In the research, in which data obtained by applying face-to-face interview technique to 322 students at Namık Kemal University Faculty of Agriculture, the tendencies of consumption of sugar produced from beet and starch-based sugar were analysed. In the research 60.9% of the students indicated that they consumed the sugar within their tea, 12.7% as chocolate, 12.1% as cake, pastry and biscuits etc., 5,6% as coke, 5% as fruit juice, and 3,7% as confectioneries. A large part of the students provided sugar from the markets. Most of the students stated that the price of sugar was normal, the source of sugar which they consumed was sugar beet and 63.4% of them stated that they did not hear about starch-based sugar (SBS). It has been found out that 70.5% of the students consumed sugar as crystal sugar, 83.2% preferred to consume sugar every day, and when purchasing the sugar they mostly regarded the quality and brand of the product.
Namık Kemal Üniversitesi Ziraat Fakültesinde eğitim gören 322 öğrenci ile yüzyüze görüşme tekniği uygulanarak elde edilen verilerin kullanıldığı araştırmada, öğrencilerin pancar şekeri ve nişasta bazlı şeker tüketim eğilimleri incelenmiştir. Araştırmada, öğrencilerin %60,9’u şekeri en fazla çay şekeri, %12,7’si çikolata, %12,1’i kek, pasta ve bisküvi vb., %5,6’sı kola, %5’i meyve suyu, %3,7’si ise şekerleme olarak tükettiklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin büyük bir bölümü şekeri marketlerden temin etmektedir. Öğrencilerin büyük bir kısmı, şeker fiyatının normal olduğunu, tükettikleri şekerin kaynağının şekerpancarı olduğunu ve %63,4’ü Nişasta bazlı şekeri (NBŞ) duymadıklarını belirtmişlerdir. Öğrencilerin %70,5’i şekeri kristal toz şeker olarak tükettiği, % 83,2’si şekeri her gün tüketmeyi tercih ettiği, şeker satın alınırken ise en fazla ürünün kalitesine ve markasına dikkat ettiği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2019 |
Submission Date | December 19, 2018 |
Acceptance Date | March 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 16 Issue: 2 |