During the marriage process, parents play a very important role for their children's mental health, social and emotional development. The development of children who grow up in a peaceful environment with their parents and do not experience parental loss is healthy. However, frequent and severe conflicts and disagreements within the family affect children negatively in many ways. Like adults, children and adolescents may encounter many negative experiences throughout their lives. The experience of losing a loved one can also reveal feelings such as sadness, anxiety, hopelessness, anger, and guilt. Individuals in childhood and adolescence, whose personality, social, emotional and psychological development continue, can also be seriously affected by these negative experiences. In this context, in this study, theoretical information about the divorce of parents, loss and grief processes were examined based on the literature, and the effects of these experiences on children and adolescents were discussed.
Evlilik sürecinde anne ve babalar çocuklarının ruhsal sağlıkları, sosyal ve duygusal gelişimleri için oldukça önemli bir rol üstlenirler. Anne ve babasıyla huzurlu bir ortamda büyüyen, ebeveyn kaybı yaşamayan çocukların gelişimleri daha sağlıklı olmaktadır. Ancak aile içinde sıklıkla ve şiddetli şekilde çatışma ve anlaşmazlıkların yaşanması çocukları birçok yönden olumsuz olarak etkilemektedir. Yetişkinler gibi çocuk ve ergenler de yaşamları boyunca birçok olumsuz deneyimle karşılaşabilirler. Sevilen bir kişiyi kaybetme deneyimi bireylerde hüzün, kaygı, umutsuzluk, öfke, suçluluk gibi duygular da ortaya çıkarabilir. Kişilik, sosyal, duygusal ve psikolojik gelişimin devam ettiği çocukluk ve ergenlik dönemindeki bireyler de bu olumsuz yaşantılardan ciddi ölçüde etkilenebilmektedir. Bu bağlamda bu araştırmada alanyazından hareketle ebeveynlerin boşanması, kayıp ve yas süreçlerine ilişkin kuramsal bilgilere yer verilmiş ve bu yaşantıların çocuk ve ergenler üzerindeki etkileri tartışılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2021 |
Acceptance Date | October 27, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |