The purpose of this research is to examine the
relationship between pre-school teachers’ creativity levels and science
learning capabilities of children aged 60-72 months. The study group consists
of 20 teachers and 60-72 months 150 children -86 females and 64 males-, all
from the ministry of education kindergartens and independent kindergartens from
a district in the north-west province of Turkey, in 2015-2016 academic year
spring semester. The data of the research collected with "Personal
Information Form", "Individual Self-Evaluation Scale for
Creativity”and "Science Learning Assessment Test". As a result of the
study, it is seen that there is a statistically significant and
positive relationship between the mean scores of the pre-school teachers in
Individual Self-Evaluation Scale for Creativity and the total scores of the
children's science learning assessment test total scores and sub-dimensions
mean scores and the creativity of the teacher significiantly predict children’s
science learning. The findings of the study are interpreted in accordance with
the literature and related research, and suggestions for current applications
and prospective researches are presented.
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcılık düzeyleri
ile 60-72 aylık çocukların fen öğrenimi arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Araştırmanın örneklemini, 2015- 2016 eğitim öğretim yılı bahar döneminde, Türkiye’nin
kuzey batısındaki bir ilde bulunan anaokulu ve anasınıflarında görev yapan 20
öğretmen ve bu öğretmenlerde eğitim gören 60-72 aylık 150 çocuk oluşturmuştur.
Araştırmanın verileri, “Kişisel Bilgi Formu”, “Yaratıcılık Açısından Bireyin
Kendini Değerlendirme Ölçeği” ve Fen Öğreniminin Değerlendirilmesi (Science
Learning Assessment) testi ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi
öğretmenlerinin yaratıcılık açısından bireyin kendini değerlendirmesi ölçeği
toplam puan ortalamaları ile 60-72 aylık çocukların fen öğreniminin
değerlendirilmesi testi toplam ve alt boyut puan ortalamaları arasında pozitif
yönde anlamlı bir ilişki olduğu ve öğretmenin yaratıcılığının çocukların fen
öğrenimini anlamlı derecede yordadığı görülmüştür. Çalışma bulguları, alan
yazın ve ilgili araştırmalar doğrultusunda yorumlanmış, mevcut uygulamalara ve
ileriye dönük araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 5 |