The aim of this study is to reveal the studies carried
out in the area of the assessment and investigate the effects of paradigm
shifts resulting from these studies on chemistry curricula and 9th grade
Chemistry formerly called High School-1 Chemistry textbooks from 1923 to 2013.
The data were obtained through a document review which is one of the
qualitative research methods. Ten textbooks which represent thirteen different
chemistry curricula prepared in 1930, 1934, 1938, 1952, 1956, 1960, 1970, 1971,
1985, 1992, 1996, 2007 and 2013 were examined to collect the data. In addition,
information about Chemistry curriculum is provided from libraries and the
internet by literature review. This study shows us that there are political,
economic and philosophical reasons for studies which done in the field of
assessment and also shows that these main reasons lead to paradigm shifts in
assessment methods. These paradigm shifts have affected both the narrative
forms of the textbooks and the question types and contents in the chemistry
textbooks.
Bu çalışmanın amacı
Cumhuriyet’in ilanından günümüze kadar geçen süreçte ölçme ve değerlendirme
alanında yapılan çalışmaların ortaya konulması ve bu çalışmalar sonucu ortaya
çıkan paradigma değişimlerinin dönemin değişen Kimya Ders Programlarına ve ders
programları yoluyla 9.sınıf Kimya veya eski adıyla Lise-1 Kimya ders
kitaplarına etkilerinin incelenmesidir. Bu çalışmada ihtiyaç duyulan verilere,
nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi yoluyla
ulaşılmıştır. Çalışmada veri toplama amacıyla, 1930, 1934, 1938, 1952, 1956,
1960, 1970, 1971, 1985 ,1992, 1996, 2007 ve 2013 yıllarında hazırlanan 13 Kimya
ders programını temsil eden 10 Kimya ders kitabı incelenmiştir. Ayrıca Kimya
ders programlarına ait bilgiler alanyazın taramasıyla kütüphanelerden ve
internetten elde edilen bilgilerden sağlanmıştır. Bu çalışma bize ölçme ve
değerlendirme alanında yapılan çalışmaların siyasi, ekonomik ve felsefi
nedenleri olduğunu ve bu temel nedenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemlerinde
paradigma değişimlerine sebep olduğunu göstermektedir. Bu paradigma değişimleri
de ders kitaplarının gerek konu anlatım şekillerini gerekse kimya ders
kitaplarında yer alan soru tip ve içeriklerini etkilemiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 10, 2018 |
Submission Date | September 15, 2018 |
Acceptance Date | December 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 2 |
This journal is licensed with Creative Commons Atıf 4.0 International License.