Tirhandil and piyade type boats are among the boat types specific to Turkey. These boat types, which serve in the fields of sponge fishing, fishing and tourism, are also of great importance in terms of the maritime culture, thanks to their hull forms with wide-midsection and close-to-water sheer lines. In this research, 11 tirhandil and 12 piyade boat hulls are considered, and various parameters that are important for hull forms of these boats are compared in terms of both engineering and design. As a result of the comparison of hydrostatic and geometric values, it is concluded that fullness of piyade type boats’ hull is greater than that of tirhandils. In the comparison of resistance values, at speeds below 8 knots, tirhandil type boats; at speeds of 8 knots and above piyade type boats are advantageous. In the comparisons made in terms of deck usage areas, it is seen that the deck area of tirhandil type boats offers a wider usage area compared to piyade type boats.
Tırhandil ve piyade tipi tekneler, Türkiye’ye özgü tekneler arasında yer almaktadır. Geniş karınlı gövde formları, suya yakın güverte hatları sayesinde süngercilik, balıkçılık ve turizm alanlarında hizmet vermekte olan bu tekne tipleri aynı zamanda denizcilik kültürü açısından da büyük öneme sahiptir. Bu araştırmada 11 adet tırhandil ve 12 adet piyade tipi tekne gövdesi ele alınmış, söz konusu teknelerin gövde formları açısından önem taşıyan çeşitli parametreler hem mühendislik hem de tasarım açısından karşılaştırılmıştır. Hidrostatik ve geometrik değerlerin karşılaştırılması sonucunda piyade tipi teknelerin, tırhandillere kıyasla daha dolgun bir gövde formuna sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Direnç değerleri açısından yapılan karşılaştırmada ise, 8 knotun altındaki hızlarda tırhandil tipi teknelerin; 8 knot ve üzeri hızlarda ise piyade tipi teknelerin avantajlı olduğunu görülmektedir. Güverte kullanım alanları açısından yapılan karşılaştırmalarda da tırhandil tipi teknelerin piyade tipi teknelere kıyasla daha geniş kullanım alanı sunduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Maritime Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2022 |
Submission Date | October 12, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2 Issue: 2 |