In this study, it is evaluated what kind of representations Dunkirk presents about British national identity and the meaning of these representations in terms of militarization and antimilitarization of the nation is questioned.The main argument of the study is that while the film builds certain myths about the British national identity and offers a militaristicview of the heroism of some soldiers and civilians, it also allows some cracked lines to infiltrate the narrative by showing the traumatic destruction of soldiers.However, although Dunkirk exhibits the destruction of war in general around the traumas, failures and ethical dilemmas of the soldiers, it doesn’t use them to circulate anti-war discourse.At the end of the film, the return of the soldiers to home is described as a victory, the soldiers who released with the support of civilians are honored and Churchill's emphasis on future heroism for the next war reproduces British nationalism and militarism.In addition, in this speech framing the discourse of the film, it is possible to gain a positive content for British imperialism through Churchill's reference to military support from Britain's colonies in the face of the German occupation.
ÖZET
Bu çalışmada Dunkirk (Christopher Nolan, 2017) filminin
İngiliz ulusal kimliğiyle ilgili ne tür temsiller sunduğu değerlendirilmekte ve
bu temsillerin ulusun militarizasyonu ve antimilitarizasyonu bakımından anlamı
sorgulanmaktadır. Çalışmanın temel savı, filmin İngiliz ulusal kimliğine
ilişkin belirli mitleri inşa ederken ve sivillerle birlikte bazı askerlerin
kahramanlığı üzerinden militarist bir bakış açısı sunarken, aynı zamanda
askerlerin travmatik yıkımını göstererek anlatıya bazı çatlakların sızmasına
izin vermesidir. Ancak Dunkirk, genel olarak savaşın yarattığı yıkımı
askerlerin travmaları, başarısızlıkları ve etik ikilemleri etrafında sergilese
de bunları savaş karşıtı bir söylemin dolaşıma sokulması için kullanmamaktadır.
Filmin sonunda askerlerin eve dönüşünün zafer olarak nitelendirilmesi,
sivillerin desteğiyle tahliye edilen askerlere kahraman payesi yüklenmesi ve
Churchill’in bir sonraki savaşa ilişkin gelecekteki kahramanlık vurgusu İngiliz
milliyetçiliğini ve militarizmi yeniden üretmektedir. Ayrıca filmin söylemini
çerçevelendiren Churchill’in Alman işgali karşısında İngiltere’nin
sömürgelerinden yardıma gelecek askeri desteğe atıfta bulunması aracılığıyla
İngiliz emperyalizminin olumlu bir içerik kazanması mümkün kılınmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Dunkirk, Christopher Nolan,
milliyetçilik, militarizm
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 27, 2020 |
Submission Date | August 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 13 Issue: 1 |