This study discusses representations of financial skills and gender in the Turkish television series Kalbimdeki Deniz (Aysun Akyüz 2016 Chapters 1 to 13). The aim of the study is to evaluate how does the the text treats these issues linguistically and ideologically. The research questions are: How does the female protagonist direct her financial power? How does the female protagonist with the financial power treated? The analysis includes the expressions and images regarding the financial knowledge of women and her spending behavior. These expressions and images are studied both within the textual features of the series and on the traditional connections of money established by the masculinity and femininity. The study shows that the female protagonist is inadequate in terms of financial knowledge but is careful in budgeting and financial decision-making processes and feels responsible for her family and children. In this context, it is argued that despite the fact that the women have less financial knowledge than men, they have sound and risk-averse spending patterns, in line with the previous surveys. Nevertheless, it is emphasized that the series, which is fed from the myth of the “woman is wolf to woman” and the prince on a white horse and hence makes it harder to break the prejudices in the gender field
Bu çalışma, Türk televizyonlarında yayınlanan bir dizinin
finansal beceriler ve cinsiyet tasarımları üzerinden ortaya koyduğu temsilleri
tartışmaktadır. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, dizi söyleminde bu becerilerin
nasıl yer aldığını dilsel ve ideolojik açıdan değerlendirmektir. Çalışmada bu
ana amaç çerçevesinde Kalbimdeki Deniz (Aysun Akyüz, 2016) dizisinin ilk 13
bölümü incelenerek şu araştırma sorularının cevapları aranmıştır: Kadın
kahraman, finansal gücünü hangi kaynaklara yönlendirmektedir? Finansal gücü
elinde bulundurmak isteyen kadın kahramana verilen tepkinin niteliği nasıldır?
Çözümlemenin analiz birimlerini, kadınların finansal bilgi birikimlerine ve
harcama kalemlerine ilişkin ifade ve görüntüler oluşturmaktadır. Bu ifade ve
görüntüler, dizilerin hem metinsel özellikleri içinde hem de paranın eril
erkeklik ve dişillikle kurulan geleneksel bağlantıları temelinde
incelenmektedir. Çalışma, kadın kahramanın finansal bilgi alanında yetersiz;
ancak bütçe yapma ve finansal karar alma süreçlerinde etkin olarak
resmedildiğini göstermektedir. Bu bağlamda, anlatının, finansal bilgi
düzleminde erkeklere göre zayıf olmalarına rağmen kadınların, parayı ihtiyaca
uygun ve riske girmeden harcadıkları yönündeki finansal verileri desteklediği
söylenmektedir. Bununla birlikte, dizinin, kadın kadının kurdudur mitinden ve
beyaz atlı prens mitinden beslenen yapısının toplumsal cinsiyet alanındaki
ön yargıların kırılmasını güçleştirdiği vurgulanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2019 |
Submission Date | October 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 1 |