In this research, it was aimed to develop a valid and reliable test consisting of multiple choice questions in order to measure the conceptual understanding of the "cell" unit, which is one of the biology course topics. Planning, item writing, item analysis and item selection were followed in the development of the achievement test. Within the scope of the biology course, an item pool of 29 questions covering the cell topic was created. With the expert opinions, the content validity of the questions was ensured and the questions were corrected. Item analyzes were made with the pilot application of the draft form. As a result of item analysis, the number of questions was reduced to 22. After the item analyzes carried out, the “Cell Achievement Test”, consisting of a total of 22 questions for the "cell" unit, took its final form. While the average item difficulty of the test was calculated as 0.55, the average item discrimination was calculated as 0.44. Moreover, the test was applied to a different group of 123 undergraduate students for reliability analysis, and the KR-20 reliability coefficient was calculated as 0.89. As a result of the findings, a valid and reliable "Cell Achievement Test" was obtained.
Yıldız Teknik Üniversitesi BAP
SBA-2021-4253
This research was produced from first author’s PhD thesis and supported by Scientific Research Project Number SBA-2021-4253 within the University Project of Supporting Program for Normal Research Project in Yildiz Technical University.
Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin biyoloji dersi konularından “hücre” ünitesine yönelik kavramsal anlamalarını ölçmek üzere çoktan seçmeli sorulardan oluşan geçerli ve güvenilir bir test geliştirme çalışması amaçlanmıştır. Başarı testinin geliştirilmesinde planlama, ürün yazma, madde analizi ve madde seçimi izlenmiştir. Biyoloji dersi kapsamında hücre konusunu içeren 29 soruluk bir madde havuzu oluşturulmuştur. Uzman görüşleri ile soruların kapsam geçerliliği sağlanmış, sorular düzeltilmiştir. Taslak formun pilot uygulama ile madde analizleri yapılmıştır. Madde analizleri sonucunda soru sayısı 22’ye düşürülmüştür. Gerçekleştirilen madde analizleri sonrasında “hücre” ünitesine yönelik toplam 22 sorudan oluşan “Hücre Başarı Testi” son şeklini almıştır. Testin genelinin ortalama madde güçlüğü 0,55 olarak hesaplanırken, ortalama madde ayırt ediciliğiyse 0,44 olarak hesaplanmıştır. Test bu haliyle, güvenirlik analizi için 123 kişilik farklı bir lisans öğrenci grubuna uygulanmış ve KR-20 güvenirlik katsayısı 0,89 olarak hesaplanmıştır. Bulgular sonucunda geçerli ve güvenilir bir “hücre başarı testi” elde edilmiştir.
SBA-2021-4253
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | SBA-2021-4253 |
Publication Date | May 30, 2022 |
Acceptance Date | May 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 1 |