Alienation is one of the key concepts used by philosophy, sociology and psychology. It is known that this term turns into the effect of alienation (Verfremdung) in order to control the participation of the subject to the piece of art. The artists desire to create the opposite of the effect that aesthetical participation creates defined as ‘identification’ and they want to apply force to the aesthetical subject related a phenomenon. It is observed in cinema that the narrations, story and discourses which are told so that the watcher is alienated to a phenomenon. It is possible to mention about numerous strategies related to the effect of the work on alienation in the design phase. Except for the known strategies, however, the cinema directors have the potential of producing new strategies in order to develop the effect of alienation. This study analyzes the example of ‘Night Crawler’ which aims to alienate to aesthetical subject against the effects of alienation, which are regarded as negative. The aim of the study is to reveal whether new alienation strategies can be created in connection with the content especially beyond the basic formal elements about the theory of alienation besides the aesthetic identification which is frequently encountered in cinema. For this reason, the film ‘Night Crawler’ has been examined in the context of character creation, actions and events in its ontological context. As a result of this study, it is revealed that the film produces an alienating effect as a spiritual being outside the formal elements. In this context, the study examines the film called ‘Night Crawler’ by ontological analysis method.
Alienating Verfremdung Alienation Identification Katharsis Gestus Aesthetical subject Aesthetical Participation Cinema.
Yabancılaşma;
felsefe, sosyoloji ve psikolojinin kullandığı anahtar kavramlardan birisidir. Bu
kavramın sanat alanında estetik öznenin sanat eserine katılımını kontrol etmek
için yabancılaştırma etkisi (Verfremdung) kavramına
dönüştüğü bilinmektedir. Sanatçılar ‘özdeşleşme’ olarak tanımlanan estetik
katılımın yarattığı etkinin tam tersini yabancılaştırma ile yaratmak ve estetik
özneye bir fenomenle ilgili kuvvet uygulamak istemektedirler. Sinemada ise bir
fenomene izleyicinin yabancılaştırılması için anlatıların, öykü ve
söylemlerinin, buna göre tasarlandığı gözlemlenmektedir. Eserin tasarım
aşamasında yabancılaştırma etkisi ile ilgili bilinen pek çok stratejiden söz
etmek mümkündür. Ancak bilinen ve özellikle biçimsel olarak ortaya koyulan
stratejiler dışında da sinemada yönetmenlerin yabancılaştırma etkisi
geliştirmek adına yeni stratejiler üretmeleri için potansiyel olarak sınırsız
olanağı bulunmaktadır. Bu çalışma yabancılaşmanın olumsuz kabul edilen
etkilerine karşı estetik öznenin yabancılaştırılmasını amaçlayan ‘Night Crawler’
isimli sinema filmini incelemektedir. Çalışmanın
amacı sinemada da sıkça karşılaşılan estetik özdeşleşmenin dışında
yabancılaştırma kuramı ile ilgili bilinen temel biçimsel unsurların ötesinde
yeni yabancılaştırma stratejilerinin özellikle salt biçemin dışında oluşturulup
oluşturulamayacağının ortaya konulmasıdır. Bu nedenle ele alınan ‘Night Crawler’
isimli film kendi ontolojik bağlamında karakter yaratımı, eylemler ve olaylar
çerçevesinde incelenmiştir. Bu inceleme sonucunda filmin biçimsel unsurların
dışında tinsel bir varlık olarak yabancılaştırma etkisi ürettiği ortaya
konulmaktadır. Bu bağlamda çalışma ‘Night Crawler’ isimli filmi ontolojik
analiz yöntemi ile incelemektedir.
Yabancılaşma Verfremdung Yabancılaştırma Özdeşleşme Karharsis Gestus Estetik özne Estetik Katılım Sinema
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 27, 2019 |
Submission Date | March 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 2 |