Research Article
BibTex RIS Cite

Difficulties Encountered by Social Studies Graduate Students in the Thesis Preparation Process

Year 2023, , 135 - 155, 25.10.2023
https://doi.org/10.53047/josse.1372481

Abstract

It is essential to identify the challenges encountered by graduate students who play a significant role in the continuity of higher education during the thesis preparation phase. If students do not cope with the difficulties encountered at this stage, their education may have to end. This study aimed to determine the problems and obstacles encountered by graduate students in the field of social studies education during their thesis work. Data were collected through semi-structured interviews with 17 students pursuing a graduate degree in social studies education. The data of the study, which is a qualitative research, were analyzed with descriptive analysis and the identified difficulties were thematized. Additionally, the participants were asked to assess the level of difficulty associated with these challenges. Based on the findings, students expressed that they encountered challenges, such as determining the topic of study, selecting appropriate methods and techniques, establishing effective collaboration with their supervisors, encountering conventional obstacles, accessing necessary resources for their theses, gathering information, following university-related procedures, and getting stuck in formal processes in the field study. Given these obstacles, it is imperative for academic institutions and relevant organizations to take preventive measures. It is also crucial to conduct research to offer solutions to these difficulties. Just as highlighting the issues encountered by graduate students sheds light on their difficulties, a similar investigation of the experiences of doctoral students during the thesis preparation process can provide a comprehensive understanding of the challenges within graduate education.

References

  • Arabacı, İ. B. & Akıllı, C. (2013). Lisansüstü öğretimde öğrenci sorunları. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. 124-133.
  • Armstrong, S. L., Davis, H. S. & Paulson, E. J. (2011). The subjectivity problem: Improving triangulation approaches in metaphor analysis studies. International Journal of Qualitative Methods, 10(2), 151-163.
  • Bakioğlu, A., & Gürdal, A. (2011), Lisansüstü tezlerde danışman ve öğrencilerin rol algıları: yönetim için göstergeler, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Kılıç, E. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi
  • Corbin, J. M. & Strauss, A. C. (2007). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publication.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, 5. Baskı.
  • Çoruk, A., Çağatay, Ş. & Öztürk, H. (2016). Lisansüstü eğitimde kayıt ve devam sorunları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 165-178. https://dergipark.org.tr/tr/pub/usaksosbil/issue/21662/232973
  • Drisko, J. W., & Maschi, T. (2015). Content analysis. New York: Oxford University Press
  • Hesapçıoğlu, M. (2010). Etkili okul araştırmaları, eğitimde nitelik geliştirme, Eğitimde Arayışlar I. Sempozyumu Bildirisi, İstanbul: Kültür Koleji Genel Müdürlüğü, Eğitim Araştırma-Geliştirme Merkezi.
  • Karakütük, K. (1989). Türkiye’de lisansüstü eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 22(1), 505-528. https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=tr&user=ibRUmgcAAAAJ&citation_for_view=ibRUmgcAAAAJ:W7OEmFMy1HYC
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi (17. baskı). Nobel Yayıncılık
  • Köser, B. D. & Mercanlıoğlu, Ç (2010). Akademik danışmanlık hizmetinin önemi ve türkiye’deki üniversitelerde akademik danışmanlık hizmetinin değerlendirilmesi, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(2).
  • Kurnaz, M. A. & Alev, N. (2009). İlköğretim ve ortaöğretim lisansüstü öğrencilerinin ders seçimi yaklaşımları ve ilgili sorunları, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(3).
  • Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği (1996), Mad. 9 ve Mad. 14 http://mevzuat.basbakanlik.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=7.5.8317&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, Sage.
  • Özdemir, S. (2013). Eğitim yönetiminde kuram ve uygulama, Pegem Akademi Yayınları.
  • Sevinç, B. (2001). Türkiye’de lisansüstü eğitim uygulamaları, sorunlar ve önerileri, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 34.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. G. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Şentürk, C., Karanarlık, H., Yıldız, A., & Yağcı, A. (2023, May 1-5). Examining teachers’ views on the implementation of the teacher career ladder. [Conference book, pp. 100-125]. Latin America 6th International Conference on Scientific Researches, Havana, Cuba.
  • Yıldırım, A., & Şimşek. H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Year 2023, , 135 - 155, 25.10.2023
https://doi.org/10.53047/josse.1372481

Abstract

References

  • Arabacı, İ. B. & Akıllı, C. (2013). Lisansüstü öğretimde öğrenci sorunları. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. 124-133.
  • Armstrong, S. L., Davis, H. S. & Paulson, E. J. (2011). The subjectivity problem: Improving triangulation approaches in metaphor analysis studies. International Journal of Qualitative Methods, 10(2), 151-163.
  • Bakioğlu, A., & Gürdal, A. (2011), Lisansüstü tezlerde danışman ve öğrencilerin rol algıları: yönetim için göstergeler, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Kılıç, E. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi
  • Corbin, J. M. & Strauss, A. C. (2007). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publication.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, 5. Baskı.
  • Çoruk, A., Çağatay, Ş. & Öztürk, H. (2016). Lisansüstü eğitimde kayıt ve devam sorunları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 165-178. https://dergipark.org.tr/tr/pub/usaksosbil/issue/21662/232973
  • Drisko, J. W., & Maschi, T. (2015). Content analysis. New York: Oxford University Press
  • Hesapçıoğlu, M. (2010). Etkili okul araştırmaları, eğitimde nitelik geliştirme, Eğitimde Arayışlar I. Sempozyumu Bildirisi, İstanbul: Kültür Koleji Genel Müdürlüğü, Eğitim Araştırma-Geliştirme Merkezi.
  • Karakütük, K. (1989). Türkiye’de lisansüstü eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 22(1), 505-528. https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=tr&user=ibRUmgcAAAAJ&citation_for_view=ibRUmgcAAAAJ:W7OEmFMy1HYC
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi (17. baskı). Nobel Yayıncılık
  • Köser, B. D. & Mercanlıoğlu, Ç (2010). Akademik danışmanlık hizmetinin önemi ve türkiye’deki üniversitelerde akademik danışmanlık hizmetinin değerlendirilmesi, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(2).
  • Kurnaz, M. A. & Alev, N. (2009). İlköğretim ve ortaöğretim lisansüstü öğrencilerinin ders seçimi yaklaşımları ve ilgili sorunları, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(3).
  • Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği (1996), Mad. 9 ve Mad. 14 http://mevzuat.basbakanlik.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=7.5.8317&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, Sage.
  • Özdemir, S. (2013). Eğitim yönetiminde kuram ve uygulama, Pegem Akademi Yayınları.
  • Sevinç, B. (2001). Türkiye’de lisansüstü eğitim uygulamaları, sorunlar ve önerileri, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 34.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. G. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Şentürk, C., Karanarlık, H., Yıldız, A., & Yağcı, A. (2023, May 1-5). Examining teachers’ views on the implementation of the teacher career ladder. [Conference book, pp. 100-125]. Latin America 6th International Conference on Scientific Researches, Havana, Cuba.
  • Yıldırım, A., & Şimşek. H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Social Studies Education
Journal Section Articles
Authors

Sibel Çağır 0000-0002-8312-1152

Şahin Oruç 0000-0001-8666-3654

Publication Date October 25, 2023
Acceptance Date October 22, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Çağır, S., & Oruç, Ş. (2023). Difficulties Encountered by Social Studies Graduate Students in the Thesis Preparation Process. Journal of Social Sciences And Education, 6(2), 135-155. https://doi.org/10.53047/josse.1372481