This study seeks to understand the evolution of digital game industry
and the interaction between different parts of the digital game ecosystem.
Within this scope games published since 1980’s by the Activision game
publishing company were analyzed. In this framework the main questions that the
study attempts to answer are: What kind of a development path has the global
gaming industry followed? What is the relation between the digital games and
game consoles? How digital games and other sectors in the culture industry
interact? What kind of a life cycle models exist in the digital game ecosystem?
Which dynamics and strategies are applied during the introduction of new
digital games on the market? For founding answer to these questions, the
publication dates and digital game series of Activision games, game console
generations and cinema - television contents which are related to Activision’s
games were analyzed with the quantitative content analysis methodology.
According to the results we can conclude that an artificial life cycle of
digital games are created by reproducing and publishing game series into the
market. This result reveals that games are produced in a complex game ecosystem
where; game publishers, diverse sectors of the culture industry, and console
producers interact and cooperating between each other to formulate a repetitive
artificial live cycle model.
Bu çalışmanın amacı küresel dijital oyun endüstrisinin
gelişim sürecini anlamak ve dijital oyun
ekosisteminin bileşenleri arasındaki etkileşimi
çözümlemektir. Bu kapsamda dünyanın en büyük oyun firmaları arasından
yer alan Activision firmasının 1980 yılından itibaren piyasaya sürdüğü dijital
oyunlar incelenmiştir. Çalışmanın odaklandığı sorular şunlardır: Küresel oyun
endüstrisi nasıl bir gelişim patikası izlemiştir? Dijital oyunlar ve oyun
konsolları arasında ne tür bir ilişki bulunmaktadır? Geliştirilen oyunlar ile
kültür endüstrisindeki diğer sektörler arasında nasıl bir etkileşim
bulunmaktadır? Bu bileşenler nasıl bir yaşam döngüsüne sahiptir? Hangi dinamikler
ve stratejiler gözetilerek yeni oyunlar piyasaya sürülmektedir? Bu sorulara
yanıt bulmak amacıyla çalışma Activision firmasının geliştirdiği oyunların
yayımlanma tarihleri, geliştirilen oyun serileri, oyun konsollarının nesilleri ve
dijital oyunların ilişkili olduğu sinema ve televizyon öyküleri niceliksel
içerik analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda dijital
oyunların yapay yaşam döngülerinin oluşturulduğu ve bu oyunların düzenli
aralıklarla yeniden üretilerek piyasaya sürüldüğü belirlenmiştir. Bunun
sonucunda dijital oyunların; oyun yayımcıları, kültür endüstrisindeki farklı
sektörler ve konsol üreticilerinin dahil olduğu üç ayaklı karmaşık bir dijital
oyun ekosistemi içerisinde geliştirildiği ortaya konmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2019 |
Submission Date | October 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 1 |