Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF THE 2015 REVISION IN ISO 9001 QUALITY ASSURANCE SYSTEM ON MANAGERS' PERCEPTIONS

Year 2023, Volume: 6 Issue: Özel Sayı, 8 - 14, 08.05.2023
https://doi.org/10.46238/jobda.1258477

Abstract

In an intensely competitive environment that has gained a global character, businesses has stragled to maintain the quality of goods and services they offer to world markets in order to survive and grow at the same time. With its specific rules, limitations and requirements to cope with this problem, the ISO 9001 standard remains a very successful tool. However, one of the main reasons why ISO 9001 maintains this feature is that it is regularly revised over the years, depending on radical developments within and outside the enterprise.
In the first part of this study, the concept of quality and quality assurance system is discussed conceptually and historically. In the second part, the ISO 9001:2015 revision is examined. In the last section, based on the perceptions of production managers, a focus group study was conducted as an exploratory examination method in the revision of the 2015 revision in ISO 9001 Quality Assurance System. Hile it revealed a negative view on the implementation difficulties of the managers regarding the revisions in the organization, it was seen that the positive evaluations regarding the business performance emerged strongly.

References

  • Ayhan, F. (2007) ISO 9000 Kalite Güvence Sistemi ve Bir Alan Uygulaması, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bolat, T. (2000). Toplam Kalite Yönetimi (Konaklama İşletmelerinde Uygulanması). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Bozkurt, R. ve Odaman, A. (1998) ISO 9000 Kalite Güvence Sistemleri, Ankara: MPM Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., ve Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4(1): 95-107.
  • Drucker, Peter F. (1993). Gelecek İçin Yönetim. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Eroğlu, E. (2013). Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Yapısal Eşitlik Metodu ile Analizi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Geyik, F. (1994). Toplam Kalite Kontrolü ve ISO 9000 Kalite Güvence Sistemi. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Halis, M. (2000). Paradigmadan Uygulamaya Toplam Kalite Yönetimi ve ISO 9000 Kalite Güvence Sistemleri. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • ISO. (2019) International Organization for Standardization. https://www.iso.org/iso-9001-quality-management.html, (15 Mayıs 2019).
  • ISO. (2019). International Organization for Standardizations. https://www.iso.org/publication /PUB100370.html, (26.05.2019).
  • Işığıçok, E. (2004). Toplam Kalite Yönetimi Bakış Açısıyla İstatistiksel Kalite Kontrol. Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları.
  • İlkay, S., ve Varinli, İ. (2005). Iso 9001: 2000 Kalite Yönetim Sistemi: Dünya, Avrupa ve Türkiye Uygulamalarının Karşılaştırılması. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(3): 1-19.
  • Kobu, B. (2013). Üretim Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kölük, N., Dilsiz, İ. ve Kartal, C.S. (2015). Kalite Güvencesi ve Standartları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Özden, M. (1999). Toplam Kalite Yönetimi ve Avrupa İş Mükemmeliği Modeli (Bir Uygulama Örneği: Eczacıbaşı-Lincoln Elektrik Kaynak Tekniği ve Ticaret A.Ş. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Topal, Ş. (2000). Kalite Yönetimi ve Güvence Sistemleri. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Vakfı Yayınları.
  • Turan, M. (2011). Toplam Kalite Yönetiminin Çalışanların Bilgi Paylaşımı Üzerine Etkileri: Sağlık Sektöründe Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul.
  • Uzak (1992), Mersin Universitesi Web Sayfası, Ziyaret tarihi 10 Ağustos 2017, (Uzak. Mersin.edu.tr/UZAK/eski/kalite3 pdf.)’dan aktaran Karakaya, S. (2017). Türkiye Yükseköğretiminde Kalite Güvencesi: Atılım Üniversitesi Örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Üzel, İ. (1998). Kalite Güvence Sistemlerinde Eğitim ve Bir uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama / Journal of Theory and Practice in Education. 2 (2): 113-118
  • Yılmaz, M. (2003). Kalite Yönetim Sistemlerinin Evrimi ve Toplam Kalite Yönetimi'nin Banknot Matbaası Genel Müdürlüğünde Uygulanabilirliği. (Yayınlanmamış Uzmanlık Yeterlilik Tezi). Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası.
  • Zeyrekli Y. S. (2009) Toplam Kalite Yönetimi Anlayışının Sağlık Sektöründe Uygulanması: Trakya Üniversitesi Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezi ile Edirne Devlet Hastanesi’nin Karşılaştırılması, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Woldman, D. A. (1994). The Contributions of Total Quality Management to A Theory of Work Performance. Academy of Management Review. 19/3

ISO 9001 KALITE GÜVENCE SİSTEMİNDEKİ 2015 REVİZYONUNUN YÖNETİCİLERİN ALGILAMALARI ÜZERİNE ETKİSİ

Year 2023, Volume: 6 Issue: Özel Sayı, 8 - 14, 08.05.2023
https://doi.org/10.46238/jobda.1258477

Abstract

Küresel bir özellik kazanan yoğun rekabet ortamında işletmeler varlıklarını ve gelişimlerini sürdürebilmek için dünya pazarlarına sundukları ürün ve hizmetlerin kalitelerini korumakta ve küresel anlamda kabul görecek bir kalitede tutmakta da sorunlarla karşılaşmaktadırlar. Bu sorunlarla baş etmek için, sahip olduğu belirli kalıplar, ortaya koyduğu sınırlamalar ve şartlar ile ISO 9001 standardı oldukça başarılı bir araç olma özelliğini korumaktadır. Ancak ISO 9001 standardının bu özelliğini korumasının başlıca nedenlerinden biri de, yıllar içinde işletme içinde ve özellikle işletme dışındaki radikal gelişmelere bağlı olarak düzenli olarak revize edilmesidir.
Bu çalışmada birinci bölümde kalite ve kalite güvence sistemi kavramı kavramsal ve tarihsel olarak ele alınmıştır. İkinci bölümde ISO 9001:2015 revizyonu incelenmiştir. Son bölümde ise üretim yöneticilerinin algılamalarına dayalı olarak ISO 9001 Kalite Güvence Sistemindeki 2015 revizyonun incelenmesinde keşifsel bir inceleme yöntemi olarak odak grup çalışması yapılmıştır. Yöneticilerin revizyonlara ilişkin olarak organizasyonda uygulama zorlukları konusunda negatif bakış açıları ortaya çıkarken, işletme performansına dönük pozitif değerlendirmelerin güçlü bir şekilde ortaya çıktığı görülmüştür.

Thanks

Bu çalışma, HÜSEYİN AVUNDUK ÖZEL SAYISI için iletilmiştir.

References

  • Ayhan, F. (2007) ISO 9000 Kalite Güvence Sistemi ve Bir Alan Uygulaması, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bolat, T. (2000). Toplam Kalite Yönetimi (Konaklama İşletmelerinde Uygulanması). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Bozkurt, R. ve Odaman, A. (1998) ISO 9000 Kalite Güvence Sistemleri, Ankara: MPM Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., ve Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4(1): 95-107.
  • Drucker, Peter F. (1993). Gelecek İçin Yönetim. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Eroğlu, E. (2013). Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Yapısal Eşitlik Metodu ile Analizi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Geyik, F. (1994). Toplam Kalite Kontrolü ve ISO 9000 Kalite Güvence Sistemi. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Halis, M. (2000). Paradigmadan Uygulamaya Toplam Kalite Yönetimi ve ISO 9000 Kalite Güvence Sistemleri. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • ISO. (2019) International Organization for Standardization. https://www.iso.org/iso-9001-quality-management.html, (15 Mayıs 2019).
  • ISO. (2019). International Organization for Standardizations. https://www.iso.org/publication /PUB100370.html, (26.05.2019).
  • Işığıçok, E. (2004). Toplam Kalite Yönetimi Bakış Açısıyla İstatistiksel Kalite Kontrol. Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları.
  • İlkay, S., ve Varinli, İ. (2005). Iso 9001: 2000 Kalite Yönetim Sistemi: Dünya, Avrupa ve Türkiye Uygulamalarının Karşılaştırılması. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(3): 1-19.
  • Kobu, B. (2013). Üretim Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kölük, N., Dilsiz, İ. ve Kartal, C.S. (2015). Kalite Güvencesi ve Standartları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Özden, M. (1999). Toplam Kalite Yönetimi ve Avrupa İş Mükemmeliği Modeli (Bir Uygulama Örneği: Eczacıbaşı-Lincoln Elektrik Kaynak Tekniği ve Ticaret A.Ş. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Topal, Ş. (2000). Kalite Yönetimi ve Güvence Sistemleri. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Vakfı Yayınları.
  • Turan, M. (2011). Toplam Kalite Yönetiminin Çalışanların Bilgi Paylaşımı Üzerine Etkileri: Sağlık Sektöründe Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul.
  • Uzak (1992), Mersin Universitesi Web Sayfası, Ziyaret tarihi 10 Ağustos 2017, (Uzak. Mersin.edu.tr/UZAK/eski/kalite3 pdf.)’dan aktaran Karakaya, S. (2017). Türkiye Yükseköğretiminde Kalite Güvencesi: Atılım Üniversitesi Örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Üzel, İ. (1998). Kalite Güvence Sistemlerinde Eğitim ve Bir uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama / Journal of Theory and Practice in Education. 2 (2): 113-118
  • Yılmaz, M. (2003). Kalite Yönetim Sistemlerinin Evrimi ve Toplam Kalite Yönetimi'nin Banknot Matbaası Genel Müdürlüğünde Uygulanabilirliği. (Yayınlanmamış Uzmanlık Yeterlilik Tezi). Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası.
  • Zeyrekli Y. S. (2009) Toplam Kalite Yönetimi Anlayışının Sağlık Sektöründe Uygulanması: Trakya Üniversitesi Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezi ile Edirne Devlet Hastanesi’nin Karşılaştırılması, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Woldman, D. A. (1994). The Contributions of Total Quality Management to A Theory of Work Performance. Academy of Management Review. 19/3
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Original Scientific Articles
Authors

Aybüke Avkar İnal 0000-0003-4207-1387

Hüseyin Avunduk 0000-0002-3573-195X

Publication Date May 8, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 6 Issue: Özel Sayı

Cite

APA Avkar İnal, A., & Avunduk, H. (2023). ISO 9001 KALITE GÜVENCE SİSTEMİNDEKİ 2015 REVİZYONUNUN YÖNETİCİLERİN ALGILAMALARI ÜZERİNE ETKİSİ. Journal of Business in The Digital Age, 6(Özel Sayı), 8-14. https://doi.org/10.46238/jobda.1258477
AMA Avkar İnal A, Avunduk H. ISO 9001 KALITE GÜVENCE SİSTEMİNDEKİ 2015 REVİZYONUNUN YÖNETİCİLERİN ALGILAMALARI ÜZERİNE ETKİSİ. JOBDA. May 2023;6(Özel Sayı):8-14. doi:10.46238/jobda.1258477
Chicago Avkar İnal, Aybüke, and Hüseyin Avunduk. “ISO 9001 KALITE GÜVENCE SİSTEMİNDEKİ 2015 REVİZYONUNUN YÖNETİCİLERİN ALGILAMALARI ÜZERİNE ETKİSİ”. Journal of Business in The Digital Age 6, no. Özel Sayı (May 2023): 8-14. https://doi.org/10.46238/jobda.1258477.
EndNote Avkar İnal A, Avunduk H (May 1, 2023) ISO 9001 KALITE GÜVENCE SİSTEMİNDEKİ 2015 REVİZYONUNUN YÖNETİCİLERİN ALGILAMALARI ÜZERİNE ETKİSİ. Journal of Business in The Digital Age 6 Özel Sayı 8–14.
IEEE A. Avkar İnal and H. Avunduk, “ISO 9001 KALITE GÜVENCE SİSTEMİNDEKİ 2015 REVİZYONUNUN YÖNETİCİLERİN ALGILAMALARI ÜZERİNE ETKİSİ”, JOBDA, vol. 6, no. Özel Sayı, pp. 8–14, 2023, doi: 10.46238/jobda.1258477.
ISNAD Avkar İnal, Aybüke - Avunduk, Hüseyin. “ISO 9001 KALITE GÜVENCE SİSTEMİNDEKİ 2015 REVİZYONUNUN YÖNETİCİLERİN ALGILAMALARI ÜZERİNE ETKİSİ”. Journal of Business in The Digital Age 6/Özel Sayı (May 2023), 8-14. https://doi.org/10.46238/jobda.1258477.
JAMA Avkar İnal A, Avunduk H. ISO 9001 KALITE GÜVENCE SİSTEMİNDEKİ 2015 REVİZYONUNUN YÖNETİCİLERİN ALGILAMALARI ÜZERİNE ETKİSİ. JOBDA. 2023;6:8–14.
MLA Avkar İnal, Aybüke and Hüseyin Avunduk. “ISO 9001 KALITE GÜVENCE SİSTEMİNDEKİ 2015 REVİZYONUNUN YÖNETİCİLERİN ALGILAMALARI ÜZERİNE ETKİSİ”. Journal of Business in The Digital Age, vol. 6, no. Özel Sayı, 2023, pp. 8-14, doi:10.46238/jobda.1258477.
Vancouver Avkar İnal A, Avunduk H. ISO 9001 KALITE GÜVENCE SİSTEMİNDEKİ 2015 REVİZYONUNUN YÖNETİCİLERİN ALGILAMALARI ÜZERİNE ETKİSİ. JOBDA. 2023;6(Özel Sayı):8-14.

                                                              Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.