A specific word or feeling can be expressed by emojis which can be called as one of the visual languages of communication for the digital media. It is possible to say that emojis show similar features with hieroglyphs which being a primitive mode of communication; but, using in digital media, it may bring various problems. For instance, factors such as gender, age, cultural differences, using habits and perception of emojis can vary from person to person. This situation also shows the possibility that the emojis which are expected to support the written statement, may also cause communication losses from time to time. In an attempt to analyze such losses, twenty-point usage emojis questionnaire was conducted with 227 students, who are continuing their formal education at the Communication Faculty of Anadolu University, we tried to determine the participants' usage of emojis and cohesion of meaning attribution in emojis. In accordance with this purpose, the using and meaning of emojis are analyzed by factor analysis in terms of gender and social media usage frequency; was evaluated according to positive experience, lack of communication, inadequacy, perceptual difference, negative experience and sincerity. As a consequence, in terms of gender, the participants have similar opinions on positive experience, lack of communication, inadequacy, perceptual difference, negative experience and sincerity; in terms of social media usage frequency it is seen that they have only different opinions on the positive experience dimension. It is expected that this work will be a guide to the professionals and researchers working in the field of communication for subsequent studies.
Belli
bir kelime ya da duygu görsel olarak dijital ortamda iletişimin görsel
dillerinden biri olarak adlandırılabilecek olan emojiler tarafından ifade
edilebilmektedir. Emojiler ilkel bir iletişim yolu olan hiyerogliflerle benzer
özellikler gösterdiğini söylemek mümkündür; ancak dijital ortamda kullanılıyor
olmaları çeşitli sorunları da beraberinde getirmiştir. Örneğin, cinsiyet, yaş,
kültürel farklılıklar gibi etmenler emojilerin kullanılması ve algılanması
konusunda farklılıklar yaratabilmektedir. Bu durum, yazılı ifadeyi desteklemesi
gereken emojilerin zaman zaman iletişim kayıplarına da yol açabileceği
olasılığını da göstermektedir. Bu tür kayıpları incelemek amacıyla Anadolu
Üniversitesi İletişim Fakültesi’de örgün eğitimlerine devam etmekte olan 227 öğrenci
ile yapılan 20 maddelik emoji kullanım anketiyle katılımcıların emoji kullanımları
ve emojilere yükledikleri anlamların tutarlılığı tespit edilmeye çalışılmıştır.
Bu amaç doğrultusunda emojilerin
kullanılması ve anlamlandırılması cinsiyet ve sosyal medya kullanım sıklığını
bakımından faktör analizi ile olumlu deneyim, iletişime kapalılık, yetersizlik,
algısal farklılık, olumsuz deneyim ve samimiyet boyutlarına göre
değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, cinsiyet bakımından katılımcıların olumlu deneyim, iletişime kapalılık,
yetersizlik, algısal farklılık, olumsuz deneyim ve samimiyet boyutlarında
benzer düşüncelere sahip oldukları; sosyal medya kullanım sıklığı tercihi
bakımından ise yalnızca olumlu deneyim boyutunda katılımcıların farklı
düşünceler taşıdıkları görülmüştür. Bu çalışma bulgularının ardıl çalışmalar
için iletişim alanında çalışan profesyoneller ve araştırmacılara yol gösterici
olması beklenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2019 |
Submission Date | April 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 1 |