant correlation between the total score of communication skills inventory and the socio-demographic and professional characteristics of the nurses (P>.05). The nurses' PCCSAS total mean score was 64.28±13.13. The PCCSAS total score differed significantly only according to the unit worked and the number of patients per nurse (P=.008; P=.040). There was a statistically significant and positive correlation between CSI total score and PCCSAS total score (r=0.242; P<.01).
Conclusion: It is thought that training should be organised at regular intervals for nurses to improve their knowledge and skills about communication and psychosocial care, and the efficiency of the training should be evaluated periodically for patient and nurse groups.
Amaç: Bu çalışmanın amacı hemşirelerin iletişim becerileri ile psikososyal bakım becerileri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesidir.
Yöntemler: Tanımlayıcı ve kesitsel niceliksel nitelikteki araştırma bir eğitim ve araştırma hastanesinde çalışan hemşirelerle Ocak-Mayıs 2022 tarihleri arasında yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini ilgili hastanede çalışan 255 hemşire oluşturmuştur. Örneklem seçimi yapılmadan araştırmaya katılmaya gönüllü olan ve dahil edilme kriterlerini karşılayan toplam 180 hemşire ile çalışma tamamlanmıştır. Verilerin toplanmasında Katılımcı Bilgi Formu, Psikososyal Bakım Yeterliliği Öz Değerlendirme Ölçeği (PBYÖDÖ) ve İletişim Becerileri Envanteri (İBE) kullanılmıştır.
Bulgular: Hemşirelerin iletişim becerileri envanteri toplam puanının 169,65±13,72 olduğu belirlenmiştir. İletişim becerileri envanteri toplam puanı ile hemşirelerin sosyo-demografik ve mesleki özellikleri arasında anlamlı bir ilişki saptanmamıştır (P>,05). Hemşirelerin PBYÖDÖ toplam puan ortalaması 64,28±13,13 idi. PBYÖDÖ toplam puanı yalnızca çalışılan birime ve hemşire başına düşen hasta sayısına göre anlamlı farklılık gösterdi (P=,008; P=,040). İBE toplam puanı ile PBYÖDÖ toplam puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif korelasyon vardı (r=0,242; P<,01).
Sonuç: Hemşirelerin iletişim ve psikososyal bakım konusunda bilgi ve becerilerini geliştirmeye yönelik düzenli aralıklarla eğitimler düzenlenmesi, eğitimin etkinliğinin hasta ve hemşire gruplarına yönelik periyodik olarak değerlendirilmesi gerektiği düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Mental Health Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 26, 2024 |
Publication Date | September 27, 2024 |
Submission Date | February 13, 2024 |
Acceptance Date | August 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 27 Issue: 3 |