Koronavirüs pandemisyle mücadele kapsamında alınan tedbirlerin başında gelen seyahat kısıtlamaları ve ülkeler arası seyahatlerin durdurulması, kısa sürede havacılık sektörünün pandemiden en yoğun etkilen sektörlerden biri olmasına sebep olmuştur. Hava trafiğindeki azalma, birçok havayolu işletmesinin filosundaki uçakların ve havaalanlarının âtıl durumda kalmasına yol açmıştır. Havayolu işletmelerinin hisse senetlerinin değerleri de bu süreçte etkilenerek, yatırımcılara kayıplar yaşatmış ve piyasa değerlerinin azalmasına sebep olmuştur. Havayolu hisse senetleri, ülkelerde ilk vakaların görülmesi, pandeminin ilan edilmesi, seyahat kısıtlamalarının kalkması, Avrupa’da yeşil koridor oluşturulması, pandemi ile mücadele kapsamında aşı çalışmaları, aşının bulunması, virüsün mutasyonlarının çıkması gibi çeşitli spekülatif durumları fiyatlamaya başlamıştır. Bu çalışmada G7 ülkeleri ile Türkiye’den seçilmiş havayolu işletmelerinin spekülatif haberlerin ortaya çıktığı tarihlerdeki hisse senedi fiyatlarındaki artış ve azalışları incelenerek, pandemi sürecindeki spekülasyonlara havayolu hisse senetlerinin tepkisini gözlemlemek amaçlanmaktadır. Havayolu işletmelerinin hisse senedi fiyatları incelendiğinde, olumsuz spekülasyonların çok yıkıcı şekilde etki göstererek hisse fiyatlarını düşürdüğü, ancak olumlu gelişmelerin tam olarak karşılık bulmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Havayolu işletmelerinin daha az etkilenmesi için hükümetlerin havacılık faaliyetlerini kesintiye uğratmayacak politikalar izlemesi önem arz etmektedir.
16-17 Ekim tarihinde düzenlenen International Congress of Management, Economy and Policy kongresinde sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
Travel restrictions, which are at the forefront of the measures taken in the fight against the coronavirus pandemic, and the cessation of international travel, have caused the aviation industry to become one of the sectors most heavily affected by the pandemic in a short time. The decrease in air traffic has caused many airlines' fleets and airports to be idle. The values of the stocks of the airline companies were also affected by the pandemic, causing losses to the investors and causing the market value of the airline companies to decrease. Airline stocks have begun to price various speculative situations such as the first cases in the countries, the declaration of the pandemic, the lifting of travel restrictions, the creation of a green corridor in Europe, the vaccine studies within the scope of the fight against the pandemic, the discovery of the vaccine, the emergence of the virus's mutations. This study, it is aimed to observe the reaction of airline stocks to speculations during the pandemic process by examining the increases and decreases in the stock prices of selected airline companies from G7 countries and Turkey. When the stock prices of the airline companies are analyzed, it is concluded that the negative speculations had a devastating effect and lowered the share prices, but the positive developments did not fully respond. It is important for governments to follow policies that will not interrupt aviation activities so that airline companies are less affected.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 1 |
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.