Research Article
BibTex RIS Cite

Gökçeada Destinasyonu Seçiminde Turistlerin Sosyal Medya Kullanımı

Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 611 - 624, 30.12.2022

Abstract

Sosyal medya mecraları, günümüzde eğlence amaçlı kullanım özelliğinden daha öteye geçmiş bulunmaktadır. Artık insanlar ihtiyaçları olan ürünleri araştırmak, yeni yerler ya da ürünler keşfetmek, yeni bilgiler öğrenmek amacıyla da sosyal medya mecralarını kullanmaktadırlar. Gelinen bu noktada sosyal medyanın tatil yeri seçiminde ne kadar etkisi olduğu sorusu akla gelmektedir. Bu araştırmada, Gökçeada destinasyonu seçiminde turistlerin sosyal medyanın kullanımı incelenmiştir. Bu amaçla Kabatepe-Gökçeada feribotunda seyahat eden 371 Türk turist ile görüşülmüştür. Çalışmadaki veriler, nicel araştırma yöntemlerinden biri olan yüz yüze anket yöntemi ile toplanmıştır. Toplanan veriler SPSS 20 paket programı ile analiz edilmiştir. Destinasyon seçimi yaparken kadınların erkeklere göre geleneksel kanallardan gelen tavsiyelerden ve sosyal medyadan daha fazla etkilendiği görülmüştür. Evli katılımcıların bekar katılımcılara nazaran sosyal medya paylaşımlarından ve sosyal medyanın etkisinden daha fazla etkilendiği ve sosyal medya etkisinin de öğrencilerde diğer meslek gruplarına göre farklılık gösterdiği elde edilen diğer bulgular olarak tespit edilmiştir.

References

  • Aghaei, S., Nematbakhsh, M. A., & Farsani, H. K. (2012). Evolution of the world wide web: From WEB 1.0 to WEB 4.0. International Journal of Web & Semantic Technology, 3(1), 1-10.
  • Akkuş, G., & Çalışkan, G. (2020). Destinasyon pazarlama faaliyetleri kapsamında yürütülen sosyal müşteri ilişkileri yönetiminin rolünü tespite yönelik nitel bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(76), 1984-1998.
  • Aktan, E., & Koçyiğit, M. (2016). Sosyal medya’nın turizm faaliyetlerindeki rolü üzerine teorik bir inceleme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 62-73.
  • Amaro, S., Duarte, P., & Henriques, C. (2016). Travelers’ use of social media: A clustering approach. Annals of Tourism Research, 59, 1-15.
  • Anadolu Ajansı (2019). Tatilcilerin Dönüş Yolculuğu Başladı. (Erişim: 08.09.2022), https://www.aa.com.tr/tr/turkiye/tatilcilerin-donus-yolculugu-basladi/1556342
  • Arat, T. & Dursun, G. (2016). Seyahat ve konaklama tercihi açısından sosyal paylaşım sitelerinin kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 19(41.Yıl Özel Sayısı), 111-128.
  • Arslan, E. (2020). Çevrimiçi gastronomik turist deneyimlerinin içerik analiziyle incelenmesi. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 23(2), 442-460.
  • Barnes, J., Cote, J., Cudeck, R., & Malthouse, E. (2001). Factor analysis-checking assumptions of normality before conducting factor analysis. Journal of Consumer Psychology, 10(1,2), 79-81.
  • Batat, W. & Frochot, I. (2014). Towards an experiential approach in tourism studies. İçinde: S. McCabe (Ed.), The Routledge Handbook of Tourism Marketing (p.109-123). Oxon & New York: Routledge.
  • Battallar, Z., & Cömert, M. (2015). Tüketicilerin tercihlerinde sosyal medyadaki reklamların etkisi. Turizm Akademik Dergisi, 2(1), 39-48.
  • Belber, B. G. & Eker, S. (2022). Sosyal medyanın destinasyon tercihine etkisi: Kapadokya örneği. Yeni Medya, 2022(12), 205-233.
  • Bizirgianni, I., & Dionysopoulou, P. (2013). The influence of tourist trends of youth tourism through social media (sm) and information and communication Technologies. Procedia Socialand Behavioral Sciences, 73, 652-660.
  • Boley, B. B., Magnini, V. P. & Tuten, T. L. (2013). Social media picture posting and souvenir purchasing behavior: Some initial findings research note, Tourism Management, 37, 27-30.
  • Buhalis, D. (1998). Strategic use of information technologies in the tourism industry. TourismManagement, 19(5), 409-421.
  • Buhalis, D., & Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the internet-The state of etourism research. Tourism Management, 29(4), 609-623.
  • Buhalis, D. & Foerste, M. (2015). SoCoMo marketing for travel and tourism: Empowering co-creation of value. Journal of Destination Marketing & Management, 4(3), 151-161.
  • Chan, N. L., & Guillet, B. D. (2011). Investigation of social media marketing: How does the hotel industry in Hong Kong perform in marketing on social media websites?. Journal of Travel & Tourism Marketing, 28(4), 345-368.
  • Cox, C., Burgess, S., Sellitto, C. & Buultjens, J. (2009). The role of user-generated content in tourists' travel planning behavior. Journal of Hospitality Marketing and Management, 18(8), 743-764.
  • Çanakkale Kültür ve Turizm İl Müdürlüğü. (2020). https://canakkale.ktb.gov.tr/Eklenti/ 72851,turizm-isletme--belgeli-tesislerxls.xls?0
  • Çeken, H., Karadağ, L., & Dalgın, T. (2007). Kırsal kalkınmada yeni bir yaklaşım kırsal turizm ve Türkiye’ye yönelik teorik bir çalışma. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-14.
  • Destinasyon https://sozluk.gov.tr/
  • Denizci, G. B., Kucukusta, D. & Liu, L. (2016). An examination of social media marketing in China: How do the top 133 hotel brands perform on the top four Chinese social media sites?, Journal of Travel ve Tourism Marketing, 33(6), 783–805.
  • eMarketer. (2008). Online reviews sway shoppers http://www.emarketer.com/Article.aspx?R=100640
  • Eryılmaz, B., & Şengül, S. (2016). Sosyal medyada paylaşılan yöresel yemek fotoğraflarının turistlerin seyahat tercihleri üzerindeki etkisi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1), 32-42.
  • Fotis, J., Rossides, N. & Buhalis, D. (2011). Social media impact on holiday travel planning: The case of the Russian and the FSU markets, International Journal of Online Marketing, 1(4), 1-19.
  • Fotis, J., Buhalis, D. & Rossides, N. (2012). Social media use and impact during the holiday travel planning process. İçinde: Fuchs, M., Ricci, F. & Cantoni L. (Eds.), Information and Communication Technologies in Tourism 2012 (p.13-24). Springer-Verlag.
  • Goldsmith, R. E. & Tsiotsou, R. H. (2012). Introduction to experiential marketing. İçinde: R. H. Tsiotsou & R. E. Goldsmith (Eds.), Strategic Marketing in Tourism Services (p. 207-214). UK: Emerald Group Publishing Limited.
  • Gökçeada Belediyesi. Gezilecek Yerler. (Erişim: 08.09.2022), https://www.gokceada.bel.tr/gezilecek-yerler/
  • Gökçeada Kaymakamlığı. Dünyanın İlk ve Tek Sakin Adası (Cittaslow): Gökçeada. (Erişim: 08.09.2022), http://www.gokceada.gov.tr/dunyanin-ilk-ve-tek-sakin-adasi-cittaslow-gokceada
  • Gretzel, U., Fesenmaier, D. R., & O’Leary, J. T. (2006). The transformation of consumer behaviour. In Tourism business frontiers (p. 9-18). Routledge.
  • Gretzel, U., Yoo, K. H., & Purifoy, M. (2007). Online travel review study: Role and impact of online travel reviews.
  • Gretzel, U., Kang, M. H., & Lee, W. J. (2008). Differences in consumer-generated mediaadoption and use: a cross-national perspective. Journal of Hospitality & LeisureMarketing, 17(1-2), 99-120
  • Hays, S., Page, S. J. & Buhalis, D. (2013). Social media as a destination marketing tool: It’s use by national tourism
  • Huang, L. (2012). Social media as a new play in a marketing channel strategy: Evidence from Taiwan travel agencies' blogs. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 17(6), 615-634.
  • Jacobsen, J. K. S. & Munar, A. M. (2012). Tourist information search and destination choice in a digital age. Tourism Management Perspectives, 1, 39-47.
  • Javed, M., Tuˇcková, Z. & Jibril, A. B. (2020). The role of social media on tourists’ behavior: An empirical analysis of millennials from the czech republic. Sustainability, 12, 7735. doi:10.3390/su12187735
  • Kafa, N., & Demircioğlu, E. (2022). Gökçeada’daki konaklama işletmelerine yönelik çevrimiçi müşteri değerlendirmelerinin incelenmesi: Tripadvisor örneği. Journal of Recreation and Tourism Research, 9(2), 52-69.
  • Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • Kaya, M. (2021). Türkiye’nin en çok yabancı turist ağırlayan destinasyonların imajına yönelik bir araştırma. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 117-130. DOI: 10.32572/guntad.871547.
  • Kemp, S. (2022) Digital 2022: Global Overview Report https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/
  • Keskin, G., & Akyol, A. (2021). Ada turizmi açısından destinasyon çekiciliği ve destinasyon marka kimliği ölçeklerinin Türkçeye uyarlaması. TroyAcademy, 6(2), 669-696.
  • Kılıçarslan, D., & Albayrak, T. (2020). Destinasyon pazarlama organizasyonlarının sosyal medya performansının kıyaslanması. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 31(2), 149-160.
  • Kim, W. G., Lim, H. & Brymer, R. A. (2015). The effectiveness of managing social media on hotel performance. International Journal of Hospitality Management, 44, 165-171.
  • Kotler, P., Bowen, J., & Makens, J. C. (2010). Marketing for hospitality and tourism (5th ed.).Boston, MA: Pearson Education.
  • Kumlu, S. T., Altıntaş, H., & Özkul, E. (2019) Kırsal turizm destinasyonlarının tanıtılmasında sosyal medyanın rolü. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4), 723-738.
  • Larsen, S. (2007). Aspects of a psychology of the tourist experience. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 7(1), 7-18.
  • Leung, D., Law, R., van Hoof, H. & Buhalis, D. (2013). Social media in tourism and hospitality: A literature review. Journal of Travel ve Tourism Marketing, 30(1/2), 3-22.
  • Litvin, S. W., Goldsmith, R. E., & Pan, B. (2008). Electronic word-of-mouth in hospitality andtourism management. Tourism Management, 29(3), 458-468
  • Lo, I. S., McKercher, B., Lo, A., Cheung, C. & Law, R. (2011). Tourism and online photography, Tourism Management, 32, 725-731.
  • Lund, N. F., Cohen, S. A. & Scarles, C. (2018). The power of social media storytelling in destination branding, Journal of Destination Marketing & Management, 8, 271-280.
  • Mandić, A., Pivčević, S. & Petrić, L. (2020). Restaurant online reputation and destination competitiveness: Insight into TripAdvisor data. İçinde: Peštek, A., Kukanja, M. & Renko, S. (Eds.), Gastronomy for Tourism Development (p. 155-184). Emerald Publishing Limited.
  • Minazzi, R. (2015). Social media impacts on travel suppliers: Social media marketing. İçinde: Social Media Marketing in Tourism and Hospitality. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-05182-6_4.
  • Moon, H. & Han, H. (2018). Destination attributes influencing Chinese travelers perceptions of quality and intentions for island tourism: A case of Jeju Island. Tourism Management Perspectives, 28, 71-82.
  • Moore, K., Simmons, D. G., & Fairweather, J. R. (1998). Visitor decision making, On-site spatial behaviours, cognitive maps and destination perceptions: A case study of Kaikoura. Tourism Research and Education Centre (TREC), Lincoln University, Report No. 4.
  • McCabe, S. (2014). Introduction. İçinde: S. McCabe (Ed.), The Routledge Handbook of Tourism Marketing (p.1-12). Oxon & New York: Routledge.
  • Munar, A. M. (2012). Social media strategies and destination management. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 12(2), 101-120.
  • Munar, A. M. & Jacobsen, J. K. S. (2014). Motivations for sharing tourism experiences through social media, Tourism Management, 43, 46-54.
  • Narangajavana, Y., Fiol, L. J. C., Tena, M. A. M., Artola, R. M. R., & García, J. S. (2017). The influence of social media in creating expectations. An empirical study for a tourist destination. Annals of Tourism Research, 65, 60-70.
  • Özdemir, S. S., Özdemir, M., Polat, E. & Aksoy, R. (2014). Sosyal medya kavramı ve sosyal ağ sitelerinde yer alan online reklam uygulamalarının incelenmesi. Electronic Journal of Vocational Colleges-December, 58-64.
  • Özdemir, Ö., Eroğlu, S., & Güneren Özdemir, E. (2019). Turistik destinasyon seçiminde sosyal medyanın rolü: Kapadokya üzerine bir araştırma. İçinde: Kemal Birdir (Ed.). 3. Uluslararası Turizmin Geleceği Kongresi: İnovasyon, Girişimcilik ve Sürdürebilirlik Kongresi (Futourism 2019) Bildiriler Kitabı 26-28 Eylül 2019, (s. 600-609). Mersin: Mersin Üniversitesi Yayınları.
  • Parra-López, E., Gutiérrez-Taño, D., Diaz-Armas, R. J., & Bulchand-Gidumal, J. (2012). Travellers 2.0: Motivation, opportunity and ability to use social media. Social Media in Travel, Tourism and Hospitality: Theory, Practice and Cases, 171-187.
  • Pekerşen, Y., & Kaplan, M. (2020). Tüketicilerin yeme içme alışkanlıkları ve yiyecek-içecek işletmesi tercihlerinde sosyal medya kullanımının rolü: Muğla örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12 (3), 2362-2381.
  • Phelan, K. V., Chen, H. T. & Haney, M. (2013). “Like” and “check-in:” How hotels utilize facebook as an effective marketing tool, Journal of Hospitality and Tourism Technology, 4(2), 134-154.
  • Schegg, R., Liebrich, A., Scaglione, M. & Ahmad, S. F. (2008). An exploratory field study of web 2.0 in tourism. İçinde: P. O’Connor, W. Höpken, ve U. Gretzel (Eds.), Information and Communication Technologies in Tourism 2008 (p. 152-163). Viyana: Springer.
  • Sevinç, F. (2021). Sosyal medya kullanıcılarının deneyim turizmi serüveni. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 1-16.
  • Sirakaya, E., & Woodside, A. G. (2005). Building and testing theories of decision making bytravellers. Tourism Management, 26(6), 815-832.
  • Soykan, F. (2003). Kırsal turizm ve Türkiye turizmi için önemi. Ege Coğrafya Dergisi, 12(1).
  • Stankov, U., Lazić, L. & Dragićević, V. (2010). The extent of use of basic Facebook user-generated content by the national tourism organizations in Europe. European Journal of Tourism Research, 3(2), 105-113.
  • Sungur, O. (2010). Korelasyon analizi. İçinde: Şeref Kalaycı (Ed.). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (s.115-127). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • TripAdvisor. (2011). Fact Sheet. Retrieved 8 September 2011, http://www.tripadvisor.com /pages/about_us.html
  • Tjøstheima, I., Tussyadiaha, L. P. & Hoem, S. O. (2007). Combination of information sources in travel planning a cross national study. Information and Communication Technologies in Tourism, Slovenia.
  • Yang, J., Ge, Y., Ge, Q., Xi, J., & Li, X. (2016). Determinants of island tourism development: The example of Dachangshan Island. Tourism Management, 55, 261-271.
  • Yeşil, M. M. (2013). The social media factor in the development and promotion of religious tourism, Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(7), 733-744.
  • Yoo, K.-H., Gretzel, U., & Zach, F. (2011). Travel Opinion Leaders and Seekers. In R. Law,M. Fuchs & F. Ricci (Eds.), Information and Communication Technologies in Tourism2011 (pp. 525-535). New York, NY: Springer
  • Xiang, Z., & Gretzel, U. (2010). Role of social media in online travel information search. Tourism Management, 31(2), 179-188.
  • Wan S., & Law R. (2017) Leveraging online reviews in the hotel industry. İçinde: Xiang Z. & Fesenmaier D. (Eds.) Analytics in Smart Tourism Design: Concepts and Methods (Tourism on the Verge) (p.235-252). Springer, Cham.
  • Zeng, B. & Gerritsen, R. (2014). What do we know about social media in tourism? A review. Tour. Manag. Perspect, 10, 27–36.

The Usage of Social Media on Selection of Gökçeada Destination

Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 611 - 624, 30.12.2022

Abstract

Today, social media channels have got beyond the use purpose of entertainment. Now, people use social media channels to search for the products they need, discover new places or products, and learn new information. At this point, the question of how much effect it has on the choice of destination comes to mind. The aim of the research is to investigate the usage of social media on selection of Gökçeada destination. For this purpose, 371 Turkish tourists traveling on the Kabatepe-Gökçeada ferry were interviewed. The data in the study were collected by the face-to-face survey method, which is one of the quantitative research methods. The collected data were analyzed with the SPSS 20 package program. When choosing a destination, it has been observed that women are more influenced by the recommendations from traditional channels and social media than men. Married participants are also more affected by social media shares and the effect of social media than single participants. The effect of social media differs on students compared to other occupational groups.

References

  • Aghaei, S., Nematbakhsh, M. A., & Farsani, H. K. (2012). Evolution of the world wide web: From WEB 1.0 to WEB 4.0. International Journal of Web & Semantic Technology, 3(1), 1-10.
  • Akkuş, G., & Çalışkan, G. (2020). Destinasyon pazarlama faaliyetleri kapsamında yürütülen sosyal müşteri ilişkileri yönetiminin rolünü tespite yönelik nitel bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(76), 1984-1998.
  • Aktan, E., & Koçyiğit, M. (2016). Sosyal medya’nın turizm faaliyetlerindeki rolü üzerine teorik bir inceleme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 62-73.
  • Amaro, S., Duarte, P., & Henriques, C. (2016). Travelers’ use of social media: A clustering approach. Annals of Tourism Research, 59, 1-15.
  • Anadolu Ajansı (2019). Tatilcilerin Dönüş Yolculuğu Başladı. (Erişim: 08.09.2022), https://www.aa.com.tr/tr/turkiye/tatilcilerin-donus-yolculugu-basladi/1556342
  • Arat, T. & Dursun, G. (2016). Seyahat ve konaklama tercihi açısından sosyal paylaşım sitelerinin kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 19(41.Yıl Özel Sayısı), 111-128.
  • Arslan, E. (2020). Çevrimiçi gastronomik turist deneyimlerinin içerik analiziyle incelenmesi. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 23(2), 442-460.
  • Barnes, J., Cote, J., Cudeck, R., & Malthouse, E. (2001). Factor analysis-checking assumptions of normality before conducting factor analysis. Journal of Consumer Psychology, 10(1,2), 79-81.
  • Batat, W. & Frochot, I. (2014). Towards an experiential approach in tourism studies. İçinde: S. McCabe (Ed.), The Routledge Handbook of Tourism Marketing (p.109-123). Oxon & New York: Routledge.
  • Battallar, Z., & Cömert, M. (2015). Tüketicilerin tercihlerinde sosyal medyadaki reklamların etkisi. Turizm Akademik Dergisi, 2(1), 39-48.
  • Belber, B. G. & Eker, S. (2022). Sosyal medyanın destinasyon tercihine etkisi: Kapadokya örneği. Yeni Medya, 2022(12), 205-233.
  • Bizirgianni, I., & Dionysopoulou, P. (2013). The influence of tourist trends of youth tourism through social media (sm) and information and communication Technologies. Procedia Socialand Behavioral Sciences, 73, 652-660.
  • Boley, B. B., Magnini, V. P. & Tuten, T. L. (2013). Social media picture posting and souvenir purchasing behavior: Some initial findings research note, Tourism Management, 37, 27-30.
  • Buhalis, D. (1998). Strategic use of information technologies in the tourism industry. TourismManagement, 19(5), 409-421.
  • Buhalis, D., & Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the internet-The state of etourism research. Tourism Management, 29(4), 609-623.
  • Buhalis, D. & Foerste, M. (2015). SoCoMo marketing for travel and tourism: Empowering co-creation of value. Journal of Destination Marketing & Management, 4(3), 151-161.
  • Chan, N. L., & Guillet, B. D. (2011). Investigation of social media marketing: How does the hotel industry in Hong Kong perform in marketing on social media websites?. Journal of Travel & Tourism Marketing, 28(4), 345-368.
  • Cox, C., Burgess, S., Sellitto, C. & Buultjens, J. (2009). The role of user-generated content in tourists' travel planning behavior. Journal of Hospitality Marketing and Management, 18(8), 743-764.
  • Çanakkale Kültür ve Turizm İl Müdürlüğü. (2020). https://canakkale.ktb.gov.tr/Eklenti/ 72851,turizm-isletme--belgeli-tesislerxls.xls?0
  • Çeken, H., Karadağ, L., & Dalgın, T. (2007). Kırsal kalkınmada yeni bir yaklaşım kırsal turizm ve Türkiye’ye yönelik teorik bir çalışma. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-14.
  • Destinasyon https://sozluk.gov.tr/
  • Denizci, G. B., Kucukusta, D. & Liu, L. (2016). An examination of social media marketing in China: How do the top 133 hotel brands perform on the top four Chinese social media sites?, Journal of Travel ve Tourism Marketing, 33(6), 783–805.
  • eMarketer. (2008). Online reviews sway shoppers http://www.emarketer.com/Article.aspx?R=100640
  • Eryılmaz, B., & Şengül, S. (2016). Sosyal medyada paylaşılan yöresel yemek fotoğraflarının turistlerin seyahat tercihleri üzerindeki etkisi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1), 32-42.
  • Fotis, J., Rossides, N. & Buhalis, D. (2011). Social media impact on holiday travel planning: The case of the Russian and the FSU markets, International Journal of Online Marketing, 1(4), 1-19.
  • Fotis, J., Buhalis, D. & Rossides, N. (2012). Social media use and impact during the holiday travel planning process. İçinde: Fuchs, M., Ricci, F. & Cantoni L. (Eds.), Information and Communication Technologies in Tourism 2012 (p.13-24). Springer-Verlag.
  • Goldsmith, R. E. & Tsiotsou, R. H. (2012). Introduction to experiential marketing. İçinde: R. H. Tsiotsou & R. E. Goldsmith (Eds.), Strategic Marketing in Tourism Services (p. 207-214). UK: Emerald Group Publishing Limited.
  • Gökçeada Belediyesi. Gezilecek Yerler. (Erişim: 08.09.2022), https://www.gokceada.bel.tr/gezilecek-yerler/
  • Gökçeada Kaymakamlığı. Dünyanın İlk ve Tek Sakin Adası (Cittaslow): Gökçeada. (Erişim: 08.09.2022), http://www.gokceada.gov.tr/dunyanin-ilk-ve-tek-sakin-adasi-cittaslow-gokceada
  • Gretzel, U., Fesenmaier, D. R., & O’Leary, J. T. (2006). The transformation of consumer behaviour. In Tourism business frontiers (p. 9-18). Routledge.
  • Gretzel, U., Yoo, K. H., & Purifoy, M. (2007). Online travel review study: Role and impact of online travel reviews.
  • Gretzel, U., Kang, M. H., & Lee, W. J. (2008). Differences in consumer-generated mediaadoption and use: a cross-national perspective. Journal of Hospitality & LeisureMarketing, 17(1-2), 99-120
  • Hays, S., Page, S. J. & Buhalis, D. (2013). Social media as a destination marketing tool: It’s use by national tourism
  • Huang, L. (2012). Social media as a new play in a marketing channel strategy: Evidence from Taiwan travel agencies' blogs. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 17(6), 615-634.
  • Jacobsen, J. K. S. & Munar, A. M. (2012). Tourist information search and destination choice in a digital age. Tourism Management Perspectives, 1, 39-47.
  • Javed, M., Tuˇcková, Z. & Jibril, A. B. (2020). The role of social media on tourists’ behavior: An empirical analysis of millennials from the czech republic. Sustainability, 12, 7735. doi:10.3390/su12187735
  • Kafa, N., & Demircioğlu, E. (2022). Gökçeada’daki konaklama işletmelerine yönelik çevrimiçi müşteri değerlendirmelerinin incelenmesi: Tripadvisor örneği. Journal of Recreation and Tourism Research, 9(2), 52-69.
  • Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • Kaya, M. (2021). Türkiye’nin en çok yabancı turist ağırlayan destinasyonların imajına yönelik bir araştırma. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 117-130. DOI: 10.32572/guntad.871547.
  • Kemp, S. (2022) Digital 2022: Global Overview Report https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/
  • Keskin, G., & Akyol, A. (2021). Ada turizmi açısından destinasyon çekiciliği ve destinasyon marka kimliği ölçeklerinin Türkçeye uyarlaması. TroyAcademy, 6(2), 669-696.
  • Kılıçarslan, D., & Albayrak, T. (2020). Destinasyon pazarlama organizasyonlarının sosyal medya performansının kıyaslanması. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 31(2), 149-160.
  • Kim, W. G., Lim, H. & Brymer, R. A. (2015). The effectiveness of managing social media on hotel performance. International Journal of Hospitality Management, 44, 165-171.
  • Kotler, P., Bowen, J., & Makens, J. C. (2010). Marketing for hospitality and tourism (5th ed.).Boston, MA: Pearson Education.
  • Kumlu, S. T., Altıntaş, H., & Özkul, E. (2019) Kırsal turizm destinasyonlarının tanıtılmasında sosyal medyanın rolü. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4), 723-738.
  • Larsen, S. (2007). Aspects of a psychology of the tourist experience. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 7(1), 7-18.
  • Leung, D., Law, R., van Hoof, H. & Buhalis, D. (2013). Social media in tourism and hospitality: A literature review. Journal of Travel ve Tourism Marketing, 30(1/2), 3-22.
  • Litvin, S. W., Goldsmith, R. E., & Pan, B. (2008). Electronic word-of-mouth in hospitality andtourism management. Tourism Management, 29(3), 458-468
  • Lo, I. S., McKercher, B., Lo, A., Cheung, C. & Law, R. (2011). Tourism and online photography, Tourism Management, 32, 725-731.
  • Lund, N. F., Cohen, S. A. & Scarles, C. (2018). The power of social media storytelling in destination branding, Journal of Destination Marketing & Management, 8, 271-280.
  • Mandić, A., Pivčević, S. & Petrić, L. (2020). Restaurant online reputation and destination competitiveness: Insight into TripAdvisor data. İçinde: Peštek, A., Kukanja, M. & Renko, S. (Eds.), Gastronomy for Tourism Development (p. 155-184). Emerald Publishing Limited.
  • Minazzi, R. (2015). Social media impacts on travel suppliers: Social media marketing. İçinde: Social Media Marketing in Tourism and Hospitality. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-05182-6_4.
  • Moon, H. & Han, H. (2018). Destination attributes influencing Chinese travelers perceptions of quality and intentions for island tourism: A case of Jeju Island. Tourism Management Perspectives, 28, 71-82.
  • Moore, K., Simmons, D. G., & Fairweather, J. R. (1998). Visitor decision making, On-site spatial behaviours, cognitive maps and destination perceptions: A case study of Kaikoura. Tourism Research and Education Centre (TREC), Lincoln University, Report No. 4.
  • McCabe, S. (2014). Introduction. İçinde: S. McCabe (Ed.), The Routledge Handbook of Tourism Marketing (p.1-12). Oxon & New York: Routledge.
  • Munar, A. M. (2012). Social media strategies and destination management. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 12(2), 101-120.
  • Munar, A. M. & Jacobsen, J. K. S. (2014). Motivations for sharing tourism experiences through social media, Tourism Management, 43, 46-54.
  • Narangajavana, Y., Fiol, L. J. C., Tena, M. A. M., Artola, R. M. R., & García, J. S. (2017). The influence of social media in creating expectations. An empirical study for a tourist destination. Annals of Tourism Research, 65, 60-70.
  • Özdemir, S. S., Özdemir, M., Polat, E. & Aksoy, R. (2014). Sosyal medya kavramı ve sosyal ağ sitelerinde yer alan online reklam uygulamalarının incelenmesi. Electronic Journal of Vocational Colleges-December, 58-64.
  • Özdemir, Ö., Eroğlu, S., & Güneren Özdemir, E. (2019). Turistik destinasyon seçiminde sosyal medyanın rolü: Kapadokya üzerine bir araştırma. İçinde: Kemal Birdir (Ed.). 3. Uluslararası Turizmin Geleceği Kongresi: İnovasyon, Girişimcilik ve Sürdürebilirlik Kongresi (Futourism 2019) Bildiriler Kitabı 26-28 Eylül 2019, (s. 600-609). Mersin: Mersin Üniversitesi Yayınları.
  • Parra-López, E., Gutiérrez-Taño, D., Diaz-Armas, R. J., & Bulchand-Gidumal, J. (2012). Travellers 2.0: Motivation, opportunity and ability to use social media. Social Media in Travel, Tourism and Hospitality: Theory, Practice and Cases, 171-187.
  • Pekerşen, Y., & Kaplan, M. (2020). Tüketicilerin yeme içme alışkanlıkları ve yiyecek-içecek işletmesi tercihlerinde sosyal medya kullanımının rolü: Muğla örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12 (3), 2362-2381.
  • Phelan, K. V., Chen, H. T. & Haney, M. (2013). “Like” and “check-in:” How hotels utilize facebook as an effective marketing tool, Journal of Hospitality and Tourism Technology, 4(2), 134-154.
  • Schegg, R., Liebrich, A., Scaglione, M. & Ahmad, S. F. (2008). An exploratory field study of web 2.0 in tourism. İçinde: P. O’Connor, W. Höpken, ve U. Gretzel (Eds.), Information and Communication Technologies in Tourism 2008 (p. 152-163). Viyana: Springer.
  • Sevinç, F. (2021). Sosyal medya kullanıcılarının deneyim turizmi serüveni. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 1-16.
  • Sirakaya, E., & Woodside, A. G. (2005). Building and testing theories of decision making bytravellers. Tourism Management, 26(6), 815-832.
  • Soykan, F. (2003). Kırsal turizm ve Türkiye turizmi için önemi. Ege Coğrafya Dergisi, 12(1).
  • Stankov, U., Lazić, L. & Dragićević, V. (2010). The extent of use of basic Facebook user-generated content by the national tourism organizations in Europe. European Journal of Tourism Research, 3(2), 105-113.
  • Sungur, O. (2010). Korelasyon analizi. İçinde: Şeref Kalaycı (Ed.). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (s.115-127). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • TripAdvisor. (2011). Fact Sheet. Retrieved 8 September 2011, http://www.tripadvisor.com /pages/about_us.html
  • Tjøstheima, I., Tussyadiaha, L. P. & Hoem, S. O. (2007). Combination of information sources in travel planning a cross national study. Information and Communication Technologies in Tourism, Slovenia.
  • Yang, J., Ge, Y., Ge, Q., Xi, J., & Li, X. (2016). Determinants of island tourism development: The example of Dachangshan Island. Tourism Management, 55, 261-271.
  • Yeşil, M. M. (2013). The social media factor in the development and promotion of religious tourism, Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(7), 733-744.
  • Yoo, K.-H., Gretzel, U., & Zach, F. (2011). Travel Opinion Leaders and Seekers. In R. Law,M. Fuchs & F. Ricci (Eds.), Information and Communication Technologies in Tourism2011 (pp. 525-535). New York, NY: Springer
  • Xiang, Z., & Gretzel, U. (2010). Role of social media in online travel information search. Tourism Management, 31(2), 179-188.
  • Wan S., & Law R. (2017) Leveraging online reviews in the hotel industry. İçinde: Xiang Z. & Fesenmaier D. (Eds.) Analytics in Smart Tourism Design: Concepts and Methods (Tourism on the Verge) (p.235-252). Springer, Cham.
  • Zeng, B. & Gerritsen, R. (2014). What do we know about social media in tourism? A review. Tour. Manag. Perspect, 10, 27–36.
There are 77 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Article
Authors

Senem Ergan 0000-0002-2155-2643

Oya Eru 0000-0002-6678-0156

Publication Date December 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Ergan, S., & Eru, O. (2022). Gökçeada Destinasyonu Seçiminde Turistlerin Sosyal Medya Kullanımı. JOEEP: Journal of Emerging Economies and Policy, 7(2), 611-624.

JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.