Aim: Evaluating the satisfaction of hospitalized patients can be worth as much as the service quality provided. For the improvements to be made in this regard, satisfaction, knowledge and expectations should be determined. In this study we wanted to determine the current situation in a tertiary hospital.
Methods: Survey-based observational study was planned. A two-stage questionnaire was developed for hospitalization and discharge, respectively. After the number of samples was determined, the patients who were treated for at least three days in the surgical clinic were taken to the study. In the analysis, descriptive statistics (number, percent), mean (standard deviation) for appropriate numerical data for normal distribution were used.
Results: One-hundred-and-fifteen patients were included in the study and questionnaires were administered. The mean age of the patients was 43.2 (16.2), 44 were male and 71 were female. Education and monthly income were found to be low in most of the patients. The most important situation in choosing our hospital was found to be inadequate economic situation. Although 60% of patients do not admit that every procedure is a risk, only 35.7% of patients in any complication stated that they could trust their doctor. When the satisfaction of the hospital was questioned in the exit questionnaire, an average of 7.5 (2) out of 10 was found.
Conclusion: It is necessary to increase the level of satisfaction, to question different dimensions of services, to give importance to patient demands, to question quality work of hospital employees, to determine difficulties and to reevaluate patient satisfaction at regular intervals.
Amaç: Hastanede yatarak tedavi gören hastaların memnuniyetini değerlendirmek, verilen hizmet kalitesi kadar değer kazanabilmektedir. Bu konuda yapılacak iyileştirmeler için öncelikle hastanelerin; memnuniyet, bilgi ve beklentilerin belirlenmesi gerekli görülmektedir. Bu çalışmada bir üçüncü basamak hastanedeki mevcut durumu belirlemek istedik.
Yöntemler: Anket bazlı gözlemsel çalışma planlandı. Hastaneye yatış ve taburcu sırasında yapılmak üzere iki aşamalı anket oluşturuldu. Örneklem sayısı belirlendikten sonra cerrahi kliniğinde en az üç gün yatarak tedavi gören hastalar çalışmaya alındı. Analizde tanımlayıcı istatistikler (sayı, yüzde), normal dağılım için uygun sayısal verilerde ortalama (standart sapma) kullanılmıştır.
Bulgular: 115 hasta çalışmaya alındı ve anketler uygulandı. Hastaların yaş ortalaması 43,2 (16,2), 44'ü erkek, 71'i kadındı. Eğitim ve aylık gelir hastaların çoğunda düşük bulundu. Hastanemizi seçmedeki en önemli durumun yetersiz ekonomik durum olduğu görüldü. Hastaların %60’ı her ameliyatın riski olduğunu kabul etmesine rağmen, herhangi bir komplikasyonda hastaların sadece %35,7’si doktoruna güvenebileceğini ifade etti. Çıkış anketinde hastaneden memnuniyeti sorgulandığında 10 üzerinden ortalama 7,5 (2) olduğu görüldü.
Sonuç: Memnuniyet seviyesini arttırmak, hizmetlerin farklı boyutlarını sorgulamak, hasta taleplerine önem vermek, hastane çalışanlarının kaliteli işlerini sorgulamak, zorlukları tespit etmek ve hasta memnuniyetini düzenli aralıklarla yeniden değerlendirmek gerekmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Internal Diseases |
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | May 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 5 |