Research Article
BibTex RIS Cite

Sinemada Dağıtım ve Gösterim Ağında Yapay Zekâ Uygulamaları

Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 376 - 402, 30.09.2024

Abstract

Yeni teknolojiler ve dijitalleşme birçok alandaki iş akışlarını etkilemektedir. Sinemada da son dönemlerde dijitalleşmenin etkisi altında kalan önemli alanlardan biridir. Bu çalışma dijitalleşme ile birlikte son yıllarda kümülatif bir biçimde hızlı gelişim gösteren yapay zekâ teknolojilerinin, sinema endüstrisindeki dağıtım ve gösterim süreçlerinde kullanımını incelemektedir. Araştırmanın amacı oldukça yeni olan bu yapay zekâ araçlarını film yapımı sonrasındaki süreçler bağlamında sınıflandırmaktadır. Çalışmada keşfedici araştırma yaklaşımı ile nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntemin temel yaklaşımı olan sınıflandırma sürecinde yapay zekâ uygulamaları dağıtım ve gösterim olmak üzere iki ana başlık altında sınıflandırılmıştır. Araştırma kapsamında bu iki başlık altında 18 yapay zekâ platformu incelenerek özellikleri ve olanakları bağlamında değerlendirilmiştir. Araştırma, sinema endüstrisindeki teknolojik dönüşüme katkı sağlayarak sektördeki yenilikçi yaklaşımlara rehberlik etmesi ve iletişim fakültelerinin ilgili eğitim programlarına katkı sunması öngörüleri nedeni ile önemli görülmektedir. Araştırma sonucunda dijitalleşme ile birlikte ortaya çıkan özellikle büyük verilerin yönetilmesi gibi sorunlara yapay zekâ araçlarının hızlı ve düşük maliyetli çözümler sunduğu tespit edilmiştir. Sinemanın dağıtım ve gösterim süreçlerinde geleneksel sinema salonlarından, yenilikçi dijital platformlara değin birçok alanda kârlılığı artırıcı özellikleri sahip olduğu belirlenmiştir. Ayrıca incelenen yapay zekâ uygulamalarının yalnızca sinema endüstrisiyle sınırlı kalmayarak iletişimin diğer alanları olan reklamcılık, tanıtım ve yeni medya gibi farklı sektörlerde de fayda sağlayacağı tespit edilmiştir. Bu yönü ile yapay zekâ araçları iletişim alanındaki tüm iş akışları için köklü değişimlere yol açma potansiyeline sahiptir.

References

  • Airship. (n.d.). Airship - Customer engagement platform. Erişim tarihi: 10 Mart 2024, https://www.airship.com/
  • Al-Khatib, A. (2024). The future of films with AI (Master’s thesis, Bahcesehir University, Graduate School of Education, Department of Cinema and Television). İstanbul.
  • Anadolu Ajansı. (2023). Netflix, yılın ikinci çeyreğinde 8 milyonu aşkın yeni abone kazandı. Erişim Tarihi: 11 Şubat 2024. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/netflix-yilin-ikinci-ceyreginde-8-milyonu-askin-yeni-abone- kazandi/3279249
  • Anadolu, B. (2019). Dijital hikâye anlatıcılığı bağlamında yapay zekanın sinemaya etkisi: Sunspring ve It’s No Game filmlerinin analizi. Erciyes İletişim Dergisi Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı, 1, 39-56. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.483510
  • Andrew, D. (2009). The core and the flow of film studies. Critical Inquiry, 35(4), 879-915.
  • Arf, C. (1959). Makine düşünebilir mi ve nasıl düşünebilir? Atatürk Üniversitesi - Üniversite Çalışmalarını Muhite Yayma ve Halk Eğitimi Yayınları, Konferanslar Serisi, 1, 91-103.
  • Artut, S. (2019). Yapay zekâ olgusunun güncel sanat çalışmalarındaki açılımları. İnsan ve İnsan, 6(22), 767-783.
  • Aydemir, M., & Fetah, V. (2023). Yapay zekanın dijital hikayeleştirme ve senaryo tasarımında kullanımı: Kısa film uygulamalı bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 58, 255-275.
  • Birnbaum, I. (2018). Fox is using Google’s machine learning to predict what movies you’ll like. Vice. Erişim tarihi: 11 Mart 2024, https://www.vice.com/en/article/fox-is-using-googles-machine-learning-to-predict-what- movies-youll-like/
  • Broussard, M., Diakopoulos, N., Guzman, A. L., Abebe, R., Dupagne, M., & Chuan, C. H. (2019). Artificial intelligence and journalism. Journalism & mass communication quarterly, 96(3), 673-695.
  • Bulchand-Gidumal, J. (2022). Impact of artificial intelligence in travel, tourism, and hospitality. In Handbook of e-Tourism (pp. 1943-1962). Cham: Springer International Publishing.
Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 376 - 402, 30.09.2024

Abstract

References

  • Airship. (n.d.). Airship - Customer engagement platform. Erişim tarihi: 10 Mart 2024, https://www.airship.com/
  • Al-Khatib, A. (2024). The future of films with AI (Master’s thesis, Bahcesehir University, Graduate School of Education, Department of Cinema and Television). İstanbul.
  • Anadolu Ajansı. (2023). Netflix, yılın ikinci çeyreğinde 8 milyonu aşkın yeni abone kazandı. Erişim Tarihi: 11 Şubat 2024. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/netflix-yilin-ikinci-ceyreginde-8-milyonu-askin-yeni-abone- kazandi/3279249
  • Anadolu, B. (2019). Dijital hikâye anlatıcılığı bağlamında yapay zekanın sinemaya etkisi: Sunspring ve It’s No Game filmlerinin analizi. Erciyes İletişim Dergisi Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı, 1, 39-56. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.483510
  • Andrew, D. (2009). The core and the flow of film studies. Critical Inquiry, 35(4), 879-915.
  • Arf, C. (1959). Makine düşünebilir mi ve nasıl düşünebilir? Atatürk Üniversitesi - Üniversite Çalışmalarını Muhite Yayma ve Halk Eğitimi Yayınları, Konferanslar Serisi, 1, 91-103.
  • Artut, S. (2019). Yapay zekâ olgusunun güncel sanat çalışmalarındaki açılımları. İnsan ve İnsan, 6(22), 767-783.
  • Aydemir, M., & Fetah, V. (2023). Yapay zekanın dijital hikayeleştirme ve senaryo tasarımında kullanımı: Kısa film uygulamalı bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 58, 255-275.
  • Birnbaum, I. (2018). Fox is using Google’s machine learning to predict what movies you’ll like. Vice. Erişim tarihi: 11 Mart 2024, https://www.vice.com/en/article/fox-is-using-googles-machine-learning-to-predict-what- movies-youll-like/
  • Broussard, M., Diakopoulos, N., Guzman, A. L., Abebe, R., Dupagne, M., & Chuan, C. H. (2019). Artificial intelligence and journalism. Journalism & mass communication quarterly, 96(3), 673-695.
  • Bulchand-Gidumal, J. (2022). Impact of artificial intelligence in travel, tourism, and hospitality. In Handbook of e-Tourism (pp. 1943-1962). Cham: Springer International Publishing.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Radio-Television, Communication and Media Studies (Other)
Journal Section ARTICLES
Authors

Burak Türten

Publication Date September 30, 2024
Submission Date February 5, 2024
Acceptance Date September 16, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 3

Cite

APA Türten, B. (2024). Sinemada Dağıtım ve Gösterim Ağında Yapay Zekâ Uygulamaları. Journal of Humanities and Tourism Research, 14(3), 376-402.