Günümüz dijital çağında her türlü
enformasyona çok daha hızlı erişme imkânı bulan insanlık, özellikle kişisel
bilgisayarlar, cep telefonları ya da tabletler aracılığıyla enformasyona etki
edebilme fırsatı da yakalamış durumdadır. Dahası, ‘dijital yerliler’ olarak
adlandırılan ve özellikle 1980’lerin başından itibaren ‘ağ toplumu’ içinde
büyüyen çocukların dijital dünyaya çok daha hızlı adapte olabildikleri
söylenebilir. Dolayısıyla bu çocukların dijital veriler üzerine etki
edebildiklerini görmek mümkündür. Böylece her geçen gün daha fazla ‘bilgisayar
dâhisi’ çocuk görmek olası hâle gelmektedir. Çalışma bu noktadan hareketle,
internetin ana vatanı ve çıkış noktası olan Amerika’nın sinema evrenindeki
bilgisayar dâhisi çocuklara yönelmiştir. Bu açıdan ‘hacker’ veya ‘siberpunk’
tarzı filmlerdeki bilgisayar dâhilerine rastlanılan Weird Science (1985), The Dirt Bike Kid
(1985), Masterminds (1997) ve Let’s
Be Evil (2016) filmleri örnekleme
dâhil edilerek incelenmiştir. Çalışmada bu filmlerdeki çocuk hackerlerin
görünümleri benzerlikler ve farklılıklar açısından değerlendirilmiştir. Bu
değerlendirmeyi yaparken gerek bilgisayar teknolojisinin gerekse çocuk
hackerlerin nasıl bir dönüşüm yaşadığını ortaya koyabilmek adına, ‘durum
çalışması/durum saptaması’ yönteminden yararlanılmıştır.
In this digital era, people not only reach any kind of information instantly but also find the opportunity to effect such information via personal computers, mobile phones or tablets. Furthermore, it can be argued that children, who are called `digital natives` and who have grown up in the `network society` since the early 1980s can be adapting much faster to the digital world. Thus, these children can have an impact on the digital data which lead us to see more and more ‘computer geniuses’ day by day. From this point of view, this study turns to computer genius children in the cinema movies of America, where the home and the exit point of the internet. Among the Hollywood movies including hackers, Weird Science (1985), The Dirt Bike Kid (1985), Masterminds (1997), and Let`s Be Evil (2016) are taken as sample. Also, this work evaluates child hacker characters of these movies in terms of similarities and differences. In this assessment, historical criticism has been used in order to be able to show how child hackers and computer technology has been transformed in historical process.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2019 |
Submission Date | March 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 1 |