In this study, the utility of Turkish-German Immigrants Literature in literature and culture-oriented course such as literature, country-science, text analysis and so on in philology department related with German will be analyzed. The Turkish-German Immigrant Literature which contains spesific fifty-year period to Germany and has a different meaning as concern closely our people who have been there since three generations, is considered important in terms of recent German literature and is accepted as been part of German literature. Therefore, this subject emerges inevitably in German literature, as well as in courses related with German country-science or Culture-science as a course Material even it can be taught as a separate course. Based on this situation, it will be discussed that the evaluation of Turkish-German immigrants literature in terms of education in the context of aforesaid department of university, opinions about strategy in terms of education program will be evaluated, Education of Turkish-German Immigrants Literature will be tried to be expressed. In this context by making references to the artist of Immigrant Literature, the principal course Schedule-recommendations will be evaluated in terms of literature and education of literature, in concept of the work of related artist. During the study it will be tried to take advantage of the recent research in this area and the data of Turkish-German literature.
Bu çalışmada, Türk-Alman Göçmen Yazınının Almanca ile ilgili eğitim ya da filoloji bölümlerindeki yazın, ülkebilim, metin incelemeleri vb. yazın ve kültür odaklı derslerde kullanılabilirliği irdelenmeye çalışılacaktır. Almanya’ya özgü elli yıllık bir süreci içeren ve orada üç kuşaktır varolan insanlarımızı da yakından ilgilendirdiği için ayrı bir anlamı olan Türk-Alman göçmen yazını, son dönem Alman yazını açısından da önemsenmekte ve Alman yazınının bir parçası olarak kabul edilmektedir. Dolayısıyla gerek Alman yazını, gerekse Alman ülkebilim veya kültürbilim ile ilgili derslerde ister istemez ders malzemesi olarak da karşımıza çıkmakta, hatta ayrı bir ders olarak da okutulabilmektedir. Var olan bu durumdan yola çıkarak Türk Alman göçmen yazınına üniversitelerin adı geçen bölümleri bağlamında eğitim açısından değerlendirilmesi konu olarak ele alınacak, eğitim programı açısından nasıl bir yol izlenebileceği konusunda görüşler değerlendirilerek, Türk-Alman göçmen yazınının eğitimi konusu dillendirilmeye çalışılacaktır. Bu bağlamda göçmen yazını sanatçılarına da göndermeler yaparak, ilgili sanatçıların metinleri bağlamında belli başlı ders izlence önerileri de yazınbilimi ve yazın eğitimi açısından değerlendirilmeye çalışılacaktır. Çalışma boyunca Türk-Alman yazınbilim verilerinden ve bu alanda yapılan son dönem araştırmalarından yararlanmaya çalışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 4 |