Varoluşçuluk, 20. yüzyılda yaşanan pek çok gelişmeyle beraber birey olmayla toplumun bir parçası olma arasında sıkışıp kalan insanın içinde bulunduğu kaotik durumun düşünce dünyasındaki yansımasını ifade etmek için kullanılmaktadır. Varoluş felsefesiyle ilgili birçok düşünür görüşlerini dile getirse de varoluşçu etiketini ilk kabullenen ve bu öğretiyi savunan Jean Paul Sartre’dır. Sartre’ın çok yönlü bir filozof olması yalnızca düşünce dünyasında değil sanat dünyasında da derin izler bırakmasında etkili olmuştur. Bir sanat formu olan sinemada da Sartre’ın varoluş felsefesinin yansımaları belirli şekillerde kendine yer bulmaktadır. Özellikle modern sinemada Sartre’ın varlık, hiçlik, seçme, özgürlük, yabancılaşma, öteki ve bulantı gibi kavramlarının yoğun olarak kullanıldığı görülmektedir. Dolayısıyla bu çalışma sinemayla varoluş felsefesi arasındaki güçlü bağları ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışmada Bernardo Bertolucci’nin “Çölde Çay” filmi felsefi eleştiri yöntemiyle çözümlenmiş; filmde yer verilen varoluşçu temalar ile insan için yaşamın nasıl bir dram olduğu ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 18, 2016 |
Submission Date | April 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 9 Issue: 3 |