Nowadays, resilient companies that grow and develop with globalization and can position themselves against the risks that arise in the markets have begun to attach more importance to logistics activities than to previous periods in order to get a larger share from international markets. The ability of companies to gain competitive advantage through effective and efficient practices in logistics activities depends on increasing the workforce quality and contribution of employees. Accordingly, there has been an increase in the number of universities providing logistics education, as well as the search for personnel with qualified knowledge and skills in the field of logistics. In order to provide better quality education, the use of computers in logistics education has increased rapidly in the last 10 years, especially thanks to the software developed. As part of this trend, logistics educators have added an increasing number of computer-based logistics courses to their training curricula to meet the knowledge, competence, and equipment required in their workforce. However, the development of educational curricula and educational infrastructures evolves much more slowly than the development of the logistics sector. Especially in the last 10 years, when the curricula of the world's leading logistics education institutions are examined, it is seen that there are many courses that include gamification, simulation, and current logistics package programs. The fact that the sector is too dynamic reduces the popularity of theoretical trainings and leads to an increase in the demand for practical trainings. In this context, the collected data of Afyon Kocatepe University Bolvadin Faculty of Applied Sciences Logistics Management department students' perspectives on applied education are analyzed with SPSS by means of a questionnaire. The study aims to contribute to logistics education by revealing the perspectives of logistics management students on applied education.
Günümüzde küreselleşme ile birlikte büyüyen, gelişen ve piyasalarda oluşan risklere karşı kendini konumlandırabilen dayanıklı şirketler, uluslararası pazarlardan daha fazla pay alabilmek adına özellikle lojistik faaliyetlere önceki dönemlere göre daha fazla önem vermeye başlamıştır. Firmaların lojistik faaliyetlerindeki etkin ve verimli uygulamalarla rekabet avantajı elde edebilmeleri ise çalışanların işgücü niteliği ve katkılarının arttırılmasına bağlıdır. Buna bağlı olarak, lojistik alanında nitelikli bilgi ve beceriye sahip eleman arayışının yanında lojistik eğitimi veren üniversitelerin sayısında da artış oluşmuştur. Daha kaliteli eğitim sağlamak adına lojistik eğitiminde bilgisayar kullanımı son 10 yılda özellikle geliştirilen yazılımlar sayesinde hızlı bir şekilde artış göstermiştir. Bu trendin bir parçası olarak lojistik eğiticileri işgücünde istenen bilgi, yetkinlik ve donanımı karşılama noktasında eğitim müfredatlarına artan sayıda bilgisayar temelli lojistik dersleri eklemişlerdir. Bununla birlikte eğitim müfredatları ve eğitim altyapılarındaki gelişme lojistik sektörünün gelişiminden çok daha yavaş bir şekilde evirilmektedir. Özellikle son 10 yılda dünyanın önde gelen lojistik eğitim kurumlarının müfredatlarına bakıldığında oyunlaştırma, simülasyon ve güncel lojistik paket programlarını içeren çok sayıda dersin olduğu görülmektedir. Sektörün fazlasıyla dinamik olması da teorik eğitimlerin popülerliğini düşürmekte ve uygulamaya yönelik pratik eğitimlere olan talebin artmasına yol açmaktadır. Bu kapsamda anket vasıtası ile Afyon Kocatepe Üniversitesi Bolvadin Uygulamalı Bilimler Fakültesi Lojistik Yönetim bölümü öğrencilerinin uygulamalı eğitime bakış açılarına ait toplanan verileri SPSS ile analiz edilmektedir. Çalışma lojistik yönetim öğrencilerinin uygulamalı eğitime bakış açılarını ortaya koyarak lojistik eğitim konusuna katkı sağlamayı hedeflemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Regional Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | June 3, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 1 |