Research Article
BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ FARKINDALIĞININ TOPLUMSAL KALKINMADAKİ POTANSİYEL ROLÜNÜN ARAŞTIRILMASI

Year 2023, Volume: 8 Issue: 2, 41 - 63, 31.12.2023
https://doi.org/10.24013/jomelips.1358637

Abstract

İklim değişikliği konusundaki bilgi eksikliği, iklim değişikliği ile mücadelede duyarlılığın oluşmasında en büyük engellerden biridir. İklim değişikliği farkındalığı, hem yaşanabilir bir dünyanın hem de gelecek kuşakların haklarının korunması açısından önemli bir yaklaşımdır. Bu bağlamda toplumsal kalkınmanın devamlılığının sağlanması da mümkün olacaktır. Bu çalışmanın amacı, iklim değişikliği farkındalığını üniversite öğrencileri üzerinden anlamaya çalışmak ve böylece bu farkındalığın toplumsal kalkınmadaki potansiyel rolünü ortaya koymaktır. Çalışmanın evreni, Aralık 2022 ile Temmuz 2023 tarihleri arasında, Bartın Üniversitesi öğrencileri içinden Bartın merkezde seçilerek görüşülen öğrencilerden oluşturulmuştur. Bu kapsamda 36 öğrenciye ulaşılmış ve iklim değişikliği konusundaki düşüncelerine başvurulmuştur. Araştırmada nitel bir yaklaşım belirlendiğinden, elde edilen düşünce ve görüşler derlenmiş ve toplumsal kalkınma açısından önemi belirlenmeye çalışılmıştır. Nihayet, iklim değişikliğinin yansımaları ile toplumsal kalkınma etkileşimi, elde edilen verilere göre yorumlanmıştır.

References

  • Agboola, O. S. and Emmanuel, M. (2016). Awareness of Climate Change and Sustainable Development among Undergraduates from two Selected Universities in Oyo State, Nigeria. World Journal of Education, 6 (3), 70-81.
  • Akyıldız, N. A. (2020). Kentleşme ve Kentsel Gelişim Bağlamında Açık Kamusal Alanların Sürdürülebilir Kentler Açısından Değeri. Milli Folklor, 16 (125), 190-192.
  • Başoğlu, A. (2014). Küresel İklim Değişikliğinin Ekonomik Etkileri. Sosyal Bilimler Dergisi. 7, 175-196.
  • Cankardaş, S. ve Sofuoğlu, Z. (2021). İklim Değişikliği ve Birey Üzerindeki Etkilerinin Gözden Geçirilmesi. Nesne Psikoloji Dergisi. 9 (19), 139-146.
  • Demirbaş, M. ve Aydın, R. (2020). 21. Yüzyılın En Büyük Tehdidi: Küresel İklim Değişikliği. Ecological Life Scienes. 15 (4), 163-179.
  • Deniz, M., İnel, Y. ve Sezer, A. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Küresel İklim Değişikliğine Yönelik Farkındalık Ölçeği. lnternational Journal of Geography and Geography Education. (43), 252-264.
  • Doğan, S. ve Tüzer, M. (2011). Küresel İklim Değişikliği ve Potansiyel Etkileri. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 12 (1), 21-34.
  • Gezgin, S. (2023). Küresel İklim Değişikliğinin Ekonomik Yansımaları, Yüksek Lisans Tezi. İskenderun Teknik Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Hatay.
  • Gök, M. (2014). Toplumsal Kalkınmanın ve Sosyal Sermayenin Bilinmeyen Aktörleri: Kadın Odaklı Sivil Toplum Kuruluşları. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karakuş Kaçmaz, F. ve Özaydın, M. (2019). Sosyal Politika Disiplini Bağlamında Küresel İklim Değişikliği. Çalışma İlişkileri Dergisi. 10 (2), 96-128.
  • Kayaer, M. ve Çiftçi, S. (2018). ‘Su Sorunu’ ve Türkiye'nin Tatlısu Potansiyeli Çerçevesinde Türkiye’nin Sınıraşan Sularının Stratejik, Etik ve Hukuki Boyutlarının Değerlendirilmesi. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4 (3), 386-404.
  • Kayaer, M. ve Çiftçi, S. (2022). Yükseköğretimde Çevre Eğitiminin Çevre Bilincine Etkisi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi. 29 (1), 93-106.
  • Kılıç, C. (2009). Küresel İklim Değişikliği Çerçevesinde Sürdürülebilir Kalkınma Çabaları ve Türkiye. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 10 (2), 10-41.
  • Magulod, G. C. (2018). Climate change awareness and environmental attitude of College students in one campus of a State University in the Philippines. Journal of Biodiversity and Environmental Sciences. 12 (2), 211-220.
  • Özcan, B. (2011). Sosyal Sermaye ve Ekonomik Kalkınma. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Satır, A. ve Reyhan, H. (2013). Küresel İklim Değişikliği Sorununa Çözüm İçin Nasıl Bir Sürdürülebilir Kalkınma Anlayışına İhtiyacımız Var?. International Conference On Eurasian Economies 2013. Beykent Üniversitesi, 17-18 Eylül 2013, St. Petersburg-Rusya. 961-969.
  • Şahin, İ. (2009). Değişen Toplum-Çevre İlişkisinin Bir Göstergesi: İklim Değişikliği. Bilimname. XVI, (1), 107-139.
  • Şeker, S., Hacıeminoğlu, E. (2021). Sürdürülebilir Kalkınma ve İklim Değişikliği. İKSAD Yayınevi, Ankara.
  • Türkeş, M., Sümer M. ve Çetiner, G. (2000). Küresel İklim Değişikliği ve Olası Etkileri. Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi Seminer Notları. Çevre Bakanlığı, 13 Nisan 2000, İstanbul. 7-24.
  • Türkeş, M. (2022). IPCC’nin Yeni Yayımlanan İklim Değişikliğinin Etkileri, Uyum ve Etkilenebilirlik Raporu Bize Neler Söylüyor?. Resilience, 6 (1), 197-207.
Year 2023, Volume: 8 Issue: 2, 41 - 63, 31.12.2023
https://doi.org/10.24013/jomelips.1358637

Abstract

References

  • Agboola, O. S. and Emmanuel, M. (2016). Awareness of Climate Change and Sustainable Development among Undergraduates from two Selected Universities in Oyo State, Nigeria. World Journal of Education, 6 (3), 70-81.
  • Akyıldız, N. A. (2020). Kentleşme ve Kentsel Gelişim Bağlamında Açık Kamusal Alanların Sürdürülebilir Kentler Açısından Değeri. Milli Folklor, 16 (125), 190-192.
  • Başoğlu, A. (2014). Küresel İklim Değişikliğinin Ekonomik Etkileri. Sosyal Bilimler Dergisi. 7, 175-196.
  • Cankardaş, S. ve Sofuoğlu, Z. (2021). İklim Değişikliği ve Birey Üzerindeki Etkilerinin Gözden Geçirilmesi. Nesne Psikoloji Dergisi. 9 (19), 139-146.
  • Demirbaş, M. ve Aydın, R. (2020). 21. Yüzyılın En Büyük Tehdidi: Küresel İklim Değişikliği. Ecological Life Scienes. 15 (4), 163-179.
  • Deniz, M., İnel, Y. ve Sezer, A. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Küresel İklim Değişikliğine Yönelik Farkındalık Ölçeği. lnternational Journal of Geography and Geography Education. (43), 252-264.
  • Doğan, S. ve Tüzer, M. (2011). Küresel İklim Değişikliği ve Potansiyel Etkileri. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 12 (1), 21-34.
  • Gezgin, S. (2023). Küresel İklim Değişikliğinin Ekonomik Yansımaları, Yüksek Lisans Tezi. İskenderun Teknik Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Hatay.
  • Gök, M. (2014). Toplumsal Kalkınmanın ve Sosyal Sermayenin Bilinmeyen Aktörleri: Kadın Odaklı Sivil Toplum Kuruluşları. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karakuş Kaçmaz, F. ve Özaydın, M. (2019). Sosyal Politika Disiplini Bağlamında Küresel İklim Değişikliği. Çalışma İlişkileri Dergisi. 10 (2), 96-128.
  • Kayaer, M. ve Çiftçi, S. (2018). ‘Su Sorunu’ ve Türkiye'nin Tatlısu Potansiyeli Çerçevesinde Türkiye’nin Sınıraşan Sularının Stratejik, Etik ve Hukuki Boyutlarının Değerlendirilmesi. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4 (3), 386-404.
  • Kayaer, M. ve Çiftçi, S. (2022). Yükseköğretimde Çevre Eğitiminin Çevre Bilincine Etkisi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi. 29 (1), 93-106.
  • Kılıç, C. (2009). Küresel İklim Değişikliği Çerçevesinde Sürdürülebilir Kalkınma Çabaları ve Türkiye. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 10 (2), 10-41.
  • Magulod, G. C. (2018). Climate change awareness and environmental attitude of College students in one campus of a State University in the Philippines. Journal of Biodiversity and Environmental Sciences. 12 (2), 211-220.
  • Özcan, B. (2011). Sosyal Sermaye ve Ekonomik Kalkınma. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Satır, A. ve Reyhan, H. (2013). Küresel İklim Değişikliği Sorununa Çözüm İçin Nasıl Bir Sürdürülebilir Kalkınma Anlayışına İhtiyacımız Var?. International Conference On Eurasian Economies 2013. Beykent Üniversitesi, 17-18 Eylül 2013, St. Petersburg-Rusya. 961-969.
  • Şahin, İ. (2009). Değişen Toplum-Çevre İlişkisinin Bir Göstergesi: İklim Değişikliği. Bilimname. XVI, (1), 107-139.
  • Şeker, S., Hacıeminoğlu, E. (2021). Sürdürülebilir Kalkınma ve İklim Değişikliği. İKSAD Yayınevi, Ankara.
  • Türkeş, M., Sümer M. ve Çetiner, G. (2000). Küresel İklim Değişikliği ve Olası Etkileri. Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi Seminer Notları. Çevre Bakanlığı, 13 Nisan 2000, İstanbul. 7-24.
  • Türkeş, M. (2022). IPCC’nin Yeni Yayımlanan İklim Değişikliğinin Etkileri, Uyum ve Etkilenebilirlik Raporu Bize Neler Söylüyor?. Resilience, 6 (1), 197-207.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Environmental Politics
Journal Section Research Article
Authors

Nergis Demirdöven 0009-0005-6033-2431

Mesut Kayaer 0000-0002-3682-5958

Publication Date December 31, 2023
Submission Date September 11, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Demirdöven, N., & Kayaer, M. (2023). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ FARKINDALIĞININ TOPLUMSAL KALKINMADAKİ POTANSİYEL ROLÜNÜN ARAŞTIRILMASI. Yönetim Ekonomi Edebiyat İslami Ve Politik Bilimler Dergisi, 8(2), 41-63. https://doi.org/10.24013/jomelips.1358637

Papers are controlled by the Ithenticate program against plagiarism

             All published articles have the DOI number.



  cc by nc sa 4.0 ile ilgili görsel sonucu JOMELIPS is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

.