Tourism stands out as one of the industries that benefit most from technological developments. Service robots are among the important resources that the tourism industry benefits in this technological process. The aim of the research is to make a bibliometric analysis of studies on tourism and service robots, which is a current topic. Therefore, it is aimed to compile and discuss the literature on this subject, to understand the development course of the current situation and to make suggestions for future research. In this context, the Web of Science database was searched using the words “service robot, robot and tourism, tourist, hospitality” on April 13, 2022. As a result of the search, 178 publications made between 1998-2022 were reached. VOSviewer program was used to analyze the obtained data. According to the findings; it has been determined that the number of studies on tourism and service robots has an increasing trend and the most studies and citations were made in 2021. The studies on this subject; it has been determined that the majority of them are in the type of articles, the most publications are in English, and the most frequently used keyword is “service robots”. Studies on tourism and service robots were mostly published in the field of “Accommodation Leisure Sports and Tourism”. “Hong Kong Polytechnic University” and “Varna Business University” stand out as the institutions that publish the most on this subject. “International Journal of Contemporary Hospitality Management” became both the most published and the most cited journal. Although “Zhong, Lina” was the author with the most collaborations on this subject, “Gretzel, Ulrike” was identified as the author with the most citations. In addition, China and America are the countries that make the most publications, citations and cooperation on tourism and service robots, and they have contributed significantly to the development of the literature.
Turizm teknolojik gelişmelerden en fazla yararlanan endüstrilerden biri olarak ön plana çıkmaktadır. Hizmet robotları ise bu teknolojik süreçte turizm endüstrisinin yararlandığı önemli kaynaklar arasındadır. Araştırmanın amacını, güncel bir konu olan turizm ve hizmet robotları konulu çalışmaların bibliyometrik analizinin yapılması oluşturmaktadır. Dolayısıyla bu konudaki alanyazının derlenip tartışılması, mevcut durumun gelişim seyrinin anlaşılması ve gelecek araştırmalara yönelik önerilerde bulunulması hedeflenmiştir. Bu kapsamda 13 Nisan 2022 tarihinde “service robot, robot and tourism, tourist, hospitality” kelimeleri kullanılarak Web of Science veri tabanında tarama yapılmıştır. Tarama sonucunda 1998-2022 yılları arasında yapılmış 178 yayına ulaşılmıştır. Elde edilen verilerin analiz edilmesinde VOSviewer programı kullanılmıştır. Bulgulara göre; turizm ve hizmet robotları konusunda yapılan çalışmaların sayısının artış eğiliminde olduğu ve en çok çalışmanın ve atıfın 2021 yılında yapıldığı tespit edilmiştir. Bu konuda ele alınan çalışmaların; büyük bir çoğunluğunun makale türünde olduğu, en çok İngilizce dilinde yayının yapıldığı ve en sık kullanılan anahtar kelimenin ise “service robots” olduğu saptanmıştır. Turizm ve hizmet robotları konulu çalışmalar en çok “Konaklama Boş Zaman Spor Turizm” alanında yayımlanmıştır. “Hong Kong Politeknik Üniversitesi” ve “Varna İşletme Üniversitesi” bu konuda en fazla yayın yapan kurumlar olarak ön plana çıkmaktadır. “International Journal of Contemporary Hospitality Management” hem en fazla yayın yapan hem de en fazla atıf alan dergi olmuştur. “Zhong, Lina” bu konudaki en fazla iş birliğine sahip yazar olmasına rağmen “Gretzel, Ulrike” en fazla atıfa sahip yazar olarak saptanmıştır. Ayrıca Çin ve Amerika turizm ve hizmet robotları konusunda en fazla yayın yapan, atıf alan ve iş birliği yapan ülkeler olup alanyazının gelişmesine önemli katkılar sağlamışlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 6, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 1 |