In recent years, one of the
markets that emerged from customer demands and needs in the tourism sector and
can be considered new for tourism businesses is halal tourism market.Many hotel
businesses that are aware of the growth of the Halal tourism market and want to
get a share from this market conduct actions on the halal tourism market.Halal
hotel businesses can get a share in the tourism market as much as they want,
but only through effective marketing activities.In this context, collaborative
marketing is one of the applications that should be take advantage by halal
hotel business.The aim of this study is to discuss the functionality of
collaborative marketing as a market expansion strategy between halal hotel
businesses.In this conceptualresearch, tried to put forward practical areas
that marketing collaboration among halal hotel businesses could create.As a
result of the research, it has been determined that marketing collaborations
among halal hotel businesses may be functional in terms of creating a common
marketing program, creating a joint marketing budget, reducing marketing costs,
implementing learning programs, establishing a halal control mechanism and
establishing a common reservation system.
Son dönemde turizm sektöründe müşteri istek ve
ihtiyaçlarından ortaya çıkan ve işletmeler için yeni sayılabilecek pazarlardan
birisi helal turizm pazarıdır. Helal turizm pazarındaki büyümenin farkına varan
ve bu pazardan pay almak isteyen birçok otel işletmesi bu pazara yönelik
çalışmalar yürütmektedir. Helal otel işletmelerinin turizm pazarından
istedikleri düzeyde pay alabilmeleri ancak etkin pazarlama çalışmaları yürütmeleri
ile mümkündür. Helal otel işletmelerinin pazarlama faaliyetlerinde uygulayabilecekleri
stratejilerden birisi de işbirlikçi pazarlamadır. Bu araştırmanın amacı, helal
otel işletmeleri arasında bir pazar genişletme stratejisi olarak işbirlikçi
pazarlamanın işlevselliğini tartışmaktır. Kavramsal bir nitelik taşıyan
araştırmada, helal otel işletmeleri arasında pazarlama işbirliklerinin
oluşturabileceği uygulamaya dönük alanlar ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Araştırma sonucunda, helal otel işletmeleri arasında pazarlama işbirliklerinin
ortak pazarlama programı oluşturma, ortak pazarlama bütçesi oluşturma,
pazarlama maliyetlerini azaltma, öğrenme programları gerçekleştirme, helal
denetim mekanizması kurma ve ortak rezervasyon sistemi oluşturma bakımından
işlevsel olabileceği belirlenmiştir.
Subjects | Business Administration |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | April 12, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 1 |
Papers are controlled by the Ithenticate program against plagiarism
All published articles have the DOI number.
JOMELIPS is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
.