When the space used in the cinema is examined in the context of the discipline of architecture and fictionalized with appropriate techniques, it can awaken different perceptions in the audience. Films created with this perceptual architectural concern enrich and support the subject and operation of the film with the spaces created in the film. Architectural space is a subject that needs to be addressed and examined in terms of creating the appropriate environment for the necessary perceptions in the film to pass on to the audience. At the same time, scale is an important architectural parameter in terms of providing distinguishability and intelligibility in the space. Objects that are opposite to each other in scale come together and are distinguished and noticed. By using this method in movies, the message that needs to be emphasized can be conveyed to the audience more easily. It is aimed to read the place from a different point of view through a living creature with a different size than the usual human dimension in the movie Ratatouille which brings together a mouse and objects different from it in terms of scale. The film was found worth examining on the grounds of this feature. Case study is chosen as the research design in this study. The scenes to be examined were selected using purposive sampling technique. Thematic analysis was used while reading the scenes according to the concept of scale. As a result, four main themes were determined: character-human scale, and character-object scale, character-space scale, character-urban scale.
Sinemada kullanılan mekân mimarlık disiplini bağlamında incelendiğinde ve uygun tekniklerle kurgulandığında seyircide farklı algılar uyandırabilmektedir. Bu algısal mimari kaygıyla oluşturulan filmler, filmde yaratılan mekanlarla filmin konusunu ve işleyişini zenginleştirir ve destekler. Mimari mekân, filmdeki gerekli algıların izleyiciye aktarılması için uygun ortamın oluşturulması açısından ele alınması ve incelenmesi gereken bir konudur. Aynı zamanda ölçek, mekânda ayırt edilebilirlik ve anlaşılırlığın sağlanması açısından önemli bir mimari parametredir. Ölçek olarak birbirine zıt olan nesneler bir araya gelerek ayırt edilir ve fark edilir. Filmlerde bu yöntemin kullanılması ile vurgulanmak istenen mesaj izleyiciye daha kolay aktarılabilir. Fare ve ölçek olarak ondan farklı nesneleri bir araya getiren Ratatouille filminde alışılagelmiş insan boyutundan farklı boyutlara sahip bir canlı üzerinden mekânı farklı bir bakış açısıyla okumak amaçlanmaktadır. Film, bu özelliği nedeniyle incelenmeye değer bulunmuştur. Bu çalışmada araştırma deseni olarak durum çalışması seçilmiştir. İncelenecek sahneler amaçlı örnekleme tekniği kullanılarak seçilmiştir. Sahneler ölçek kavramına göre okunurken tematik analizden yararlanılmıştır. Sonuç olarak karakter-insan ölçeği, karakter-nesne ölçeği, karakter-mekân ölçeği, karakter-kent ölçeği olmak üzere dört ana tema belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2023 |
Acceptance Date | May 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |