Due to the manipulation effect, media tries to exist in a system which is clipped by those who have power in economic and political terms and who want to have power, and in disinformation complexity. This structure of the media on the one hand and the masses’ need for the media on the other hand put the situation of the media even in a more complex process. In this study, the manipulation power of newspapers and the problem of disinformation about neutral publication in news production are discussed in the context of news discourse where ideology comes to life. For this study newspapers Milliyet, Cumhuriyet, Star and Türkiye, which have different ownership structures from each other, were chosen. News in those newspapers related to Local Government General Elections dated 31st March 2019 were analysed for three days in terms of T. A. van Dijk's critical discourse analysis method. As a result of the study, which aims to show how the newspapers constructed their news in line with their own ideologies, in which way they tried to manipulate the masses and indirectly how they influenced the political communication of the parties; it has been revealed that “objectivity” cannot be mentioned in the journalistic understanding of newspapers, that every newspaper reflects its ideological bias in its news in an open or closed manner, and even newspapers went beyond journalism and became a propaganda tool.
political communication ELECTION NEWS manipulation disinformation critical discourse analysis
Medya, manipülasyon etkisi nedeniyle, ekonomik veya siyasal açıdan güce sahip olanlar ve olmak isteyenler tarafından kıskaca alınan bir sistemde, dezenformasyon karmaşası içerisinde var olmaya çalışmaktadır. Bir taraftan medyanın bu yapısı, diğer taraftan kitlelerin ona duyduğu ihtiyaç, medyanın durumunu daha da karmaşık bir sürece sokmaktadır. Gazetelerin manipülasyon gücünün ve haber üretiminde tarafsız yayın konusundaki dezenformasyon sorunsalının, ideolojinin hayat bulduğu haber söylemi bağlamında ele alındığı bu çalışmada; birbirinden farklı sahiplik yapıları bulunan Milliyet, Cumhuriyet, Star ve Türkiye gazetelerinin 31 Mart 2019 Mahalli İdareler Genel Seçimleri ile ilgili haberleri, üç gün süreyle, T. A. van Dijk’ın eleştirel söylem çözümlemesi yöntemiyle analiz edilmiştir. Gazetelerin haberlerini kendi ideolojileri doğrultusunda nasıl yapılandırdıklarını, kitleleri hangi yönde manipüle etmeye çalıştıklarını ve dolaylı olarak partilerin siyasal iletişimlerine nasıl etkide bulunduklarını ortaya koymayı amaçlayan çalışmanın sonucunda; gazetelerin habercilik anlayışlarında “tarafsızlık” tan bahsedilemeyeceği, her gazetenin ideolojik yanlılığını açık veya kapalı bir şekilde haberlerine yansıttığı, hatta gazetelerin haberciliğin ötesine geçerek, birer propaganda aracına dönüştüğü ortaya çıkarılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 27, 2019 |
Submission Date | March 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 2 |