İşsizlik,
1950'li yıllardan beri ülkemizin gündeminde olan bir sorundur. İşsizlik düzeyi,
hızlı nüfus artışı ve şehirleşmenin de etkisiyle 1970'li yıllarda oldukça
yüksek değerlere ulaşmıştır. 2000'li yıllarda yaşanan ekonomik krizler ve
özellikle son global kriz olan 2008 krizi de işsizlik sorununun büyümesine
neden olmuştur.
İşsizlik
oranının düşürülmesi için açık iş sayıları (Türkiye İş Kurumu’na işverenler
tarafından bildirilen işçi talebi) ve açık işlerin meslek, sektör, eğitim
düzeyi açılarından irdelenmesi de önem kazanmaktadır.
Bu
çalışma kapsamında, en güncel il istihdam ve mesleki eğitim kurul raporları
incelenerek il bazında bir veri seti oluşturulmuş, şehirler işgücü talebine ve
bu talebin yapısına göre sınıflandırılmıştır. Talebin yapısı kavramı ile
kastedilen, ilgili talebin özellikle hangi meslek grubu, sektör ve eğitime
yönelik olduğudur. Ayrıca konu ile ilgili çeşitli önemli değişkenler arasındaki
ilişki yapısı kategoriler bazında irdelenmiştir. Çalışma kapsamında kullanılan
başlıca çok değişkenli analiz teknikleri, İki Aşamalı Kümeleme Analizi ve
Homojenlik Analizi’dir. Uygulanan analizler sonucunda ulaşılan bulgular karşılaştırmalı
olarak yorumlanmıştır.
The problem of unemployment is a
problem that has been on the agenda of our country since the 1950s. The level
of unemployment has increased with rapid population growth and urbanization,
reaching quite high values in the 1970s. In addition, the economic crises of
the 2000s and especially the 2008 global crisis, also caused the unemployment
problem to become more serious.
In order to decrease the unemployment
rate, it is important to know the number of open jobs (open employment from the
Turkish Employment Agency and employers who are transferred from the employers)
and to examine them in terms of profession, sector, skills required and
education level.
Within the scope of this study, the
most up-to-date provincial employment and vocational education board reports
will be examined and a more comprehensive data set will be created on province
basis and provinces will be classified according to this demand structure. The
meaning of demand structure concept is with which profession group, sector and
education the demand is related. In addition, the relationship between various
important variables related to the subject will be examined in category basis.
The main multivariate analysis techniques to be used in the study are Two-Stage
Clustering Analysis and Homogeneity Analysis. The findings obtained as a result
of the analyzes carried out, will be interpreted comparatively.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 4 |