Bu çalışma, yapay zekâ teknolojilerinin dijital pazarlama trendlerini nasıl dönüştürdüğünü inceleyerek, 2010-2024 yılları arasındaki scopus indeksinde taranmış akademik yayınlara odaklanmaktadır. Yapay zekanın pazarlama alanındaki yükselişi ile, pazarlama stratejilerini optimize etme ve veri analizi kapasitelerini artırmada önemli bir etki oluşturmuştur. Çalışmanın amacı, yapay zekâ ve dijital pazarlama kesişimindeki mevcut araştırma eğilimlerini, temel bulguları ve gelecekteki potansiyel alanları bibliyometrik bir yaklaşımla değerlendirmektir. Çalışmanın analizi "R" programının bibliometrix eklentisi kullanılarak yapılmıştır. Scopus veri tabanlarından elde edilen makaleler, belirlenen anahtar kelimelerle filtrelenip, sıklık, alıntı sayısı, yazarlar, kaynaklar ve konuları temel alarak değerlendirilmiştir. Ayrıca, eş-ortaklık analizi, ağ analizi ve trend analizi gibi yöntemler kullanılarak, literatürdeki ana akımlar ve ilişkiler ortaya konuşmuştur. Bulunan sonuçlar, yapay zekânın dijital pazarlama alanında giderek artan bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir.
This study examines how artificial intelligence technologies have transformed digital marketing trends, focusing on academic publications indexed in Scopus from 2010 to 2024. The rise of artificial intelligence in marketing has significantly impacted optimizing marketing strategies and enhancing data analysis capabilities. The aim is to assess current research trends, key findings, and future potential areas at artificial intelligence and digital marketing intersections through a bibliometric approach. The analysis was conducted using the "R" program's bibliometrix package, evaluating articles from Scopus databases based on selected keywords, frequency, citation counts, authors, sources, and subjects. Additionally, co-occurrence, network, and trend analysis methods were employed to reveal the main currents and relationships in the literature. The results indicate an increasingly significant impact of artificial intelligence on the field of digital marketing.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration, Digital Marketing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 4, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | January 9, 2024 |
Acceptance Date | March 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 1 |
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.